'Streaming i Danmark': TV 2 Play og DRTV driver fortsat stigningen i streamingforbruget i andet kvartal

En lang række millionprogrammer og fortsat stigning i streamingforbruget hos de ældre seere er medvirkende til fremgang hos public service-udbydernes streamingtjenester.

Foto: TV 2

Streamingrapportens vigtigste pointer

• Forbruget er voksende, og det er seks minutter, svarende til ni procent, højere end samme kvartal sidste år. Det er særligt de to public service-udbyderes streamingtjenester TV 2 Play og DRTV, der driver stigningen i streamingforbruget
  • Flere og flere modtager deres tv-indhold via streaming. Det er også i år særligt blandt de 50+ årige seere, at tidsforbruget på streaming stiger markant

Masser af millionprogrammer skubber tidsforbruget i vejret

Det øgede tidsforbrug på TV 2 Play og DRTV kommer til udtryk i et højt antal millionprogrammer hos DR og TV 2 – dvs. programmer, der samler over en million seere pr. episode på tværs af broadcast og streaming. I andet kvartal i år har TV 2 og DR tilsammen 36 millionprogrammer. Det er markant flere end samme kvartal sidste år, hvor ét program, nemlig første episode af ’Linde på Langeland’ på TV 2, nåede over en million seere. Vi ser dermed en markant større pulje af millionprogrammer end vanligt på denne tid af året.

Millionprogrammerne i andet kvartal går på tværs af genrer hos DR og TV 2. Hos TV 2 har det bl.a. været anden sæson af underholdningsprogrammet ’Forræder’, der har samlet 1,2 mio. på tværs af broadcast og streaming i gennemsnit per episode. Den afsluttende sæson af ’Badehotellet’ blev desuden den mest sete af sæsonerne med 2,1 mio. seere på tværs af de ni episoder, mens ’Den sorte svane’ satte en markant dagsorden om hvidvask og svindel og fangede hele Danmarks interesse og 2,2 mio. seere i gennemsnit per afsnit.

Også hos DR blev der sat en dagsorden, da dokumentaren ’Sexisme i musikbranchen’ blev vist og samlede 1,2 mio. på tværs af broadcast og streaming. Blandt andre millionprogrammer hos DR i andet kvartal kan nævnes seneste sæson af ’Forsvundne arvinger’ med 1,1 mio. seere per episode i gennemsnit.

Hen mod slutningen af andet kvartal blev EM i herrefodbold desuden skudt i gang på tværs af DR og TV 2, hvilket har resulteret i fire kampe med over en million seere på tværs af de to public service-udbydere.

- I andet kvartal samles danskerne i høj grad om de store dagsordener, sportsevents og underholdningsprogrammer, hvilket de høje seertal vidner om, siger Sofie Bruun, Head of Market & Audience Insight hos TV 2.

Se tallene og læs mere i rapporten 'Streaming i Danmark' her.

Foto: TV 2

TV 2 Danmark er en medievirksomhed med store digitale ambitioner og en mangeårig stærk position på det danske tv-marked. Vi arbejder hver dag for, at alle danskere via TV 2 Play, tv2.dk og alle vores kanaler kan holde sig opdateret og underholdt eller tage del i den offentlige debat. TV 2 Danmark er ejet af den danske stat, og vi driver public servicevirksomhed på kommercielle vilkår. På tværs af alle vores platforme er vi i kontakt med over 80 procent af danskerne i løbet af en uge. Vi bor på Kvægtorvet i Odense og på Teglholmen i København.