Holstebro og Ikast-Brande lader private virksomheder slå græsset

Når der skal tømmes skraldespande, slås græs eller lappes huller i  vejene i Holstebro og Ikast-Brande, er det ansatte i private virksomheder, der løser kommunens vej- og parkopgaver. I Struer og Ringkøbing-Skjern gælder det kun omkring 40 procent af opgaverne. Der er penge at spare for de midt- og vestjyske kommuner, der lader private virksomheder slå græsset, viser nye tal fra DI.

Midt- og vestjyderne lægger næppe mærke til, om det en medarbejder fra en privat virksomhed eller en medarbejder fra kommunens egen vej- og parkafdeling, der slår græsset, rydder sne eller tømmer skraldespandene. Men det kan have stor betydning for både pris, kvalitet og bæredygtighed.

En ny analyse fra DI viser, at både Ringkøbing-Skjern og Viborg kan spare over ni millioner kroner om året ved at lade private virksomheder stå for kommunens vej- og parkopgaver som f.eks. at tømme skraldespande, vedligeholde veje, slå græs eller rydde sne. I Herning er der næsten otte millioner kroner om året at hente, og Skive kan spare fire millioner kroner.

- Mange kommuner har svært ved at få indtægter og udgifter til at passe sammen, og her er en mulighed for at hente lidt ekstra på indtægtssiden. Erfaringerne fra Holstebro og Ikast-Brande viser jo, at der ikke er noget farligt ved at lade private virksomheder løse opgaverne. De er gået foran, og viser nu vejen for andre kommuner, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Midt- og Vestjylland Keld Sandahl og uddyber:

- Kommunerne har også mål for genanvendelse, bæredygtighed og udledning af CO2, og her udvikler virksomhederne hele tiden nye løsninger, som kan hjælpe kommunerne i mål. Virksomhederne er jo eksperter på deres felt. Det kan en kommunal materielgård jo ikke være på samme måde.

I gennemsnit står private virksomheder allerede for at løse lidt over halvdelen af de midt- og vestjyske kommuners mange vej- og parkopgaver. Alligevel kan kommunerne samlet set stadig spare næsten 35 millioner kroner ved at skrue op for samarbejdet med private virksomheder.

- Det er oplagt, at resten af vores midt- og vestjyske kommuner gør som Holstebro og Ikast-Brande. Det er godt gammeldags købsmandsskab. Nogle tilbud har man ikke råd til at sige nej til, siger Keld Sandahl, DI Byggeri Midt- og Vestjylland.

I en rundspørge, som Wilke har foretaget for DI, svarer 63 procent af midt- og vestjyderne, at kommunerne bør koncentrere sig om ældrepleje, folkeskoler og børnehaver, og lade private virksomheder løse praktiske opgaver som f.eks. snerydning og vedligeholdelse af veje og bygninger.

- Det er jo klar tale fra borgerne – og vælgerne. Kommunerne skal koncentrere sig om de varme hænder, mens private virksomheder fint kan slå græsset og lappe hullerne i vejene, siger bestyrelsesleder Keld Sandahl, DI Byggeri Midt- og Vestjylland.

Bestyrelsesleder for DI Byggeri Midt- og Vestjylland Keld Sandahl, telefon 20 49 49 45
Regional konsulent for DI Byggeri Midt- og Vestjylland Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02
DI's Pressecenter, telefon 33 77 45 00

DI Byggeri er et branchefællesskab for over 6.700 virksomheder inden for hele byggeriets værdikæde. Medlemsvirksomhederne beskæftiger knap 120.000 medarbejdere. Læs mere: DI Byggeri - https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/