Odense lader private virksomheder slå græsset

Når der skal tømmes skraldespande, slås græs eller lappes huller i vejene i Odense, er det ansatte i private virksomheder, der løser over 75 procent af kommunens vej- og parkopgaver. I Middelfart og Kerteminde gælder det kun omkring 40 procent af opgaverne. Der er penge at spare for de fynske kommuner, der lader private virksomheder slå græsset, viser nye tal fra DI.

- I Odense løser private virksomheder omkring 75 procent af kommunens vej- og parkopgaver, og det har mig bekendt ikke resulteret i dårligere service. Det er oplagt, at resten af vores fynske kommuner gør det samme, siger Steen Johansen, DI Byggeri Fyn.

En ny analyse fra DI viser, at Middelfart kan spare 4,2 millioner kroner om året ved at lade private virksomheder stå for kommunens vej- og parkopgaver som f.eks. at tømme skraldespande, vedligeholde veje, slå græs eller rydde sne. I Assens og Faaborg-Midtfyn er der over tre millioner kroner om året at hente. I Kerteminde og Nyborg er der henholdsvis 2,7 og 2,9 millioner kroner at spare.

- Vi hører jo fra tid til anden, hvor stramme budgetter kommunerne har, og at pengene i kommunekassen ikke slår til. Her kan der i de fleste kommuner hentes lidt ekstra til f.eks. velfærd, bl.a. fordi private virksomheder har stordriftsfordele, som kommunernes materielgårde ikke har på samme måde, siger udvalgsleder for DI Byggeri Fyn Steen Johansen og uddyber:

- Private virksomheder skal også levere på den grønne dagsorden, og de udvikler derfor hele tiden nye grønne og bæredygtige løsninger, som også kan være med til at opfylde kommunernes mål om f.eks. mindre udledning af CO2, biodiversitet eller genanvendelse. Det har Svendborg f.eks. gjort med nogle af deres vej- og parkopgaver. Desværre har Svendborg nyligt vedtaget at etablere en kommunal håndværkerafdeling, som går den stik modsatte vej. Vores erfaring er, at der ikke vil blive tale om en besparelse for kommunens borgere, siger Steen Johansen, DI Byggeri Fyn.

Selvom private virksomheder allerede står for at løse cirka halvdelen af de fynske kommunernes mange vej- og parkopgaver, kan kommunerne samlet set stadig spare 23 millioner kroner ved at skrue op for samarbejdet med private virksomheder.

I en rundspørge, som Wilke har foretaget for DI, svarer 56 procent  af fynboerne, at kommunerne bør koncentrere sig om ældrepleje, folkeskoler og børnehaver, og lade private virksomheder løse praktiske opgaver som f.eks. snerydning og vedligeholdelse af veje og bygninger.

- Det viser jo, at der hos borgerne ikke har en forventning om, at det absolut skal være en af kommunens ansatte, der f.eks. slår græsset langs vejene. Jeg formoder, at de bare vil have mest mulig for deres skattekroner, siger udvalgsleder Steen Johansen, DI Byggeri Fyn.

Udvalgsleder for DI Byggeri Fyn Steen Johansen, telefon 26 12 52 62
Regional konsulent for DI Byggeri Fyn Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
DI's Pressecenter, telefon 33 77 45 00

DI Byggeri er et branchefællesskab for over 6.700 virksomheder inden for hele byggeriets værdikæde. Medlemsvirksomhederne beskæftiger knap 120.000 medarbejdere. Læs mere: DI Byggeri - https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/