Vesthimmerland inviterer private leverandører indenfor

Når der skal tømmes skraldespande eller lappes huller i vejene i Vesthimmerland, er det ansatte i private virksomheder, der løser over 60 procent af kommunens vej- og parkopgaver. I Morsø og Rebild gælder det kun omkring 30 procent af opgaverne. Der er penge at spare for de nordjyske kommuner, der lader private virksomheder løse opgaverne, viser nye tal fra DI

- Det er oplagt, at vores nordjyske kommuner benytter sig af muligheden for at teste pris og kvalitet på et område, hvor andre kommuner allerede har gode erfaringer. Benyt jer af virksomhedernes stordriftsfordele, som kommunale vej- og parkafdelinger af gode grunde ikke selv har, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen.

Nordjyderne lægger næppe til, om det en medarbejder fra en privat virksomhed eller en medarbejder fra kommunens egen vej- og parkafdeling, der slår græsset, rydder sne eller tømmer skraldespandene. Men det kan have stor betydning for både pris, kvalitet og bæredygtighed.

En ny analyse fra DI viser, at Aalborg Kommune kan spare 18 millioner kroner om året ved at lade private virksomheder stå for kommunens vej- og parkopgaver som f.eks. at tømme skraldespande, vedligeholde veje, slå græs eller rydde sne. I Hjørring er der over otte millioner kroner om året at hente. I Brønderslev, Thisted, Mariagerfjord og Jammerbugt er der i hver kommune over fire millioner kroner at spare.

- I alle hjørner af vores kommuner skal der spares – og det gælder både små og store beløb. Derfor er det oplagt, at vores nordjyske kommuner benytter sig af muligheden for at teste pris og kvalitet på et område, hvor andre kommuner allerede har gode erfaringer. Benyt jer af virksomhedernes stordriftsfordele, som kommunale vej- og parkafdelinger af gode grunde ikke selv har mulighed for, siger bestyrelsesleder for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen og uddyber:

- Når et gælder grønne løsninger som f.eks. genanvendelse, ny og klimavenlig teknologi osv., er det jo private virksomheder, der har ekspertisen. Ved at stille grønne krav til virksomhedernes måde at løse opgaverne på, kommer kommunen også tættere på egne klimamål.

Private virksomheder står for i gennemsnit at løse 42 procent af de nordjyske kommuners mange vej- og parkopgaver, og kommunerne kan samlet set spare 55 millioner kroner ved at skrue op for samarbejdet med private virksomheder.

- I f.eks. Holstebro har de i flere år slet ikke haft egen materielgård, men de har gode erfaringer med at lade en virksomhed stå for alle deres vej- og parkopgaver. Jeg kan kun opfordre vores nordjyske kommuner til at komme i gang med at høste de samme gevinster, siger Michael Jørgensen, DI Byggeri Nordjylland.

I en rundspørge, som Wilke har foretaget for DI, svarer 57 procent  af nordjyderne, at kommunerne bør koncentrere sig om ældrepleje, folkeskoler og børnehaver, og lade private virksomheder løse praktiske opgaver som f.eks. snerydning og vedligeholdelse af veje og bygninger.

- Der burde ikke være noget, der holder vores nordjyske kommuner tilbage fra i endnu højere grad at invitere private virksomheder til at give tilbud på opgaverne. De kan spare skattekroner, og nordjyderne synes også, det er en god ide, siger bestyrelsesleder Michael Jørgensen, DI Byggeri Nordjylland.

Bestyrelsesleder for DI Byggeri Nordjylland Michael Jørgensen, telefon
Regional konsulent for DI Byggeri Nordjylland Dennis Jensen, telefon 20 65 52 02
DI's Pressecenter, telefon 33 77 45 00

DI Byggeri er et branchefællesskab for over 6.700 virksomheder inden for hele byggeriets værdikæde. Medlemsvirksomhederne beskæftiger knap 120.000 medarbejdere. Læs mere: DI Byggeri - https://www.danskindustri.dk/brancher/di-byggeri/