Nye tal: Danmark er den mest populære vandsportsdestination i Nordeuropa

Trods den begrænsede størrelse er Danmark helt i top når det gælder både vandsports- og cykelturisme i ti nordeuropæiske lande, viser en undersøgelse fra VisitDenmark.

Der er godt gang i bølgerne ved de danske kyster i sommermånederne.

Cold Hawaii er ikke kun et brand, der lever indenfor landets grænser. Trods sin beskedne størrelse er Danmark et yndet mål for de turister, der ønsker en anderledes og aktiv ferie i Nordeuropa. Det viser VisitDenmarks image- og potentialeanalyse 2023.

Blandt de udenlandske turister forbinder 36 procent Danmark med ’gode muligheder med vandsport’. Det placerer os i top foran de skandinaviske naboer Norge og Sverige, der følger på en delt andenplads.

”Vi har 4-500 medlemmer i vores forening, men vi har årligt over 8.000 besøgende. Det er både folk fra Thy, men også fra resten af landet og mange fra Sverige, Norge og Tyskland. Særligt i sommermånederne er der fuld belægning i alle vores åbningstimer,” siger Thomas Krogh, der er formand i Thy Cablepark.

Tallene vækker også glæde i DIF.

”Vi var godt klar over, at mange danskere elsker at holde aktiv ferie i sommerlandet. Men det er virkelig flot, at vi med så forholdsvis lille et areal kan have så stor en plads i hovedet på de internationale turister. Det ser vi også afspejlet i besøgstallene, hvor også vores idrætter nyder stor interesse særligt i sommermånederne,” siger Casper Lindemann, der er outdoorkonsulent i DIF.

Også de udenlandske cykelturister har et godt syn på Danmark. Her svarer 52 procent, at der er ’gode muligheder for at cykle’, hvilket placerer os på en andenplads blandt de nordeuropæiske lande.

Konkurrenceparameter
I DIF håber man, at den stigende interesse fra turister også vil afspejle sig i handling ude i kommunerne med større investeringer i gode faciliteter til outdooridræt.

”Vi har set kommuner som Silkeborg, Kolding og Faaborg slå sig op på at være gode for outdoormiljøet. Det kræver en investering i gode faciliteter, for både danske og internationale turister efterspørger gode rammer. Og det er vigtigt, at man også tænker det eksisterende foreningsliv med i processen, da de både er primære brugere og medspillere i at drive turismen,” siger Casper Lindemann.

Idrættens egne medlemstal viser også en stigende interesse for at dyrke idræt i naturen. Fra 2020-23 er der sket en stigning fra 703.706 til 737.560 i outdoor-idrætterne under DIF og DGI.

Tal fra undersøgelsen:

• VisitDenmarks image- og potentialeanalyse 2023 bygger på besvarelser fra 1499 outdoorturister, heriblandt 1298 udenlandske
  • De andre nordeuropæiske lande i analysen er Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Irland, Storbritannien og Nederlandene (Holland, Belgien, Luxemborg)
  • 36 procent forbinder Danmark med ’gode muligheder for vandsport’, hvilket er bedst blandt landene i analysen
  • 52 procent forbinder Danmark med ’gode muligheder for at cykle’, hvilket er nok til en andenplads

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.