Festarrangør i Slagelse opfordrede unge til at skjule alkohol
Skarp kritik af festarrangøren Vibe Slagelse, der instruerede unge i, hvor de kunne gemme alkohol uden for festlokaler.
Alkoholreklamenævnet udtaler skarp kritik af Vibe Slagelse, der driver en klub i Slagelse og arrangerer fester, for at bryde reglerne for markedsføring af alkohol.
Markedsføringen skete i en video på det sociale medie TikTok, der ville vise ”Gode gemmesteder til jeres ”vandflasker””.
I videoen ses tre unge kvinder, der fremviser steder at gemme ”vandflasker” i nærheden af klubben i forbindelse med en fest for +16-årige. Ordet ”vandflasker” skrives konsekvent i anførselstegn. De unge kvinder bemærker, at der allerede er gemt flasker med alkohol på de steder, hvor de opfordrer til at gemme ”vandflasker”. De udbryder blandt andet: ”Hov, der ligger allerede noget. Folk er klar til på fredag”.
Det er Alkoholreklamenævnets vurdering, at omtalen af vandflasker henviser til flasker med alkohol. På denne baggrund opfatter Alkoholreklamenævnet videoen fra Vibe Slagelse som en opfordring til at indtage alkohol til fester, som er markedsført som ”16+”-arrangementer.
Alkoholreklamenævnet vurderer yderligere, at personerne i videoen med stor sikkerhed er under 25 år.
”Begge dele er klart i strid med reglerne for markedsføring af alkohol og er grunden til, at vi udtaler skarp kritik”, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.
I et svar til nævnet beklager Vibe Slagelse TikTok-videoen og siger, at den er udsendt ved en fejl, samt at markedsføringsreglerne vil blive indskærpet over for personale og promotorer.
Alkoholreklamenævnet ser det som en skærpende omstændighed, at der er tale om markedsføring af alkohol i forbindelse med et ”16+” koncept, hvilket kan være i strid med markedsføringslovens bestemmelser om, at reklamer rettet mod børn og unge under 18 år ikke må indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til alkohol.
På den baggrund vil nævnet orientere relevante myndigheder om sagen.
Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med, at Vibes Slagelses markedsføring af alkohol ikke er i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol.
Kontakter
For yderligere info om denne sag kontakt venligst Lea Kholghi Frederiksen, kontakt@alkoholreklamenaevnet.dk, tlf. 29 27 26 23.
Rasmus Sand
Tlf:2090 6151Kontakt@alkoholreklamenaevnet.dkBilleder
Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet
SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse
SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.
Tre diskoteker og barer får kritik for markedsføring af alkohol13.4.2023 16:41:58 CEST | Pressemeddelelse
Det er ikke tilladt at opfordre til druk. Og det er også forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af Baggården 36 i Vejle, Discoteque Tordenskiold i Kolding og Den Dansende Viking i Stenløse. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervsdrivendes markedsføring.
Alkoholreklamenævnet får nyt medlem3.3.2023 12:22:14 CET | Pressemeddelelse
Danmarks Restaurationer & Caféer bliver nyt medlem af Alkoholreklamenævnet og skal bidrage til, at retningslinjerne for markedsføring af alkohol bliver overholdt
Festarrangør i Roskilde markedsførte alkohol over for børn22.12.2022 12:06:32 CET | Pressemeddelelse
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.
To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse
Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.