Alkoholreklamenævnet

Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Bilka Holstebro

Det var i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer, da Bilka i Holstebro i midten af juni tilbød gratis alkohol til studenter.

Alkoholreklamenævnet har på baggrund af en indkommen klage konstateret, at Bilka i Holstebro har overtrådt nævnets markedsføringsregler. Det er ikke tilladt at markedsføre alkohol over for børn og unge, hvilket også omfatter kommende og nyudklækkede studenter.

Derfor var det en overtrædelse, da Bilka Holstebro lagde et opslag på sin Facebook-profil med billeder af drikkevarer med alkohol ledsaget af udsagn som ”Laver I et stop i Bilka Holstebro giver vi nemlig en helt gratis ”hyggepakke” til turen. Vi finder nye forsyninger til jer i form af en kasse øl og en kasse Shaker eller Smirnoff Ice”.

Nævnet henvendte sig til Salling Group den 17. juni, og i løbet af få timer havde Bilka Holstebro fjernet opslaget. Salling Group sendte ligeledes Alkoholreklamenævnets retningslinjer samt en generel orientering ud til samtlige Bilka-varehuse med henblik på at undgå lignende sager i fremtiden. Dette tager Alkoholreklamenævnet til efterretning, og nævnet ser positivt på den hurtige respons fra Salling Group og Bilka Holstebro.

- Både detailhandel, barer og diskoteker skal være opmærksomme på de situationer, hvor målgruppen aldersmæssigt ligger omkring 18 år. Over for denne målgruppe gælder et totalt alkoholmarkedsføringsforbud, siger forpersonen for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Kontakter

For yderligere info om denne sag kontakt venligst Lea Kholghi Frederiksen, tlf. 2927 2623

Følg pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

Flere pressemeddelelser fra Alkoholreklamenævnet

SuperBrugsen reklamerede for alkohol til unge i strid med regler5.6.2023 11:56:57 CEST | Pressemeddelelse

SuperBrugsen rettede i slutningen af maj sin alkoholmarkedsføring mod nyudklækkede studenter. Det er i strid med reglerne, og derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af SuperBrugsen på Søtorvet i Silkeborg, Esbjerg Storcenter, Hinnerup ved Aarhus, Nyborg, Aakirkeby på Bornholm og Højby ved Odense. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med SuperBrugsens markedsføring.

To barer og en festarrangør får kritik for at markedsføre alkohol til unge17.11.2022 08:28:00 CET | Pressemeddelelse

Det er forbudt at koble markedsføring af alkohol sammen med børn og unge. Og det er heller ik-ke tilladt at opfordre til druk. Derfor udtaler Alkoholreklamenævnet kritik af ”Zwei Grosse Bier Bar” i Silkeborg, ”Stokrosen – Dit Værtshus” i Ejstrupholm og ”TopCPH”, der arrangerer fester i hovedstadsområdet. Nævnet vil i den kommende periode holde særligt øje med de tre erhvervs-drivendes markedsføring.