Stort boligselskab kaster sig ind i kampen for at tiltrække flere bloddonorer

FAB, Fyns Almennyttige Boligselskab, som udlejer godt 9.000 boliger over hele Fyn, indleder nu et samarbejde med Bloddonorerne Odense, som skal fylde hospitalernes tomme lagre med livsvigtigt blod og plasma. – Det er helt oplagt, for vores beboere tror i forvejen på fællesskab, lyder det.

Der er brug for blod og plasma på de danske sygehuse. Sådan lyder meldingen fra Bloddonorerne i Odense, som står for at hverve og fastholde donorer i Odense Kommune.

I gennemsnit er der nemlig cirka 50 ledige pladser i Blodbankens tappe-stole hver dag.

Det problem har FAB nu meldt sig klar til at være med til at løse, lyder det fra Jacob Michaelsen, direktør i FAB.

- Vi udlejer boliger til cirka 20.000 mennesker på Fyn, og rigtig mange af dem er meget engagerede i fællesskaber, foreningsliv og beboerdemokrati i vores 94 afdelinger. Man kan sige, at de i forvejen tror på fællesskaber, og bloddonorerne ér et af vores stærkeste og vigtigste fællesskaber, man kan være en del af. Derfor ser vi en helt oplagt kobling mellem vores engagerede beboere og den gode sag, som bloddonation er, siger Jacob Michaelsen.

Konkret er FAB og Bloddonorerne Odense gået sammen om en ny kampagne, hvor målet er at få budskabet om bloddonation ud til de mange beboere i FABs boliger - og selvfølgelig også FABs egne medarbejdere.

Ambassadører skal bane vejen

Formanden for FABs organisationsbestyrelse, Erling Nielsen, peger på, at kampagnen er helt i tråd med FABs ambitioner på sundhedsområdet.

- Vi har en mission om at skabe sunde og trygge boliger og et godt boligliv. Den slags ser selvfølgelig godt ud på et strategipapir, men der skal handling bag, før det batter. Vi ved, at vi gør den største forskel sammen med andre, og derfor er partnerskaber som det, vi har indgået med Bloddonorerne Odense, helt essentielle. Med det tager vi et markant ansvar for vores beboeres ve og vel samtidig med, at vi hjælper med at løse en samfundsopgave af stor betydning, siger han.

Hos Bloddonorerne Odense er man begejstrede for partnerskabet. Også her ser man en oplagt kobling mellem FABs beboere og den gode sag.

- Det betyder meget, at et selskab som FAB vil være med til at løse de udfordringer, vi står med. De har en stor og professionel organisation, som er enormt dygtige til at kommunikere til deres beboere, og de har et engageret fællesskab med beboerdemokrati og foreningsliv. Hos Bloddonorerne ved vi, at man er mere tilbøjelig til at donere blod, hvis man i forvejen er engageret i frivilligt arbejde, foreningsliv og lignende, og derfor er FABs opbakning helt uvurderlig, siger Thomas Kaa, formand for Bloddonorerne Odense.

Konkret skal der blandt andet hverves ambassadører blandt de beboere, som har erfaring med at give eller modtage blod. Derudover vil kampagnen bestå af fællesarrangementer og forskelligt informationsmateriale, ligesom Bloddonorernes bus vil besøge nogle af FABs boligområder for at skabe opmærksomhed om kampagnen.

Det er ikke første gang, FAB engagerer sig i sundhedsdagsordenen. Udover at være partner i Røgfrit Odense og Ensomhedscharter Odense, har de fået stemplet som ’Demensvenlig Boligorganisation’. Det betyder, at størstedelen af deres driftspersonale er uddannet til at forstå og håndtere beboere med demens.

Malte Jørstad, PR-konsulent: 30 46 48 33 / majo@kommpress.dk

Kort om FAB

FAB er et af Fyns og Danmarks store boligselskaber med godt 9.000 boliger, som i alt huser ca. 20.000 beboere fordelt på knap 100 boligafdelinger over hele Fyn. FAB blev grundlagt i 1946 for at tilbyde boliger til en fornuftig pris i kølvandet på Anden Verdenskrigs boligmangel. I FAB følger vi fire strategiske spor: Vi driver en moderne forretning, vi går den grønne vej, vi ser glade og engagerede medarbejdere som vores DNA, og vi understøtter fællesskaber og skaber attraktive boliger til glæde for vores beboere. Læs mere på fabbo.dk.