Børnerådet

Rådet der satte en stopper for, at forældre måtte slå deres børn: Nu fylder Børnerådet 30 år

Mandag d. 1. juli er det 30 år siden, Børnerådet så dagens lys. Et råd, der gennem de sidste tre årtier har arbejdet for at sikre børns perspektiver og rettigheder i både den offentlige debat og gældende lovgivning

Børnerådet består af en forperson og otte medlemmer, som tilsammen repræsenterer en bred og tværfaglig indsigt i børns liv og børns rettigheder. På fotoet mangler Anita Ernst og Rasmus Ladefoged Dinnesen. FOTO Niels Hougaard

En afskaffelse af revselsesretten, børns perspektiver helt ind i lovgivningen og en evig løftet pegefinger om, at børns rettigheder er vigtige. Siden 1994 har Børnerådet råbt op og stået klar til at hjælpe politikere med at lave netop den lovgivning, der er allerbedst for børnene – og ikke mindst sagt til, når det ikke er tilfældet. Et arbejde, der høster rosende ord på Christiansborgs gange.

• Ja! Vi har også brug for et Børneråd om 30 år. Der vil altid være brug for, at børn har en stemme, der taler deres sag, lød det fra finansminister Nicolai Wammen (S), da Børnerådets fødselsdag for nyligt blev fejret på Folkemødet.

Og spørger man én af dem, der i sin tid var med til at bane vej for Børnerådet, er rådets arbejde langt fra slut. Tværtimod.

• Jeg forestiller mig, at Børnerådet skal inddrages meget tættere i lovgivningsprocessen. Al lovgivning, der direkte eller indirekte berører børn, skal Børnerådet inddrages i, understregede Poul Nyrup Rasmussen, som var statsminister, da Børnerådet blev etableret i 1994.

Et nyt og stærkere Børneråd

En pointe, som rådets nuværende forperson Bente Boserup bakker op om. Hun satte sig sidste år i spidsen for et omfattende arbejde med at gentænke Børnerådet og dets arbejde. Det betyder bl.a. et øget fokus på børneinddragelse og på at få børnenes perspektiver helt i det politiske maskinrum.

- Det er vores fornemmeste opgave at sikre, at børneinddragelse ikke bare bliver noget politikerne kan tjekke af på en to do-liste, men rent faktisk er noget, som skaber værdi og en bedre lovgivning til gavn for alle børn. Og det arbejder vi benhårdt for hver dag, siger Bente Boserup.

Bente Boserup tiltrådte som forperson for Børnerådet i august sidste år. FOTO: Jonas Normann
Børnerådets 30 års fødselsdag blev for nyligt fejret på Folkemødet på Bornholm. Her deltog foruden Bente Boserup (Børnerådets forperson) også Nicolai Wammen (finansminister, S), Poul Nyrup Rasmussen (tidligere statsminister, S), Pia Olsen Dyhr (formand for SF) og Christine Ravn Lund (forkvinde i DUF og medlem af Børnerådet) i fejringen.

Om Børnerådet

Børnerådet arbejder for at sikre børns rettigheder på baggrund af FN's Børnekonvention og taler børn og unges sag i den offentlige debat. Børnerådet er et statsligt råd, som er politisk og økonomisk uafhængigt. Rådet rådgiver regering, Folketing og andre myndigheder i spørgsmål om børns rettigheder.

Følg pressemeddelelser fra Børnerådet

Flere pressemeddelelser fra Børnerådet

Puk Elgård stopper som forkvinde for Børnerådet13.11.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse

Da jeg i foråret blev udpeget som forkvinde for Børnerådet, landede jeg et drømmejob. I den tid, jeg har arbejdet som forkvinde, har jeg lært utrolig meget. Jeg har mødt et kompetent sekretariat i Billund, og jeg har rundt i landet truffet dedikerede og dygtige fagpersoner, der har viet deres liv til at arbejde for børn og unge. Jeg har besøgt sikrede institutioner, krisecentre, foreninger, læringsforløb for anbragte børn, været på Ungdommens Folkemøde og i det hele taget talt med børn og unge om deres rettigheder og deres liv i systemet. Børnene har delt deres historier med mig. Det har været en ære, og det er oplevelser, jeg aldrig nogensinde vil glemme. Børnerådet skal sikre børns rettigheder, være rådgiver for regering og Folketing og monitorere og vurdere, om Danmark lever op til FN's Børnekonvention i lovgivning og praksis. Opgaven er stor, og der er stadig lang vej, før børns rettigheder er realiseret, som Danmark har forpligtet sig på. Jeg må konstatere, at de rammer og betinge

Børnehavebørn: Voksne skal være nærværende – ikke kun i nærheden22.5.2019 06:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Børnerådets nye undersøgelse blandt 1278 børnehavebørn bringer børnenes egne stemmer ind i debatten om dagtilbud. Undersøgelsen viser, at de fleste børn er glade for at gå i børnehave, og de sætter pris på voksne, der lytter, viser interesse, leger og laver ting med dem. Men børnene oplever samtidig, at de voksne mest laver noget, hvor de ikke er direkte sammen med børnene.