Butikker på 1 kvadratmeter er en kæmpesucces
For et år siden installerede 7-Eleven sin første selvbetjeningsautomat i Københavns Lufthavn (CPH). Siden da har de små butikker på blot én kvadratmeter overgået alle forventninger og blevet uhyre populære blandt de rejsende. Så meget, at andre lande kigger mod Danmark for at lære af erfaringerne.
København 24. juni 2024: Glem alt om dine fordomme om daggamle sandwiches til ågerpriser. For et år siden overtog 7-Eleven selvbetjeningsautomaterne med snacks i Københavns Lufthavn og gentænkte konceptet. De nye selvbetjeningsautomater, 7-Eleven Go, blev udviklet med det klare mål at forbedre både udvalget og kvaliteten af produkter for de rejsende – og det har de i den grad opnået.
"7-Eleven er sat i verden for at levere god mad på farten, og det har de rejsende i lufthavnen i dén grad taget til sig," siger Maria Gervig, kommerciel direktør i 7-Eleven Danmark. Hun uddyber:
"Vores egne forventninger er blevet gjort til skamme. Vi sælger tæt på dobbelt så meget som forventet fra maskinerne i lufthavnen. Det viser, at de rejsende virkelig værdsætter vores kombination af gode varer og hurtig eksekvering."
Fyldes op med frisk mad hele dagen
I dag er der 89 selvbetjeningsautomater i Københavns Lufthavn. Sortimentet er blevet radikalt ændret fra de gamle automater. Mens man stadig kan finde klassikere som Mars-barer og Pepsi Max, tilbyder automaterne nu også nakkepuder, friske sandwiches og wraps og endda nybagte croissanter og kaffe i en tredjedel af automaterne.
At holde automaterne fyldte er ingen lille opgave. 7-Eleven har en medarbejder dedikeret til opgaven, og selv om han kører rundt, bliver det alligevel til 10 kilometers gang dagligt for at sikre fyldte, rene maskiner med bl.a. friske madvarer. Både det store udvalg og det hårde arbejde anerkendes af Michael Clausen, Senior Director Airport Sales i Københavns Lufthavn: "Det er fuldstændig afgørende for os at kunne give vores gæster en ekstraordinær god oplevelse for fortsat at være blandt verdens bedste lufthavne. Og det er tydeligt at se på salget, at de rejsende er glade for 7-Elevens on the go-koncept, som er god mad og friskbrygget kaffe lige ved gaten," siger han og fortsætter:
"Vi ser, at flere vælger at tage mad og drikkevarer med on the go, og et større udbud såsom skyr, chiagrød og juicer har øget salget markant i maskinerne. Vi sparer vores rejsende for tid, giver dem en bedre service, og vi afhjælper deres behov. Det er, hvad vi vil betegne som en kæmpesucces.”
Ændret udvalg efter destination
For nyligt er sortimentet i nogle maskiner blevet justeret, da 7-Eleven kan se et mønster i salg og destination.
”For eksempel har vi opdaget, at passagerer på lange flyvninger køber andre typer af drikkevarer som yoghurter mv, mens vi sælger rigtig meget kaffe og croissanter til forretningsrejsende på de korte flyvninger. Det er interessant og lærerigt at følge forbrugernes adfærd, og vi arbejder hårdt på at tilpasse os deres behov."
De overvældende salgstal og den store tilfredshed blandt de rejsende har skabt opmærksomhed hos 7-Eleven i de øvrige nordiske lande:
”Det er ingen hemmelighed, at hele convenience-markedet konstant skal genopfinde sig selv for at have sin berettigelse i dag. Vi har brugt mange ressourcer på at udvikle 7-Eleven Go, og når vi så tydeligt kan se, at kunderne er vilde med konceptet, er det naturligvis noget, vores kolleger på de øvrige markeder skeler til og overvejer at indføre,” siger Maria Gervig.
Kontakter
Anja HellbergPressekontakt
Tlf:28588076anja@fday.dkBilleder
Om 7-Eleven
- 7-Elevens købmænd er selvstændige og driver selv deres butikker som franchisetagere. Købmændene på togstationerne er ansat af DSB.
- 7-Eleven Danmark drives af Reitan Convenience Danmark.
- Reitan Convenience Danmark er en del af Reitan Retail, som tilsammen udgøres af bl.a. Rema 1000 Danmark, Rema 1000 Norge og Uno-X Mobility.
- 7-Eleven er en del af den norske familieejede Reitangruppen, hvis overordnede vision er at blive kendt som det mest værdidrevne selskab. Reitan er til stede i syv lande i Norden og Baltikum og omfatter tre forretningsområder: Reitan Retail, Reitan Ejendomme og Reitan Kapital.
Følg pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark
7-Eleven udvider succesfuldt kupon-koncept6.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
7-Eleven introducerer nu en endnu mere brugervenlig kuponshop til erhvervslivet. Konceptet gør det nemt for virksomheder at glæde medarbejdere og kunder med digitale vouchere til fx kaffe eller mad på farten – uden at skulle betale for ubrugte kuponer.
Forbrugerne elsker limited editions: Neighborhood IPA fra 7-Eleven revet væk på rekordtid21.10.2024 15:00:45 CEST | Pressemeddelelse
Limited edition-produkter hitter som aldrig før, og det bekræftes af 7-Elevens nyeste succes. Den eksklusive Neighborhood IPA fra Jacobsen er blevet solgt langt hurtigere end forventet.
Overvældende interesse for nyt iværksætterforløb10.10.2024 16:20:48 CEST | Pressemeddelelse
Det er svært at få en plads på hylderne i dansk detail, og det er formentlig blot én af grundene til, at 7-Eleven har fået flere ansøgere end ventet til deres nye iværksætterforløb. Samtidig er niveauet så højt, at kæden har valgt at tage 50 procent flere af ansøgerne med videre til næste fase.
7-Eleven baner vejen for nye iværksættere: ”Brug vores hylder til at kickstarte dit eventyr”6.9.2024 14:22:55 CEST | Pressemeddelelse
OPDATERET UDGAVE: Direkte adgang til hylderne i en landsdækkende kæde og professionel sparring – ja tak! Drømmen for mange iværksættere kommer nu et stort skridt tættere på, når 7-Eleven dette efterår lancerer et nyt setup for nye ideer inden for fødevarer. ”Målet er at give mindre danske iværksættere en solid hånd i ryggen og gøre deres drømme til virkelighed. Vi har gjort det før med bl.a. True Gum, The Protein Kitchen og State, og nu laver vi et større og formelt koncept, så flere får chancen for at blive den næste succeshistorie,” siger kommerciel direktør i 7-Eleven Danmark, Maria Otto.
Ny ultrablå Pepsi fås kun i to butikker fra på mandag21.6.2024 11:17:10 CEST | Pressemeddelelse
Danskerne elsker sukkerfri sodavand, og nu får de mulighed for at smage en ny variant af den populære Pepsi Max i alle 7-Elevens butikker. De, der vil være blandt de allerførste, kan få en unik Pepsi-oplevelse ved at besøge de to eksklusive butikker på Nørrebrogade i København og Banegårdspladsen i Aarhus, der er dedikeret til at fejre den nye Pepsi Max Electric Blue.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum