Muskelsvindfonden

Hvad har Bill Gates til fælles med Oprah Winfrey og Lars Løkke?

Bill Gates har gjort det. Oprah har gjort det. Og Lars Løkke og Taylor Swift har også gjort det. Mere end 17 millioner mennesker verden over har taget den såkaldte Ice Bucket Challenge, der har til formål at skabe opmærksomhed om sygdomme ALS.

ICE BUCKET CHALLENGE

Det internationale ALS-samfund markerer i år, at den verdensberømte Ice Bucket Challenge har eksisteret i ti år. Også herhjemme markeres dagen, og alle opfordres til at tage Ice Bucket Challeng og lægge det på SoMe.

I år er det ti år siden, at den såkaldte Ice Bucket Challenge blev lanceret, og den 21. juni skydes jubilæet i gang. Ideen var simpel. Lad kendte og ikke-kendte hælde en spand isvand over sig selv, udfordre en eller flere til at gøre det samme og lade en videooptagelse af dette leve på de sociale medier og evt supplere dette med en donation til forskning i ALS.

Berømte danskere med kampagnen

Siden ideen blev født for ti år siden, har mange taget ice Bucket Challengen - både herhjemme og i udlandet. I Danmark har bl.a. Mads Mikkelsen og Lars Løkke været med til at hælde isvand over sig selv, og også en lang række verdensnavne har gjort det samme. Nu håber det internationale ALS-samfund, at succesen vil gå endnu en sejrsrunde mere, og at mange igen vil udføre en Ice Bucket Challenge, så der forhåbentlig snart kan komme en behandling til dem der har ALS.

"Mange kalder ALS for den værste sygdom der findes"

Den aktive gruppe i Muskelsvindfonden kaldet ALS I FOKUS kæmper for at øge kendskabet til ALS og samle midler til forskning i ALS, og en af initiativtagerne håber, at danskerne vil bakke op:

“Hvert år får ca 150 danskere konstateret den alvorlige sygdom ALS, og ca. 400 lever med ALS i Danmark. Gennemsnitslevetiden er 2-4 år. Som familie bliver man ramt fuldstændig fatalt og indgribende og også derfor mange kalder ALS for den værste sygdom der findes. Der er stadig brug for, at vi sætter fokus på denne alvorligee sygdom, og vi håber derfor, at kendte såvel som ikke-kendte vil gennemføre en Ice Bucket Challenge i løbet af sommeren. De må meget gerne udfordre andre til at gøre det samme.” siger Rie Pedersen fra ALS i Fokus, som en aktiv gruppe under Muskelsvindfonden.

Rie Pedersen har selv mistet sin bror til ALS efter 3 år, hvor han oplevede at kunne mindre og mindre, fordi sygdommen ødelægger hjernens og rygmarvens nervesignaler.

Om Muskelsvindfonden

Muskelsvindfonden er en forening, et fællesskab og en bevægelse. Vi blev skabt af og for mennesker med muskelsvind, men er også en samling fantastiske pårørende, engagerede samarbejdspartnere, gode medarbejdere, og mere end 1000 frivillige.

Siden 1983 har Muskelsvindfonden sammen med Tuborg arrangeret Grøn Koncert - for vi samler danskerne, mens vi samler ind. Overskuddet går til vores arbejde for et bedre liv med muskelsvind og til forskning i muskelsvind.

Følg pressemeddelelser fra Muskelsvindfonden

Flere pressemeddelelser fra Muskelsvindfonden