25.000 døde pattegrise om dagen er et svigt af dimensioner

Flere end hver femte pattegris i de danske industristalde er dødfødt eller dør kort efter fødslen. Nye tal fra svineproduktionen understreger de omfattende konsekvenser af den ekstreme avl af grise i Danmark.

På dette billede ser du en fikseret so, der ammer sine unger.
Sulten gør de nyfødte grise svagere og øger risikoen for, at de ikke skriger eller flytter sig, hvis soen lægger sig på dem. De risikerer derfor at blive klemt ihjel af hende. I et forsøg på at undgå dette, fikserer man søerne mellem stålbøjler i tiden før, under og efter faringen. Foto: Dyrenes Beskyttelse

OBS: Link til video nederst i artiklen

Dødeligheden blandt pattegrise er fortsat på et alt for højt niveau. I 2023 overlevede 22,4 procent af pattegrise ikke livet i farestien. Det viser nye tal fra analysevirksomheden Seges Innovation. Ifølge beregninger fra Dyrenes Beskyttelse svarer det til 25.115 pattegrise om dagen. De voldsomme tal præsenteres som en succes af svineproducenterne, da andelen af døde pattegrise er faldet 0,9 procentpoint siden 2022. Men det retter ikke op på årtiers svigt af pattegrisene, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.

- Tallene er fortsat meget foruroligende. Selvom vi ser et minimalt fald i dødeligheden blandt pattegrise i forhold til året før, viser rapporten, at der stadig er et enormt problem i det danske industrilandbrug, hvor avlen efter store kuld af pattegrise er gået over gevind. Grisene er blevet svigtet i årtier, og der er brug for langt større ændringer i avlen, siger direktør for Dyrenes Beskyttelse, Britta Riis.

Ekstrem avl har fatale konsekvenser

I dag er hovedparten af søerne i konventionelt landbrug avlet til at føde flere end 20 grise ad gangen i gennemsnit. Det har blandt andet den konsekvens, at mange af pattegrisene mangler næring allerede i fostertilstanden og fødes underviklede. Men selv hvis grisene fødes raske, risikerer de at dø kort efter, de er kommet til verden, fordi de skal konkurrere om livsvigtig råmælk ved soens yver. Soen har nemlig kun 14 patter, og man har med andre ord avlet en so, der ikke har nok patter til at amme alle sine unger.

Sulten gør de nyfødte grise svagere og øger risikoen for, at de ikke skriger eller flytter sig, hvis soen lægger sig på dem. De risikerer derfor at blive klemt ihjel af hende. I et forsøg på at undgå dette, fikserer man søerne mellem stålbøjler i tiden før, under og efter faringen. Men ifølge Britta Riis er det et overgreb på soen og løser ikke problemet.

- Når der netop er så mange unger på så lidt plads, og soen stort set ikke kan bevæge sig, så risikerer hun alligevel at lægge sig på sine unger. Og når hun først har lagt sig, gør stålbøjlen det svært for hende at flytte sig igen.

Når soen er fikseret, har hun heller ikke mulighed for at drage omsorg for sine unger. Hun har i det hele taget slet ikke mulighed for at følge sine instinkter eller udleve sin naturlige adfærd. Og det er endnu en grund til, at den voldsomme avl i industrilandbruget bør stoppes.

- Når vi igen i år ser et så højt antal døde pattegrise, så er der ingen tvivl om, at der er akut behov for at ændre levevilkårene i de danske grisestalde. Både soen og pattegrisene har tabt, når man vælger at avle så ekstremt på hende og lader millioner af pattegrise blive født på et bart betongulv hos en jernfikseret mor.

Mens du har læst denne pressemeddelelse, er cirka 40 pattegrise døde.

Om Dyrenes Beskyttelse