Permanent forskningsfradrag sikrer væksten

Regeringens forslag om et fast fradrag til forskning og udvikling rammer plet

Erhvervslivets motivation til at investere i forskning og udvikling ser nu ud til at få yderligere styrke, efter at regeringen lægger op til at sikre et permanent fradrag for udgifter til forskning og udvikling på 120 procent.

Det mener Laura Klitgaard, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA som længe har efterlyst, at fradraget gøres permanent.

”Set fra vores side vil et permanent fradrag til forskning og udvikling, være et vigtigt element i fremtidssikringen af vores hjemlige velstand. Dansk økonomi og danske arbejdspladser er i den grad afhængig af virksomheder, der bygger deres forretningsgrundlag på forskning og udvikling, og netop her er fradraget vigtigt,” siger hun.

IDAs formand mener, at fradraget vil være med til at understøtte, at både danske virksomheder og samfundet generelt vil blive mere teknologisk robust, hvis erhvervslivet vil forske og udvikle endnu mere inden for de teknologiske områder.

”Der er ingen tvivl om, at fradraget vil have en positiv effekt på den hjemlige innovation. Det er også mere tiltrængt end nogensinde før. Danmark og EU er nemlig under pres fra Kina og andre nationer i det teknologiske kapløb, og derfor skal vi op i tempo,” siger hun.

Danske virksomheders udgifter til forskning og udvikling er over de senere år stagneret i forhold til BNP, og meget peger desuden på, at forskningsudgifterne koncentreres på færre og færre virksomheder.

”Nu ser det ud til, at det permanente fradrag skrues sammen, så det også kommer til gavn for små og mellemstore virksomheder. Det er selvfølgelig vigtigt, hvis vi skal se danske teknologivirksomheder vokse sig større,” siger Laura Klitgaard