Lidl og WWF indgår strategisk internationalt partnerskab

Dagligvarekæden Lidl og WWF har indgået et femårigt internationalt partnerskab i alle de 31 lande, hvor Lidl er repræsenteret inklusive Danmark. Det langsigtede strategiske samarbejde med WWF fokuserer på Lidls arbejde med bæredygtighed gennem hele dagligvarekædens værdikæde for at bidrage til at tackle en række globale miljøudfordringer. Målet er at gøre det lettere for Lidls kunder at vælge bæredygtigt og fremme forretningsmodeller, der tager hensyn til naturen.

Dagligvarekæden Lidl og WWF, verdens største uafhængige naturorganisation, har indgået et internationalt partnerskab på tværs af alle 31 Lidl-lande. Det ambitiøse partnerskab udgør en ny hjørnesten i Lidls bæredygtighedsarbejde og bygger videre på det målrettede arbejde, som dagligvarekæden har udført i årevis som en del af kædens internationale bæredygtighedsstrategi. Det fælles mål med partnerskabet er at give dagligvarekædens kunder mulighed for at træffe endnu mere bæredygtige valg.

”Som en af de største dagligvarekæder er vi bevidste om vores ansvar og indflydelse. Det er et ansvar, vi påtager os, og det er vigtigt for os at drive forretning med omtanke for naturen og kloden. For Lidl handler bæredygtighed ikke kun om holdninger. Det er også fundamentet for, at vores forretningsmodel kan overleve i fremtiden,” udtaler Jens Stratmann, adm. direktør i Lidl Danmark og fortsætter:

”Med støtte og ekspertise fra WWF vil vi nu styrke vores indsats for bæredygtighed og tage det til næste niveau. Kun ved at samarbejde kan vi overkomme store globale udfordringer, som klimaforandringer og tab af natur. Derfor tror vi på, at stærke partnerskaber er vejen frem for at arbejde sammen om at tilbyde flere bæredygtige valgmuligheder.”

Ifølge WWF har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille i forhold til at drive vigtige forandringer til fordel for natur og klima, og derfor giver partnerskabet god mening:

"Den måde, vi producerer og forbruger mad og energi på i dag, er en af de primære årsager til tab af natur og klimaforandringer. For at standse og vende den største krise, menneskeheden står overfor i dag, har vi brug for dristige handlinger, der kan ændre vores fødevare- og energisystemer. Her har fødevare- og detailbranchen en stor rolle at spille. Som en af de største dagligvarekæder har Lidl stor international indflydelse og kan dermed fremme bæredygtig forandring i branchen. I WWF er vi stolte over at følge Lidl på denne rejse, hvor vi både vil støtte og udfordre dagligvarekæden," siger Kirsten Schuijt, generaldirektør for WWF International.

Styrket alliance i 31 lande

Lidl og WWF har allerede samarbejdsprojekter i Schweiz og Østrig. Med det nye partnerskab udvides samarbejdet nu globalt for at fremskynde bæredygtighed på internationalt plan. Her har Lidl har som mål at gøre det lettere for deres kunder at vælge bæredygtigt i fremtiden. Sammen med WWF vil dagligvarekæden arbejde på at tilbyde endnu flere bæredygtige valgmuligheder og dermed aktivt bidrage til den bæredygtige omstilling.

Sammen med WWF vil Lidl især fokusere på følgende områder:

• Bevare og fremme biodiversitet
  • Ansvarlig forvaltning af vandressourcer
  • Beskytte klimaet via videnskabsbaserede klimamål
  • Opbygning og udvidelse af sporbare, skovrydningsfri og konverteringsfri forsyningskæder
  • Ansvarligt indkøb af kritiske råvarer, såsom palmeolie, soja, kakao, te, kaffe, træ og papirprodukter
  • Ansvarligt indkøb af fisk og skaldyr samt beskyttelse af kritiske fiskeområder og bestande
  • Engagerende kampagner for at fremme mere bevidste og bæredygtige kostvaner og forbrug
  • Reduktion af madspild

Udover Lidls engagement med udgangspunkt i virksomhedens egen værdikæde, vil dagligvarekæden også støtte forskellige WWF-naturprojekter for at hjælpe med at beskytte miljøet i de regioner, som Lidl indkøber fra.

Lidl fjerner yderligere 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment31.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Sidste år fjernede Lidl som den første dagligvarekæde i Danmark 20 % af deres tobak- og nikotinsortiment som et skridt mod at stoppe salget af disse produkter i kædens butikker inden udgangen af 2028. Siden tiltaget har kæden også åbnet 20 tobak- og nikotinfrie butikker, og nu begrænser Lidl tilgængeligheden yderligere ved at udfase endnu 20 % af sortimentet. Tilbagemeldingerne på initiativet er fortsat positive, og Lidl fortsætter sin indsats for at fremme danskernes sundhed.