Har du styr på, hvad det blå sygesikringskort dækker?

De fleste danskere kan snart se frem til sommerferie og måske endda en ferie i Europa. Men det er langt fra alle, der er klar over, hvordan de er dækket med det blå EU sygesikringskort, hvis de skulle blive syge eller få brug for lægehjælp. Det viser en ny medlemsundersøgelse, lavet af Danmarks største medlemsejede forsikringsselskab, LB Forsikring.

Pakkelisten, kufferten og sommerdrømmene er klar i mange familier. Spørgsmålet er, om der også er styr på rejseforsikringen og det blå sygesikringskort forud for sommerferien.

En ny medlemsundersøgelse blandt LB Forsikrings medlemmer tegner et billede af, at det ikke helt er tilfældet.

”Mange har selv en oplevelse af, at de har en viden om, hvad det blå sygesikringskort dækker i Europa, men når vi spørger ind til konkrete scenarier, kan vi se, at mange alligevel ikke ved, hvordan de er dækket med kortet,” siger Trine Bechmann Henningsen, skadechef i LB Forsikring.

LB Forsikring har spurgt til forskellige scenarier, der kan opstå under ferien.

Direkte adspurgt, om det blå kort dækker hjemrejse ved tilskadekomst under ferien, svarer 46 procent af medlemspanelet ja til, at kortet dækker. Det korrekte svar er nej.

LB Forsikring har også spurgt til, om det blå kort dækker behandling på private lægeklinikker eller privathospitaler under ferien. Her svarer næsten halvdelen enten ja eller ved ikke. 19 procent svarer således ja, mens 26 procent siger 'ved ikke'. Svaret er igen nej.

Og så har LB Forsikring spurgt, om det blå kort dækker hjemrejse, hvis der opstår sygdom hos nærmeste familie hjemme i Danmark under afholdelse af ferie. Her svarer 17 procent ja, 29 procent svarer ved ikke, mens de resterende 54 procent har ret, når de svarer nej.

”Vi vil rigtigt gerne sikre os, at vores medlemmer og andre er oplyste om, hvordan de er dækket af det blå kort på ferien, så de ikke skal opleve frustrationer og ærgrelse, hvis uheldet er ude. Det vigtigste råd til alle er derfor, at de husker at have det blå sygesikringskort med på ferie i Europa. Det er nødvendigt for at få behandling på offentlige sygehuse og offentlige lægeklinikker. Men de skal samtidigt huske at tegne en god rejseforsikring, hvis de gerne vil have en dækning, der går ud over det blå kort,” siger skadechef Trine Bechmann Henningsen.

Fakta om det blå kort:

Det blå EU-sygesikringskort kan give dig adgang til nødvendig offentlig behandling, mens du opholder dig midlertidigt i et EU-land, EØS-land (Norge, Island, Liechtenstein), Schweiz og Storbritannien. Du har ret til at få behandlingen på de samme vilkår, som gælder for en borger, der er offentligt sygesikret i det land.

Fakta om en rejseforsikring:

En rejseforsikring har en dækning, der går ud over det blå kort. Det vil fx sige behandling på private klinikker, hjemtransport i tilfælde af sygdom eller tilskadekomst, ødelagte feriedage etc. Husk at tjekke, hvordan dækningen er i dit forsikringsselskab.

Fakta om LB Forsikrings medlemsundersøgelse:

Medlemsundersøgelsen er foretaget i maj 2024 i LB Forsikrings medlemspanel, der er rekrutteret blandt LB Forsikrings over 440.000 medlemmer.

1316 medlemmer, der alle er over 18 år, har deltaget i undersøgelsen.

LB Forsikrings medlemspanel er et panel af medlemmer på tværs af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring, der frivilligt har meldt sig.

For yderligere oplysninger om undersøgelsen kontakt pressechef i LB Forsikring, Line Ernlund, tlf. 31772465, lier@lb.dk

Om LB Forsikring

LB Forsikring er Danmarks største medlemsejet forsikringsselskab, og består af forsikringsgrupperne Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring og Bauta Forsikring.

LB Forsikring har lige over 440.000 medlemmer fordelt i hele landet.