Kræver stop for Miljøstyrelsens ulovlige dispensationer til brug af forbudte sprøjtegifte

Miljøstyrelsen indstævnes nu for retten i Roskilde, hvis styrelsen fastholder sin dispensation til at sprøjte med det stærkt giftige Asulox-produkt. Miljøstyrelsen har modtaget udkast til stævning i fredags (14.6) og har nu 14 dage til at ændre praksis. Ønsker styrelsen at undgå retslige skridt, bør Asulox-dispensationen annulleres, og den generelle praksis med dispensationer til EU-forbudte sprøjtegifte bringes til ophør.

Asulox indeholder sprøjtegiften asulam, der udgør en ganske alvorlig sundhedsrisiko for både mennesker og miljø.  Asulam er kategoriseret som et hormonforstyrrende kemikalie, der efterligner eller blokerer naturlige hormoner. Kemikaliet kan have ødelæggende virkninger på den humane udvikling selv i ekstremt lave doser, bl.a. ved at påvirke skjoldbruskkirtlen hos mennesker, hvilket er den vægtigste begrundelse for EU-forbuddet. Stoffet kan også forårsage kræft eller hjerneskade på alle alderstrin.
Asulox indeholder sprøjtegiften asulam, der udgør en ganske alvorlig sundhedsrisiko for både mennesker og miljø. Asulam er kategoriseret som et hormonforstyrrende kemikalie, der efterligner eller blokerer naturlige hormoner. Kemikaliet kan have ødelæggende virkninger på den humane udvikling selv i ekstremt lave doser, bl.a. ved at påvirke skjoldbruskkirtlen hos mennesker, hvilket er den vægtigste begrundelse for EU-forbuddet. Stoffet kan også forårsage kræft eller hjerneskade på alle alderstrin.

Det er de fire foreninger Landsforeningen Praktisk Økologi, Frie Bønder – Levende Land, Netværket for økologisk folkeoplysning og praksis og Foreningen Gylle.dk, der er gået sammen om at foretage retslige skridt mod Miljøstyrelsen, som anklages for at udstede dispensationer år efter år til brug af sundhedsskadelige sprøjtegifte i strid med EU-lovgivningen.

Styrelsens praksis er direkte ulovlig

Stævningen er rettet specifikt mod produktet Asulox, der indeholder det hormonforstyrrende og giftige aktivstof asulam. Det har aldrig opnået godkendelse i EU. Alligevel har Miljøstyrelsen årligt siden 1993 givet danske landmænd lov til at sprøjte deres spinatmarker med dette pesticid. Siden 2006 er dispensationerne opnået efter ansøgning fra lobbyorganisationen Landbrug & Fødevarer.

Senest har producenten af Asulox fået nej fra EU til godkendelse i februar i år, men Miljøstyrelsen har alligevel to måneder senere (3. april) udstedt dispensation til at bruge sprøjtegiften. Sidste år anvendtes Asulox i knap halvdelen (47) af landets kommuner, hvor der dyrkes spinatfrø.

Selvom stævningen konkret er rettet mod Asulox, omfatter den generelt Miljøstyrelsens liberale praksis med dispensationer til EU-forbudte sprøjtegifte. Udover forgiftningstruslen mod mennesker og miljø betragter de fire foreninger styrelsens dispensationer som direkte ulovlige og stridende mod EU-forordningen, hvis artikel 53 forbyder medlemslandene at udstede dispensationer år efter år til forbudte sprøjtemidler.

Desuden kan Miljøstyrelsens ulovlige fremgangsmåde kun opfattes som undergravende for tilliden til Danmarks indsats i forhold til EU-samarbejdet om et renere miljø og udfasning af hormonforstyrrende kemikalier.

Giftigt for mennesker og miljø

Miljøpåvirkningerne omfatter meget giftige og langvarige bivirkninger for vandlevende organismer. Det fremgår af godkendelsen, at sprøjtegiften ikke må anvendes nærmere end fem meter fra §3-naturområder for at beskytte vilde planter, og det må heller ikke anvendes nærmere end fem meter fra vandmiljøet (vandløb, søer mv.) for at beskytte organismer, der lever i vand.

Pattedyr og fugle påvirkes formentlig også, men effekten er ikke undersøgt.

Dispensation er kun lovlig i nødsituationer

Ifølge EU-forordningen kan de nationale miljømyndigheder give dispensation til et ikke godkendt pesticidmiddel i indtil 120 dage, men kun hvis der foreligger alvorlig fare, der truer en afgrøde, og som ikke kan bekæmpes på anden rimelig måde. Det understreges i EU-forordningen, at dispensationer er en klar undtagelse fra reglerne, og at de kun kan gives til en begrænset og kontrolleret anvendelse i nødsituationer.

I alt har Miljøstyrelsen modtaget otte ansøgninger i 2024 om dispensation til forbudte sprøjtegifte. Der er givet dispensation til de syv, og kun en er blevet afvist. Alle har modtaget dispensation i mindst syv år eller længere.

En aktindsigt i de lovpligtige indberetninger af sprøjtemiddelforbrug fra den seneste planperiode 2022-23 viser, at 262 agrovirksomheder har rapporteret et forbrug af Asulox, der er det asulam-baserede sprøjtemiddel, som Miljøstyrelsen giver dispensation til. Tilsammen har de 262 virksomheder sprøjtet 5.832 hektar med asulam. Det svarer til arealet af Vadehavsøen Fanø, men forureningen er ikke koncentreret på en enkelt lokalitet. Tværtimod fordeler de sprøjtede marker sig på knap halvdelen (47) af alle de danske kommuner.
Sådan ser etiketten ud på det i EU-kommissionen ‘ikke-godkendte’ sprøjtemiddel, som Miljøstyrelsen alligevel har godkendt 3. april 2024. Kilde: Middeldatabasen

Slå dog de vejgrøfter, når det virkelig batter21.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

År efter år tøver kommuner og vejvæsen med at slå kanterne langs vejene indtil en gang i juni, men så er det ofte for sent at redde en smule biodiversitet for blomster og bier. Det er, som om man venter på, at vegetationen skal vokse sig høj nok, til at det ser ud af noget, når den bliver slået. Også selvom slagleklipperne så må køre med nedsat effekt på grund af faren for forstoppelse i den meterhøje vegetation. En tidligere slåning vil gavne flora og fauna, glæde mange borgere og spare vejvæsenet for både diesel og mandetimer