RETTELSE af meddelelse fra 14/6-2024.

Ondt i ryggen har bedst af bevægelse, tid og øvelser
Ondt i ryggen har bedst af bevægelse, tid og øvelser Adobe Stock Adobe Stock

Du vågner med et hold i nakken og skyller to Panodiler ned med morgenkaffen. Du melder dig syg hos chefen og ringer til en kiropraktor for at få styr på nakken. Har du oplevet det, er du ikke alene. Det er standardreaktionen for mange med nye ryg- og nakkesmerter.

Men faktisk har forskningen længe påpeget, at nye smerter i nakke og ryg heles lige så godt med tid og bevægelse, som med behandling eller piller.

Nu viser helt nye tal, at langt færre patienter får tilbagefald til ryg- og nakkesmerter, der kræver behandling, hvis de uddannes til at håndtere deres smerter ved at holde sig aktive og udføre målrettede øvelser.

Tallene er resultatet af et samarbejde mellem forskere på Aalborg Universitet og Danmarks største sundhedsforsikringsudbyder Dansk Sundhedssikring. Forskerne har undersøgt forløbet for ryg- og nakkepatienter kaldet ’Godt fra Start’, som Dansk Sundhedssikring tilbyder sine kunder.

”Vi kan se på tallene, at langt færre får tilbagefald, hvis de får et forløb med ’Godt fra Start’ frem for behandling. Det er fremragende resultater. Evidensen har længe vist, at ryggen på kort sigt har bedst af bevægelse og øvelser, når den gør ondt. Nu kan vi se, at bevægelse og øvelser også mindsker tilbagefald til behandlingskrævende rygsmerter,” siger Per Gade, fagdirektør i Dansk Sundhedssikring. Han står bag implementeringen af forløbet hos de 20.000 af Dansk Sundhedssikrings kunder, som årligt ringer med ondt i ryg og nakke.

Sådan fungerer ’Godt fra Start’

Når kunderne får et forløb med ’Godt fra Start’, vurderer en sygeplejerske eller en læge først, om smerterne kan skyldes noget alvorligt.

”Kan de ikke det, så får kunden vejledning i, hvordan de kan håndtere smerterne ved at holde sig i gang med træningsøvelser for ryg, nakke eller lænd. Vores sundhedsfaglige medarbejdere holder sig i tæt kontakt med kunden efter to dage for at se, om kunden har fået det bedre. Har kunden ikke det, så sendes kunden til behandling,” siger Per Gade.

Resultaterne taler deres eget sprog

Med ’Godt fra Start’ får langt de fleste det bedre ifølge data fra forskningssamarbejdet. Syv ud af ti kunder med nye ryg- eller nakkesmerter, oplever så stor fremgang i løbet af få dage, at de ikke behøver blive sendt til yderligere behandling.

Og på lang sigt er ’Godt fra Start’ også almindelig behandling overlegen.

Over 12 måneder fulgte Aalborg Universitet to grupper af Dansk Sundhedssikrings kunder: 1000 patienter, som fik ’Godt fra Start’ og 10.000 patienter, som blev visiteret direkte ud til behandling hos kiropraktor eller fysioterapeut.

Data viste efter 12 måneder, at dem, der fik behandling med det samme, havde langt højere tilbagefald end dem, der fik ’Godt fra Start’ og lærte at håndtere smerterne med bevægelse, øvelser og tid.

”Vi tolker resultaterne således, at dem, der fik Godt fra Start, lærte selv at håndtere et hold i nakken eller i lænden med øvelser, bevægelse og tid. Den strategi bruger de igen, næste gang de oplever samme symptomer,” siger Per Gade.

Udsigt til besparelse for sundhedsvæsenet

Smerteforløb er ikke kun et problem for det enkelte menneske. Rygsmerter koster årligt samfundet over 21 mia. kroner i tabt produktion grundet blandt andet fravær fra arbejdet. Rygsmerter koster over 7 mia. kroner årligt i behandling, pleje og medicin ifølge Sygdomsbyrderapporten 2022.

”Sundhedssystemet er hårdt presset. Vi vil gerne bidrage til et robust sundhedsvæsen og medvirke til, at så mange som muligt lærer at klare deres rygsmerter selv med øvelser, bevægelse og tid. Dermed undgår vi overbehandling, dvs. behandling som ikke er nødvendig, fordi den ikke forbedrer patientens tilstand,” siger Per Gade.

Overbehandling er temaet for Dansk Sundhedssikrings debat på Folkemødet på Bornholm fredag i Forsikring & Pensions telt G3 kl. 14:30.

Faktaboks om Godt fra Start

Godt fra Start er et forløb udviklet i et samarbejde mellem forskere fra Aalborg Universitet og Dansk Sundhedssikring.

Som kunde hos Dansk Sundhedssikring får man først en sundhedsfaglig vurdering af, om ens ryg- eller nakkesmerter er alvorlige. Er de ikke det bliver man vejledt til, hvordan man kan håndtere symptomerne med bevægelse, øvelser og tid. Man modtager rådgivning om øvelser af en sundhedsfagligt uddannet, som følger kunden tæt med opfølgende opkald de første dage efter problemets opståen. Hjælper denne tilgang ikke, får kunden adgang til behandling.

Kilde: Dansk Sundhedssikring.

Faktaboks om rygsmerter

Sygdomsbyrderapporten fra 2022 viser, at rygsmerter årligt koster samfundet ca. 21 mia. kroner i tabt produktion og 7 mia. kroner i behandling.

Kilde: Sygdomsbyrderapporten 2022.

Ondt i ryggen har bedst af bevægelse, tid og øvelser
Download
Nye tal viser, at færre patienter får tilbagefald til behandlingskrævende ryg- og nakkesmerter, hvis de holder sig i gang med bevægelse og øvelser, når de første gang får smerterne.
Download

Følg pressemeddelelser fra Dansk Sundhedssikring A/S

Flere pressemeddelelser fra Dansk Sundhedssikring A/S

Nye tal: Bevægelse og tid hjælper bedst på folkesygdommen rygsmerter - også på lang sigt14.6.2024 09:52:19 CEST | Pressemeddelelse

RETTELSE af meddelelse fra 14/6-2024. Ryg- og nakkesmerter er en af danskernes store folkesygdomme, som godt 900.000 personer lever med ifølge Sygdomsbyrderapporten 2022. Men øvelser, bevægelse og tid er den bedste medicin mod smerter i ryg og nakke - også på lang sigt, viser nye tal. (Vedr. RETTELSE: Der var fejl i oprindelig meddelelse. Denne meddelelse er korrigeret.)

Nu får endnu flere pensionister nem adgang til en privat sundhedsforsikring8.4.2024 09:01:54 CEST | Pressemeddelelse

De fleste af de 2,7 millioner danskere med en sundhedssikring har den gennem jobbet. Men når pensionsalderen melder sig, er det kun én ud af fem personer, der har en sundhedsforsikring. Det viser en ikke tidligere offentliggjort undersøgelse. Det vil Dansk Sundhedssikring lave om på. Fra juni 2024 tilbyder selskabet en særlig forsikring, som langt flere ældre vil kunne købe.