L&F, 3F Den Grønne Gruppe og Landdistrikternes Fællesråd: Seks initiativer skal styrke vores landdistrikter

Hvis landdistrikterne effektivt skal bidrage til den grønne omstilling, kræver det en høj grad af politisk opmærksomhed. Derfor lancerer Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd og 3F Den Grønne Gruppe et nyt fælles udspil med fokus på Danmarks landdistrikter.

Udviklingen i vores landdistrikter kræver større politisk fokus. Derfor lancerer L&F, 3F Den Grønne Gruppe og Landdistrikternes Fællesråd udspillet ’Stærke rødder, stærkt Danmark’. Landbrug & Fødevarer

Vores landdistrikter er afgørende. Ikke kun for de mange danskere, der bor der, men også for en række politiske ambitioner. Det er her, store dele af den grønne omstilling foregår eller planlægges at foregå. Solceller, vindmøller, naturprojekter, skovrejsning. Listen er lang, og ønskerne er mange.
Det er et vilkår, mange lever med på landet, og det gør det ikke desto mindre vigtigt at holde hånden under vores lokale arbejdspladser i landdistrikterne, at styrke og udvikle den kollektive transport og understøtte de lokale uddannelsesmuligheder.
Uanset om man trives bedst på landet eller i byerne, skal der være et fundament for at skabe sig et godt liv. Det fundament kommer ikke af sig selv; det kræver politisk vilje og fokus.

Derfor lancerer vi nu udspillet ’Stærke rødder, stærkt Danmark’.
Her kommer vi med i alt seks initiativer, heriblandt at det forhøjede kørselsfradrag skal udvides til flere yderkommuner, at udkantstilskuddet for alle uddannelsesinstitutionerne i landdistrikterne hæves, og at flere økonomiske ressourcer øremærkes til den kollektive trafik i landdistriktsområderne.
Det skal være med til at sikre den vigtige balance mellem land og by.

”Vores landbrugs- og fødevaresektor er med til at skabe mange arbejdspladser i landdistrikterne. Dem skal vi fastholde, så vi sikrer sammenhængskraft og fortsat udvikling. Derfor foreslår vi blandt andet, at det forhøjede kørselsfradrag udvides til at omfatte flere yderkommuner og til også at gælde for folk, der pendler til arbejde i vores landdistrikter. Det er afgørende, for vi lever i et lille land, og vi må insistere på, at Danmark ikke trækkes skævt, og udviklingen i vores landdistrikterne går i stå,” siger Søren Søndergaard, der er formand for Landbrug & Fødevarer.

”Det er en forudsætning for levende lokalsamfund, at der er uddannelsesmuligheder og arbejdspladser til alle. At der er mulighed for at tilegne sig kompetencer, få ordentlige jobs og at udvikle sig i sit arbejdsliv. Derfor skal uddannelsesinstitutionerne i landdistrikterne styrkes, infrastrukturen være på plads, så man kan komme til og fra job, og der skal være gode rammer for et godt familie- og fritidsliv. Skal vi sikre et Danmark i balance, skal vi sikre, at de lokale erhverv styrkes, ikke mindst landbruget, så vi sikrer både landbrugets bidrag til den grønne omstilling, og fastholder de mange gode jobs relateret hertil,” siger formand for 3F Den Grønne Gruppe, Allan Busk.

”Ved at investere i vores landdistrikter, understøtte lokale arbejdspladser, og sikre adgang til både uddannelse og infrastruktur vil vi komme et skridt tættere på et land i bedre geografisk balance. Dette udspil er en opfordring til politisk handling, der kan bidrage til at det er muligt at bo, leve, arbejde og uddanne sig i hele landet,” siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Initiativerne og ideerne til, hvordan fremtidens liv på landet skal se ud, bliver også drøftet på dette års Folkemøde. Det sker hos 3F i eftermiddag kl. 13.15.
Læs mere om debatten her.

Udspillet ’Stærke rødder, stærkt Danmark’ kan læses på lf.dk.

Om Landbrug & Fødevarer