Aarhus Festuge sætter fokus på børn og unges mentale trivsel med Ovartaci-inspireret kunstprojekt

Et ny stort fællesskabt værk til årets Festuge giver børn og unge mulighed for at være kreative i kunstneren Ovartacis ånd og skal samtidig være afsæt for samtaler om normalitet, mangfoldighed og mental trivsel.

Selvom kunstneren Ovartaci gik bort for snart 40 år siden, kan hans kunst og historie stadig være til stor inspiration for nye generationer. Kreditering: Museum Ovartaci

'Udenfor normen' er titlen på årets undertema til Aarhus Festuge. Og er der nogen, som passer ind i den betegnelse, er det den ikoniske aarhusianske kunstner Ovartaci. I et samarbejde mellem Aarhus Festuge, Museum Ovartaci og det mobile værksted Det Finurlige Flyselskab bliver kunstneren og personen Ovartaci til årets Festuge inspirationskilde for et værk – skabt af børn og unge.

Fra lørdag den 31. august til torsdag den 5. september 2024 kan interesserede børn og deres familier deltage i åbne workshops i Festugens Bypark. Her kan de sammen med Det Finurlige Flyselskab lave deres egne små kunstværker, der til sidst bliver en del af det større fælles værk ‘FRI’ – en stor flyvende sardindåse –, som udstilles efter Festugen foran Museum Ovartaci.

Kunstnerisk og mentalt frirum for børn og unge
Ovartaci (f. Louis Marcussen, 1894-1985) var kendt for at skabe sin kunst ud af de materialer, han havde til rådighed, hvad end det var lagner, pap, ugeblade eller sardindåser. I Ovartacis ånd og med blik for at arbejde miljømæssigt bæredygtigt arbejder Det Finurlige Flyselskab bevidst med, at hovedparten af værket realiseres ved hjælp af genbrugs- og restmaterialer.

Det Finurlige Flyselskab vil ikke kun fremme kreativ frihed, men også skabe et rum for refleksion med samtaler om mental trivsel, om hvad normer betyder for os og hvorfor man kan føle sig forkert og udenfor.

“I Det Finurlige Flyselskab arbejder vi for at give børn og unge en stemme gennem kunstneriske aktiviteter. Gennem kunst kan vi udtrykke os om svære emner og sætte vores tanker fri - lade dem flyve afsted uden fordomme og frygt for at falde uden for normerne i samfundet,” fortæller Astrid Stegeager fra Det Finurlige Selskab, hvor hun går under titlen Kaptajn Holm Overstewardesse Stegeager.

null
Ovartaci havde en drøm om at flyve og byggede i 1970'erne sin egen helikopter. Med værket 'FRI' kan børn og unge under Festugen komme med kreative bidrag til en ny Ovartaci-inspireret flyvemaskine. Museum Ovartaci

En normbryder og inspirationskilde for fremtidige generationer
Ovartaci var indlagt i 56 år som patient på Psykiatrisk Hospital i Risskov. Men gennem sin kunst fandt han en meningsfyldt og frigørende udtryksform. Han skabte sit eget særlige univers befolket af hybridvæsner, besjælet natur og fantasimaskiner, som danner inspiration for værket til Festugen. I dag er Ovartacis kunst kendt over hele verden.

Hvor man taler om "at falde uden for normen", var Ovartaci på mange måder flyvende og forud for sin tid. Han spiste havregryn til morgenmad, elskede sprog og fremmede kulturer, dyrkede yoga og buddhisme og identificerede sig i mange år som et andet køn end sit biologiske.

“Alle har fantasi! Ovartaci brugte fantasien til at sprænge rammerne for tid og sted. Han overgav sig til fantasien og skabte en magisk verden i sine værker. En verden vi i dag kan gå på opdagelse i og lade os inspirere af. En verden sat fri – fuld af muligheder,” siger formidler Elaine Jackson fra Museum Ovartaci.

Efter Festugen udstilles det fællesskabte værk foran Museum Ovartaci i Kulturhus Bunkeren. Her kan børn og voksne besøge værket og museet og dykke dybere ned i Ovartacis fantastiske univers.

Generel info

• Værket 'FRI' bliver skabt i det kreative telt Slaraffenland, som er en del af Festugens Bypark (Musikhusparken) i dagene 31. august - 5. september 2024.
  • Efter Festugen udstilles værket foran Museum Ovartaci i Kulturhus Bunkeren.
  • Workshoppen er særligt henvendt til børn og unge, men alle kan frit deltage.
  • Aarhus Festuge 2024 finder sted 30. august - 8. september. 2024.

Om Det Finurlige Flyselskab
Det Finurlige Flyselskab er et mobilt og miljøvenligt værksted, som er skabt ud fra ønsket om, at alle børn og unge - uanset alder, oprindelse, status og funktionsniveau - skal have lige adgang til kunst- og kulturaktiviteter. I deres praksis arbejder de hovedsagligt med genbrugsmaterialer.

Portrætfoto af Ovartaci (f. Louis Marcussen).
Det Finurlige Flyselskab består af Marlene Holm, Astrid Stegeager og Sidsel Fangel.
Grafik til værket 'FRI' med de tre samarbejdspartnere.
Ovartacis helikopter.