Børnebog sætter rekord i forsalg: Bog & idé spår om sommerens læserhit

Et rekordstort forsalg af børnebog giver klar indikation på, hvad børnefamilier og unge skal læse denne sommer. En signeret udgave af bogen kunne forudbestilles i knapt to dage, og den mulighed benyttede tusindvis af danskere sig af.

Ternet Ninja 3 har sat rekord i forsalg hos Bog & idé.
Ternet Ninja 3 har sat rekord i forsalg hos Bog & idé. Indeks Retail A/S

Hos Bog & idé, er der et klart bud på, hvilken bog der kommer til at hitte mest denne sommer hos de danske børnefamilier og unge læsere. Forfatter og komiker Anders Matthesen udkommer i dag med sin tredje og sidste bog i fortællingen om Ternet Ninja, og Danmarks største boghandlerkæde har aldrig før oplevet så stor efterspørgsel på forudbestillinger af en signeret bog.

”Anders Matthesen fortalte om sin signeret udgave på sin Instagram-profil i slutningen af april, og han gav sine læsere to dage til at bestille bogen hos os, før vi lukkede for forudbestillingen af den signerede udgave af Ternet Ninja 3,” fortæller administrerende direktør hos Bog & idé, Marianne Lyngby Pedersen.

End ikke store danske krimiforfattere eller internationale forfattere har formået at sætte gang i forsalget af en bog, som Anders Matthesen gjorde hos Bog & idé de sidste dage af april. ”Det er helt usædvanligt, at lige en netop en børnebog formår at skabe så meget aktivitet før udgivelsen. Det fortæller først og fremmest noget om, at her er en stærk historie, som har taget rigtig mange unge læsere med storm. Samtidigt viser det også, at forældrene stadig prioriterer at give deres børn gode læseoplevelser, for i sidste ende er det jo dem, der køber bogen til børnene,” fortæller Marianne Lyngby Pedersen.

Børn vil have humor
Hos Gyldendal, der er forlaget bag udgivelserne, har de også et bud på, hvorfor bøgerne om den ternede ninja er blevet så populære. ”Det betyder meget, at Anders skriver virkelig sjovt. Når man spørger børn, hvad de ønsker sig af en bog, så står humor højt på ønskelisten, og det er der masser af i Anders Matthesens bøger. Også en masse action, som driver læsningen fremad på en underholdende måde, og jeg ved, at for adskillige børn og unge har Ternet Ninja-bøgerne været deres første rigtige store læseoplevelse,” fortæller Anne Mørch-Hansen, redaktionschef, Børn & Unge, Gyldendal.

Filmatisering styrker bogsalget

Den afsluttende bog i trilogien om Aske, T.N. og alle de andre karakterer er både hit for de unge læsere, der selv læser, men også som højtlæsning for de yngre børn. Ligesom med de to første bøger i serien, udkommer Ternet Ninja 3 også som animationsfilmen, og den får biografpremiere i 2025.

”Vi oplever generelt en særlig interesse for de bøger, hvor der også bliver lavet en spillefilm baseret på bogens handling. Når en god fortælling også kan ses som film, får man typisk endnu flere læsere bagefter, fordi handlingen giver appetit på mere af historien, og her er det som regel bogen, der er mest detaljeret,” slutter Marianne Lyngby Pedersen.

Ternet Ninja 3 kan købes fra i dag i alle Bog & idés butikker og på bog-ide.dk.

Bog & idé er Danmarks størstehttps://www.bog-ide.dk/ boghandlerkæde med 116 butikker på landsplan samt webshoppen bog-ide.dk.

Kæden havde i 2023 en omsætning på 1,3 milliarder.