Dansk Kiropraktor Forening

Hvor blev resten af praksissektoren af i Sundhedsstrukturkommissionen?

Sundhedsstrukturkommissionens rapport blev i al væsentlighed til en historie om almen praksis – men hvad med resten af det nære sundhedsvæsen?

Konsultation hos kiropraktoren
Konsultation hos kiropraktoren Jesper Voldgaard

I dag udgav Sundhedsstrukturkommissionen sin længe ventede rapport. Men praksissektoren er blot nævnt i en bisætning – nemlig for at fortælle, at hele sektoren kun er berørt i mindre omfang.

Der er ellers nok at gå i gang med. Ondt i nakke og lænd er det, der rammer flest og koster mest i sundhedsvæsenet. Og mens det sker står muskel-led patienterne med håret i postkassen. For sammenhængen til resten af sundhedsvæsenet er ustruktureret og helt tilfældig.

- Jeg er ærligt talt skuffet over Sundhedstrukturkommissionens rapport. Store dele af praksissektoren, herunder kiropraktorerne, er blevet parkeret helt ude på det yderste overdrev. Patienterne er simpelthen blevet ignoreret, siger Michael Christensen , formand for Dansk Kiropraktor Forening

Hver år besøger ca 400.000 patienter årligt en kiropraktor. Alle sammen betaler selv i gennemsnit ca 85 % af regningen for behandling af de sygdomme, der rammer flest og koster samfundet mest.

- Jeg havde håbet og troet på at Sundhedsstrukturkommissionen ville rette blikket mod et af de helt store problemer i sundhedsvæsenet. Nemlig at alt for mange patienter ikke får det behandlingstilbud, de har brug for og ret til. At patienter efterlades på udsigtsløse ventelister, i stedet for at vi gør brug af hele sundhedsvæsenets kapacitet og ekspertise, fx hos kiropraktorerne, så flest muligt får den rette behandling hurtigst muligt. Jeg krydser fingre for at den politiske ledelse tager problemet alvorligt og sikrer den prioritering, der mangler, siger Michael Christensen.

Michael ChristensenFormand for Dansk Kiropraktor Forening

Tlf:2083 8984

MIchael Christensen, Dansk Kiropraktor Forening
Download

Kiropraktorer har i alt 6 års uddannelse i klinisk biomekanik på SDU, og Dansk Kiropraktor Forening er organisationen for alle danske kiropraktorer og kiropraktorstuderende.

Foreningen blev grundlagt i 1925 og tæller idag over 1100 medlemmer.

Dansk Kiropraktor Forening er en fagforening, der taler kiropraktorernes sag og forhandler vilkår, og er en brancheorganisation, der værner om og udvikler kiropraktorernes faglighed.

Følg pressemeddelelser fra Dansk Kiropraktor Forening

Flere pressemeddelelser fra Dansk Kiropraktor Forening