Ny rapport om dataetik i store danske virksomheder er lavet med kunstig intelligens
Digitaliseringsstyrelsen offentliggør i dag den hidtil største analyse af dataetik i store danske virksomheder, hvor styrelsen for første gang har anvendt generativ kunstig intelligens.
I en ny rapport har Digitaliseringsstyrelsen analyseret samtlige årsrapporter fra store danske virksomheder i 2022 og 2023.
Ved hjælp af ChatGPT har det for første gang været muligt at analysere samtlige årsrapporter frem for blot at forholde sig til et udsnit. I alt er 3.673 årsrapporter fra 2022 og 2023 blevet undersøgt ved hjælp af kunstig intelligens, og resultaterne er efterfølgende blevet valideret ved en manuel stikprøvekontrol.
"Digitaliseringsstyrelsens brug af kunstig intelligens til denne analyse er et spændende eksempel på, hvordan teknologien kan bruges til at gøre vores arbejde bedre, hurtigere og mere effektivt. Ved hjælp af teknologien er det muligt at lave en mere grundig analyse, som giver os et bedre udgangspunkt for at vejlede virksomhederne om dataetik”, siger Marie Bjerre.
Analysen viser blandt andet, at fem ud af seks store danske virksomheder har forholdt sig til dataetik i årsrapporten, og at halvdelen af de store virksomheder har udarbejdet en dataetisk politik. Blandt de virksomheder der begrunder, hvorfor de ikke har en dataetisk politik, er det knap to ud af fem (36 pct.), der har gjort sig dataetiske overvejelser, selvom de ikke har udarbejdet en dataetisk politik. En ud af seks af de store danske virksomheder har slet ikke forholdt sig til dataetik i deres årsrapporter.
”Tilliden til vores virksomheders brug af data er helt afgørende for vores fortsatte digitalisering og samfundsudvikling. Dataetik kommer kun til at blive mere vigtigt i fremtiden. Derfor er det vigtigt, at danske virksomheder forholder sig aktivt og ansvarligt til dataetik”, siger digitaliseringsminister Marie Bjerre
Dataetik handler om at anvende data ansvarligt og ordentligt. Det handler dermed ikke kun om at overholde gældende lovgivning, men om bevidst at afveje forskellige hensyn når der arbejdes med data. Det kan fx handle om spørgsmål i forhold til algoritmisk forskelsbehandling, eller hvordan data kan bruges til at påvirke menneskers adfærd.
I analysen kan man blandt andet læse hvilke emner, der hyppigt optræder i virksomhedernes årsrapporter, den årlige udvikling og om branchemæssige forskelle.
Rapportens resultater vil blandt andet blive brugt til at videreudvikle vejledningen om dataetik til virksomheder.
Kontakter
Michael Højgaard BangPresserådgiver
Tlf:+45 72 28 24 16mihb@digmin.dkFølg pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Digitaliseringsministeriet
Ny rapport: Techgiganter viste sidste år reklamer til danske børn og unge for 327 millioner kroner16.12.2025 09:10:30 CET | Pressemeddelelse
Techgiganterne har indtægter for store beløb ved at have børn og unge klistret til deres platforme. Ny rapport viser, hvordan danske børn og unges skærmtid omsættes til flere hundreder millioner kroner i årlige reklameindtægter.
Aftale om tre storskalaprojekter med kunstig intelligens i den offentlige sektor16.12.2025 08:17:23 CET | Pressemeddelelse
Kunstig intelligens i den offentlige sektor kan styrke opgaveløsningen, gøre mødet med det offentlige bedre og frigøre mere tid til det vigtige. Regeringen, KL og Danske Regioner har derfor indgået en aftale om storskalaprojekter med kunstig intelligens, som skal udrulles i den offentlige sektor fra 2026.
Bredbåndspuljen sikrer hurtigt internet til småøer11.12.2025 10:05:01 CET | Pressemeddelelse
851 adresser får tilskud til etableringen af bredbånd, og især småøerne kan nu se frem til hurtigt internet.
Ny rapport giver indblik i techgiganternes maskinrum: Tid, tanker og følelser er råstof i jagten på profit11.12.2025 09:01:54 CET | Pressemeddelelse
Ny rapport viser, hvordan sociale medier systematisk fastholder brugerne gennem design, data og algoritmer. De mest fastholdte unge i undersøgelsen ser i gennemsnit 895 TikTok-videoer om dagen, hvor hvert klik, ophold og bevægelse registreres og bruges til at fastholde dem.
Ny app til digitale beviser skal hedde AltID28.11.2025 13:00:00 CET | Pressemeddelelse
Til foråret lanceres en ny app fra det offentlige, der vil have et legitimationsbevis og et aldersbevis. På sigt vil appen kunne anvendes i hele EU og indeholde alverdens digitale beviser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum