VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Colourbox - by #232319

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. I er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Brevkasse for juni:

Spørgsmål - Min datter skal på Roskilde Festival. HVordan hjælper jeg hende bedst, så det bliver en god oplevelse?

Hej Brevkasse

Min datter skal på Roskilde Festival for første gang, og som mor bliver man jo altid lidt bekymret for, hvad der kan ske.

Hun er 17 år gammel og bor stadig hjemme. Er hun så dækket af vores indboforsikring, eller skal hun have sin egen?

Hvordan dækker indboforsikring, hvis hun få stjålet noget fra teltet, eller hvis der kommer meget regn, og teltet bliver oversvømmet? Og hvad med lommetyveri? Er det dækket?

Er der begrænsning i dækningen på ulykkesforsikringen, hvis man er beruset?

Den bekymrede mor

Hej Bekymrede mor

Din datter er omfattet af jeres indboforsikring, så længe hun bor hjemme.

Indboforsikringen dækker tyveri fra telt, men der kan være krav om, at teltet skal være aflåst med en hængelås, og hun skal være opmærksom på, at penge, smykker, dyre værdigenstande og andre såkaldt tyvetækkelige ting er undtaget for dækning. Indboforsikringen dækker ikke, hvis der sker oversvømmelse i teltet.

Lommetyveri er dækket på indboforsikringen, hvis din datter eller andre ser eller bemærker, at tyveriet sker. Der kan også være selskaber, som kræver, at man har råbt ”Stop tyven”, men det vil i så fald fremgå af forsikringsvilkårene.

Der kan være begrænsninger på ulykkesforsikringen, hvis årsagen til skaden skyldes beruselse, men det vil altid være en konkret vurdering i den enkelte sag.

Spørgsmål - Jeg er væltet på min cykel. Hvorfor vil min indboforsikring ikke dække skade på cyklen?

Kære Forsikringsoplysningen

I sidste uge væltede jeg på min cykel. Mit tøj blev ødelagt, og min computer blev smadret, og det har min indboforsikring dækket uden problemer.

Desværre skete der også ret store skader på min cykel, men dem vil mit forsikringsselskab ikke dække, da jeg ikke har en udvidet cykeldækning.

Jeg troede kun, at det kun var aktuelt til meget dyre cykler, og min er bare en almindelig citybike.

Kan det virkelig være rigtigt?

Den uheldige

Kære Uheldige

Det er rigtigt, at den almindelige indboforsikring undtager skade på trafikmidlet, i dette tilfælde cyklen, når der sker et færdselsuheld.

Uanset om du har en dyr racercykel eller en almindelig citybike, så kræver det, at du køber en udvidet dækning for at få dækket skader på selve cyklen.

Det er lidt forskelligt, hvad forsikringsselskaberne kalder dækningen, og der kan også være variationer af dækningen fra selskab til selskab.

Spørgsmål - Dækker min rejseforsikring, hvis flyselskabet går konkurs?

Hej

Vi har selv sammensat vores sommerferie i år forstået på den måde, at vi har købt flybilletter direkte hos flyselskabet, overnatning gennem en bookingportal og billeje et tredje sted.

Men hvordan er vi sikret, hvis fx flyselskabet går konkurs? Vi skal først betale hotel og billeje ved ankomst, så det er ikke helt så kritisk, men dækker vores rejseforsikring, hvis flyselskabet går konkurs?

Vi har en årsrejseforsikring som gælder i hele verden, men jeg kan ikke rigtig finde noget om det i vilkårene.

Den undrende

Hej Undrende

Den almindelige rejseforsikring dækker ikke konkurs, men man kan i nogle selskaber købe en tilvalgsdækning, som dækker i tilfælde af, at en rejseudbyder, fx et flyselskab, går konkurs.

Rejsegarantifonden dækker også, hvis et flyselskab går konkurs. Der gælder en række krav for at være omfattet af fonden, og der gælder en selvrisiko på 1.000 kr. pr. person.

Du kan læse mere på Rejsegarantifondens hjemmeside her

Pressefoto - Anne Garde Slothuus
Colourbox - by #232319

Fakta om Forsikringsoplysningen

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag – torsdag 9.00-11.30 og 12.30-15.00,  eller via på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.