Sådan påvirker ekstremt vejr flere danskeres rejseplaner denne sommer

Kæmpehagl og skovbrande påvirkede mange danskeres ferie sidste år. En ny undersøgelse fra Europæiske ERV viser, at flere vælger at tage på ferie udenfor højsæsonen eller fravælger bestemte rejsemål, når de skal rejse denne sommer.

De fleste husker godt, hvordan vejret påvirkede flere danskeres sommerferie sidste år. For nogle danskere var det kæmpehagl i Italien, som satte en stopper for ferien og forårsagede store bilskader. Andre danskere måtte afbryde ferien og blev evakueret pga. voldsomme skovbrande i Grækenland. Alt sammen konsekvenserne af det ekstreme vejr.

Men har det ekstreme vejr egentlig påvirket, hvordan mange påtænker at rejse denne sommer? I en ny undersøgelse foretaget af Europæiske ERV har det ekstreme vejr haft en indflydelse på, hvornår flere danskere rejser, og hvilket rejsemål de vælger. Her er der 14 %, som vil rejse udenfor højsæsonen i sommeren, og 14 % som vil rejse til destinationer, som er mindre påvirket af det ekstreme vejr. Nogle dropper helt at rejse til udlandet, og i stedet planlægger at rejse i Danmark, dette svarer 5 % af de adspurgte i undersøgelsen. I undersøgelsen er der desuden 5 %, som ønsker at blive hjemme, og 7 % som ikke ved, om det ekstreme vejr påvirker deres rejseadfærd denne sommer. For ca. halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen har det ekstreme vejr dog ikke påvirket deres rejseplaner.

-  Det kan have været egne oplevelser, nyheder eller beretninger fra andre, som måske har gjort indtryk og som har betydning for, hvorfor nogle danskere forventer at rejse anderledes i år. Det er ikke overraskende, at nogle vil rejse udenfor højsæsonen, hvor der ofte er lavere temperaturer og derfor også kan være lavere risiko for f.eks. skovbrande. Det vil være nogle, som måske er blevet overrasket over sidste sommer og derfor har valgt destinationer, hvor klimaet er mindre påvirket af ekstremt vejr. Nogle vil måske også vente at se, hvordan vejret udvikler sig på bestemte destinationer i sommerferien, før de tager en beslutning om, hvorvidt de ønsker at rejse afsted, siger Peter Steen Olsen, økonomidirektør og talsmand for Europæiske ERV.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført blandt 543 danskere, der modtager Europæiske ERV’s nyhedsbrev i starten af maj 2024.

Påvirker ekstremt vejr dine rejseplaner til sommer?
Nej, det påvirker ikke mine rejseplaner 53 %
Jeg bliver hjemme 5 %
Jeg rejser udelukkende indenfor landets grænser

Jeg vil rejse færre gange