Virksomheder køber markant flere fossilbiler end private – særligt i Danmark
En ny undersøgelse fra den europæiske miljøorganisation Transport & Environment viser, at virksomheders køb af biler er markant mere klimabelastende end privates køb af biler. Virksomhederne køber generelt tungere, mindre energieffektive og mere klimabelastende biler. Rådet for Grøn Omstilling vil stille krav til de store flådeejere i EU.
Mens private i Danmark i 53,1 % af tilfældene valgte en elbil i 2023, var det kun 26,1 % af virksomhedernes bilkøb. Kigger man på klimabelastningen fra alle nye biler solgt i Danmark i 2023, står virksomheders biler for hele 87 % af klimabelastningen. Selvom billedet er det samme i hele Europa, er Danmark landet med den største afstand mellem firmaer og privates køb. Det får nu Rådet for Grøn Omstilling til at anbefale krav til de virksomheder i EU, der ejer mere end 100 biler.
”Det er utrolig glædeligt at private virkelig har taget elbiler til sig, men det er bekymrende at de store flådeejere massivt trækker salget ned. Derfor er det på tide at sikre at de store virksomheder også tager ansvar for den grønne omstilling i Europa,” siger Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.
Konkret foreslår Rådet for Grøn Omstilling at de helt store flådeejere som for eksempel leasingselskaber fra 2030 kun må købe 100 % nulemissionsbiler. Det vil skabe en hurtigere grøn omstilling af vejtransporten og betyde, at der i EU vil være 6,5 millioner flere elbiler på vejene i 2030.
”De store flådeejeres køb af biler har stor betydning for hvilke billige brugtbiler, der er til rådighed for danskerne, da de typisk sælges videre efter 3-4 år. Et øget salg af elbiler til de kommercielle flåder vil derfor også betyde at flere danskere får mulighed for at købe en brugt elbil, så en større andel af danskerne får mulighed for at køre uden forbrændingsmotor,” siger Jeppe Juul.
Forslaget vil medføre, at der på europæisk niveau vil være mere end 8 millioner flere brugte elbiler på de europæiske veje i 2035. Han understreger at krav til de store flåder på mange måder også er industripolitik.
”De europæiske bilproducenter er truet af blandt andet kinesiske producenter, når det kommer til elbiler på det europæiske marked. Når virksomheder køber biler, har de til gengæld en kraftig præference for at købe europæiske biler. Derfor vil krav til de større flåder ikke bare være en fordel for klimaet, men også for den europæiske bilindustri,” slutter Jeppe Juul.
Generelt har de europæiske producenter en markant højere markedsandel blandt virksomheders biler end privates, og fx sælger Volkswagen 70% af deres biler til virksomheder.
Krav til de større flådeejere vil også gøre det nemmere for bilproducenterne at nå deres mål. EU-Kommissionen har i øjeblikket en høring om grønnere virksomhedsflåder, der kan føre til fremtidige krav til flådeejer.
Kontakter
Jeppe JuulTransportpolitisk chefRådet for Grøn Omstilling
Tlf:33181948jeppe@rgo.dkLinks
Om os
Rådet for Grøn Omstilling er en uafhængig miljøorganisation, der arbejder for at fremme en grøn og bæredygtig omstilling af samfundet. Det gør vi ved at skabe og formidle viden om grønne løsninger og ved at påvirke politikere, virksomheder og borgere til at træffe grønne valg.
Følg pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Rådet for Grøn Omstilling
Klimaafgift for landbruget er et vigtigt gennembrud, men Danmark skal meget længere18.11.2024 11:04:21 CET | Pressemeddelelse
Danmark tager et skridt i en grønnere retning og bliver det første land i verden til at indføre en klimaafgift for landbruget, og naturen får mere plads med 250.000 hektar ny skov. Både afgiftsmodel og kvælstofregulering af landbruget bør dog forbedres ved genbesøg.
Grønt råd fremlægger en ny plan for at gøre Danmark fossilfrit30.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danmark kan frigøre sig helt fra fossile brændsler og skabe et rent energisystem indenfor planetære grænser. Ny rapport viser skridt for skridt vejen mod et klimapositivt samfund i 2040
Ny beregning: Danmark kan spare penge på at udfase alle fossilbiler inden 204027.9.2024 12:51:28 CEST | Pressemeddelelse
En ny beregning foretaget af EA Energianalyse for Rådet for Grøn Omstilling viser, at en hurtigere overgang til grøn vejtransport vil samlet spare det danske samfund for 7,1 mia. kr i 2040.
Cirkulært byggeri kræver politisk handling18.9.2024 11:52:04 CEST | Pressemeddelelse
Cirkulært byggeri rummer store potentialer for klima, økonomi og ressourceforbrug, men udviklingen går langsomt. En ny rapport fra Rådet for Grøn Omstilling kortlægger barrierer og muligheder i dansk lovgivning, og kommer med bud på de lovændringer og politiske tiltag, der kan bidrage til at accelerere omstillingen af cirkulært byggeri i Danmark
Trepartsaftalen sikrer naturen og havet, men fejler ved at fastholde problematisk animalsk produktion24.6.2024 23:48:39 CEST | Pressemeddelelse
Rådet for Grøn Omstilling ser trepartsaftalen som et vigtigt skridt i en grønnere retning og anerkender, at det har været en stor opgave at lande en fælles aftale om et Grønt Danmark.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum