Herreys kommer til Danmark: Premiere på ny Grand Prix Festival til august

’Vi elsker’-organisationen og bykulturfestivalen H.C. Andersen Festivals lancerer nu et helt nyt koncept – en Grand Prix Festival. Festivalen har premiere under årets udgave af den odenseanske bykulturfestival, hvor blandt andre svenske Herreys og danske grand prix-vindere som Birthe Kjær, Gry, Kirsten Siggaard, Emmelie De Forest, Keld & Hilda Heick og Jørgen Olsen står på scenen, men ambitionerne rækker endnu længere.

Fans af Melodi Grand Prix får snart endnu et årligt højdepunkt. Det sker med konceptet Grand Prix Festival, der har premiere fredag 23. august i Kongens Have i Odense.

Bag den nye festival står ’Vi elsker’-organisationen, der siden 2011 har afholdt ’Vi elsker 90’erne’, og den odenseanske bykulturfestival H.C. Andersen Festivals, og derfor ligger premieren også i forbindelse med dette års H.C. Andersen Festivals, der afholdes fra 15.-25. august.

Øverst på festplakaten står de tre svenske brødre fra Herreys, der i år kan fejre 40 års jubilæum for deres sejr i Eurovision Song Contest med ’Diggi-loo diggi-ley’. I Kongens Have får de svenske brødre i gyldne sko selskab af to andre vindere af Eurovisionen, nemlig Emmelie De Forest, der i 2013 vandt med ’Only Teardrops’, og den ene halvdel af Brødrene Olsen, Jørgen Olsen, der i 2000 fløj til tops ’on the Wings of Love’.

Endelig kan gæsterne i Kongens Have glæde sig til at feste sammen med Birthe Kjær, Gry, Kirsten & Søren, Lonnie Devantier, Søren Poppe og selvfølgelig Grand Prix-familien over dem alle, Keld, Hilda og Annette Heick.

For Riffi Haddaoui, der er stifter og partner af ’Vi elsker’, er det en drøm, der går i opfyldelse:

”Vi har i nogle år snakket om, at man burde etablere en Grand Prix Festival, så da H.C. Andersen Festivals var med på idéen, slog vi ret hurtigt til. Melodi Grand Prix er en helt særlig genre, som specielt op igennem 80’erne og 90’erne var populært, og som i forbindelse med Brødrene Olsens sejr fik en kærkommen revival. Og derfor er jeg også stolt over, at vi nu kan præsentere en Grand Prix Festival,” siger Riffi Haddaoui og bliver bakket op af festivaldirektør Peter Bøgholm:

”Vi har i mange år haft samme skabelon for festivalens fredagskoncert, men nu synes vi, at det var tiden til at gentænke vores fredags-musikfest og give vores trofaste publikum noget nyt, noget overraskende og noget festligt. Langt de fleste har en relation til Melodi Grand Prix, og lad mig bare indrømme, at jeg glæder jeg mig over, at det er lykkes os at samle en lang række af de primært danske kunstnere, der i årenes løb har været synonym med den danske og europæiske musikfest. Nu håber jeg bare, at fynboerne tager det til sig og kommer og fester med,” siger Peter Bøgholm, festivaldirektør for H.C. Andersen Festivals.

Premieren til august er årets eneste udgave af Grand Prix Festivalen, men Riffi Haddaoui lægger ikke skjul på, at ambitionerne rækker til mere:

”Jeg håber selvfølgelig, at alle gæsterne i Odense får en kæmpefest, men jeg håber også, at Grand Prix Festival er et koncept, der kan udvikle sig. Vores ambitioner er at få et endnu større lineup af kunstnere, og så håber vi også, at Grand Prix Festival med tiden kan komme rundt til flere byer på en sommer,” siger han.

Billetterne til Grand Prix Festivalen kan købes på www.hcafestivals.dk til 149 kr. plus gebyr.