H.C. Andersen Festivals

International opmærksomhed på ny dansk legehåndbog

Del
Legebaseret pædagogik fungerer bedst, når pædagogerne understøtter og deltager i legefællesskaber, men praktikere er i tvivl om hvor meget, de skal træde ind i børnenes leg – og hvordan. Ny dansk legehåndbog giver redskaber til netop dét ved hjælp af H.C. Andersens eventyr, og den møder allerede interesse fra Kina, hvor dansk pædagogik – og H.C. Andersen – er i høj kurs.

Legebaseret pædagogik får stadig større fokus i både Danmark og udlandet, men de senere år har flere studier peget på, at pædagoger og undervisere mangler legemod og fælles praksissprog for leg.

Hvordan kvalificerer man sin legepraksis, så legen sker på legens og børnenes præmisser? Og hvornår skal man som pædagogisk medarbejder træde til eller give plads?

En ny bog søger at give svar på spørgsmålene. Leg med H.C. Andersen – inspiration til eventyrlige legefællesskaber i dagtilbud er designet til at give pædagoger inspiration til at kaste sig ud i legen sammen med børnene og inspirere til refleksion over, hvordan de voksne deltager i legefællesskaber. Legene, der beskrives i bogen, er udviklet gennem workshops med praktiserende pædagoger.

-Den eventyrlige og legende pædagogiske tilgang handler om mere end at inddrage børnene. Der skal samskabes processer, lege, kreative aktiviteter og produkter ud fra børnenes perspektiver og initiativer. Alle børn skal have gode muligheder for at være betydningsfulde deltagere i legefællesskaber, så de trives, udvikler sig, lærer og dannes bedst muligt. Forskning peger på, at børnene husker bedre og lærer mere, når de selv er aktivt deltagende, og her er der brug for pædagoger, som faciliterer fremfor at instruere, siger Gitte B. Bork, forfatter og underviser i legebaseret pædagogik.

Bogen indeholder blandt andet eventyr som Fyrtøjet, Den Lille Havfrue, Kejserens nye klæder og Tommelise og guider læseren via teoretisk indsigt og ikke mindst konkrete idéer, erfaringer og refleksioner fra 15 pædagogiske medarbejderes prøvehandlinger i dagtilbud i hele landet.

Interesse fra Asien
Bogen lanceres mandag 21. august i forbindelse med H.C. Andersen Festivals på Odense Rådhus. På kulturfestivalen bliver bogen for alvor sat på prøve, da børn fra fynske dagtilbud er inviteret til at opleve dens indhold i praksis ved tre workshops under titlen ’Eventyrlige legefællesskaber’.

Derefter er forventningen, at bogen skal på eventyr uden for landets grænser. Det fortæller Lisa Johansen, medforfatter og sekretariatsleder i Learn for Life. Foreningen arbejder for udbredelsen af H.C. Andersens eventyr og dansk pædagogik i Asien gennem samarbejder og tværkulturelle projekter.

- Vi oplever stor interesse fra især kinesere for både H.C. Andersens eventyr og legebaseret pædagogik. Dele af bogens indhold har allerede været på prøve hos kinesiske pædagoger via en række onlineworkshops. I Kina er der en bevidsthed om, at en legebaseret pædagogisk tilgang er vigtig, men udfordringen er, hvordan den praktiseres. På det område er vi længere fremme i Danmark, siger Lisa Johansen, der forventer, at bogen vil kunne tages i brug af kinesiske pædagoger i løbet af 2024.

- Vi kan være stolte både af H.C. Andersen og den viden, vi har i Danmark på det pædagogiske og undervisningsfaglige område. Det er med til at give mennesker langt væk et nyt syn på, hvordan man giver børn den bedste start på livet. Det er vi glade for at være med til med udgivelsen af bogen, siger Lisa Johansen.

Bogen udgives med støtte fra H.C. Andersen Fonden og har forord af professor emeritus i litteratur- og kulturhistorie samt tidligere leder af H.C. Andersen Centret ved Syddansk Universitet, Johs. Nørregaard Frandsen.

Fakta

Boglanceringen finder sted i forbindelse med H.C. Andersen Festivals på Odense Rådhus 21. august kl. 17.  Forinden er pædagoger og undervisere inviteret til en legeworkshop kl. 15-17 i forbindelse med festivalens skole- og institutionstilbud. Bogen udgives af Learn for Life (learnforlife.dk).

Fakta om forfatterne:

Gitte B. Bork, tidl. pædagogisk psykologisk konsulent og projektkonsulent, arbejder som selvstændig konsulent og underviser. Hun er uddannet pædagog og cand. mag. pæd. ved Syddansk Universitet. Lisa Johansen er cand.phil. og sekretariatsleder i Learn for Life og har arbejdet med dansk-kinesiske kultur- og undervisningssamarbejder gennem mere end otte år.

Dokumentation:
Større fokus på legebaseret pædagogik samt udbytte af legebaseret pædagogik: Winther-Lindqvist, D. & Svinth, L. (2019): Leg i daginstitutioner. DPU. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Paedagogisk_Indblik/Leg_i_daginstitutioner/Leg_i_daginstitutioner_final.pdf

Tanggaard, L.; Dilling, J. 2019. Research Journal 1: Co-create. Samskabelse med børn i fokus. COC Playful Minds, Billund. https://www.cocplayfulminds.org/media/nfpdahsr/coc_playful_minds_research-journal-co-creation_pdf.pdf

Bubikova-Moan, Jarmila, et. al. 2019. ECE teacher’s views on play-based learning: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27, Issue 6: 776-777.

Rogers, Sue, & Julie Evans. 2007. Rethinking Role Play in the Reception Class. Educational Research 49 (2): 153-167.

Tvivl om ensartet praksis:
Bubikova-Moan, Jarmila, et. al. 2019. ECE teacher’s views on play-based learning: a systematic review. European Early Childhood Education Research Journal. Vol. 27, Issue 6: 778.

Khalil, Nibal, et. al. 2022. Exploring Teacher Educator’s Perspectives of Play-Based Learning: A Mixed Method Approach. Education Sciences, 12(2), 95: 2.

Kontakter

For yderligere oplysninger, kontakt:
Lisa Johansen, sekretariatsleder, Learn for Life, tlf. 25 30 10 90, lisa@learnforlife.dk
Morten Hopballe, H.C. Andersen Festivals, tlf. 31 35 30 07, mh@kommpress.dk

Billeder

Information om H.C. Andersen Festivals

H.C. Andersen Festivals



HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye