Novo Nordisk Fonden uddeler 427 mio. kr. gennem sit forskningslederprogram for 2024

Novo Nordisk Fondens forskningslederprogram har til formål at støtte forskere på forskellige stadier af deres karriere og give dem de nødvendige ressourcer til at udføre banebrydende forskning. Siden 2018 har mere end 240 forskere modtaget bevillinger.

Novo Nordisk Fonden har netop bevilget 427 mio. kr. gennem sit forskningslederprogram til støtte af 41 exceptionelle forskningsprojekter på tværs af et bredt spektrum af videnskabelige discipliner.

Modtagerne repræsenterer en bred vifte af institutioner fra hele Danmark samt de øvrige nordiske lande, herunder Aalborg Universitetshospital, Syddansk Universitet, Karolinska Institutet, Helsinki Universitet, Kræftens Bekæmpelse og Københavns Universitet.

Modtagerne tildeles typisk ca. 10 mio. kr. hver til femårige programmer.

Årets bevillinger omfatter også to modtagere, der har fået tildelt hver 20 mio. kr. til syvårige programmer, hvilket specifikt er målrettet international rekruttering. Disse større bevillinger inden for biovidenskab og biomedicinsk grundforskning har til formål at tiltrække toptalenter fra hele verden ved at facilitere deres flytning til Danmark. Dette budget kommer fra Novo Nordisk Fonden tidligere "Young Investigator Awards"-program, der nu er fusioneret med Ascending Investigator-bevillingerne inden for biovidenskab og området for basal biomedicin, hvilket fremhæver fondens fortsatte støtte til rekruttering på dette karrierestadie.

"Disse betydelige bevilling afspejler vores dedikation til at støtte forskning af høj kvalitet, der kan drive videnskabelig opdagelse og innovation," siger Martin Ridderstråle, Senior Vice President i Novo Nordisk Fonden.

"Vi mener, at vi ved at investere i disse lovende projekter gør det muligt for forskere at forfølge deres mest ambitiøse ideer og yde meningsfulde bidrag til deres forskningsområder."

Bevillingerne i 2024 dækker fem centrale forskningsområder:

• Forskning inden for endokrinologi og metabolisme: 99,7 mio. kr. til 10 projekter.
  • Klinisk og translationel forskning: 98,5 mio. kr. til 10 projekter.
  • Biovidenskab og biomedicinsk grundforskning: 150 mio. kr. til 13 projekter.
  • Plantevidenskab, landbrug og fødevarebioteknologi: 39,4 mio. kr. til fire projekter.
  • Industriel bioteknologi og miljøbioteknologi: 39,5 mio. til fire projekter.

"Mangfoldigheden af de projekter, vi finansierer, understreger vores engagement i en bred vifte af videnskabelige undersøgelser, fra biomedicinsk forskning til anvendte kliniske studier og innovativ bioteknologi," tilføjer Martin Ridderstråle.

"Hver bevillingsmodtager har vist enestående potentiale til at fremme vores forståelse og skabe løsninger på nogle af de mest presserende globale udfordringer."

Om Novo Nordisk Fondens Forskningslederprogram
Novo Nordisk Fondens Forskningslederprogram tilbyder tre typer bevillinger, der er skræddersyet til forskellige karrieretrin:

• Emerging Investigator: Målrettet unge lovende forskningsledere, der skal til eller er i gang med at etablere deres forskningsgruppe og egen forskningsprofil.
  • Ascending Investigator: Målrettet dygtige forskningsledere på lektor-niveau til at styrke deres forskningsgruppe og profil.
  • Distinguished Investigator: Målrettet de excellente professorer på højt internationalt niveau.

Feedback fra tidligere bevillingsmodtagere understreger programmets betydning. En af dem siger:

"Bevillingen har været afgørende for at udviklingen af min forskning. De resultater, der blev opnået under denne bevilling, gjorde mig i stand til at opnå yderligere finansiering. Det var også i høj grad medvirkende til udviklingen af min karriere, både fagligt og forskningsmæssigt. Bevillingens femårige løbetid gav mig også mulighed for at udvikle en mere kompleks high-risk high-gain forskningsstrategi."

Siden etableringen af Forskningslederprogrammet i 2018 har Novo Nordisk Fonden uddelt mere end 2,4 mia. kr. til over 240 forskere.

Læs mere om hver af årets bevillingsmodtagere samt tidligere års modtagere på forskningslederprogrammets hjemmeside.

Om Novo Nordisk Fonden

Novo Nordisk Fonden blev etableret i 1924 som en dansk erhvervsdrivende fond, der støtter videnskabelige, humanitære og sociale formål. Fondens vision er at fremme menneskers sundhed samt samfundets og planetens bæredygtighed. Fonden arbejder for at styrke forskning og innovation inden for forebyggelse og behandling af kardiometaboliske sygdomme samt infektionssygdomme. Derudover søger den at bidrage til udvikling af viden og løsninger, der understøtter den grønne omstilling af samfundet.

Nyt initiativ skal finde ud af, om bakterier i vores tarm spiller en rolle ved kardiometaboliske sygdomme22.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Et nyt forskningsinitiativ forankret i Danmark har til formål at etablere en mulig årsagssammenhæng mellem tarmmikrobiomet - det kombinerede genetiske materiale fra bakterier og andre mikrober i den menneskelige tarm - og udviklingen af kardiometaboliske sygdomme som fedme, type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Målet er at generere viden, der kan føre til nye forebyggelses- eller behandlingsmuligheder for mennesker, der lever med eller er i risiko for disse sygdomme.