S vil forbyde PFAS overalt i EU – men bare ikke i dansk landbrug

Statsminister Mette Frederiksen og Socialdemokratiets spidskandidat, Christel Schaldemose lovede kamp mod PFAS 3. juni, men samme dag udvidede Magnus Heuniche i al stilhed godkendelserne af tre problematiske PFAS-sprøjtegifte

Socialdemokratiet vil ikke kun forbyde PFAS. I forslaget skriver partiet, at de vil arbejde for, at EU forbyder alle stoffer, der er hormonforstyrrende eller mistænkt for at være det. Skærmbillede fra TV2 ØST-omtalen

På den mark ved Korsør, hvor der for tre år siden blev fundet PFAS efter gammelt brandskum, præsenterede Socialdemokratiets spidskandidat til EU-valget, Christel Schaldemose (S) sammen med partiformand og statsminister, Mette Frederiksen (S), mandag 3. juni det seneste udspil fra partiet. Forslaget går ud på at forbyde alle PFAS-produkter i hele EU.

Det skriver TV2 Øst, som citerer Christel Schaldemose for at sige:

- PFAS er et meget problematisk stof, og der er et ønske om at slippe af med det. Hvis det skal gøres, skal det gøres på europæisk plan.

Socialdemokratiet vil dog ikke kun forbyde PFAS. I forslaget skriver partiet, at de vil arbejde for, at EU forbyder alle stoffer, der er hormonforstyrrende eller mistænkt for at være det i forbrugsprodukter som kosmetik, tøj og babyprodukter. TV2 Øst citerer Mette Frederiksen for at sige:

- Vi har problemer i Danmark og resten af EU med faldende fertilitet, og der er givet en sammenhæng til kemikalier og hormonforstyrrende stoffer.

Udvider anvendelsen af PFAS-sprøjtegifte

Men samme dag offentliggjorde miljøminister Magnus Heunicke (S) tre små diskrete notitser i et nyhedsbrev fra Miljøstyrelsen. De bekendtgjorde, at styrelsen fra samme dags dato har udvidet godkendelsen af tre insektmidler, der alle er PFAS-baserede.

Det drejer sig om Axiendo 2,5 WG, Kaiso Sorbie og Lamdex, der er baseret på PFAS-giften lambda-cyhalothrin.

Der er tale om to af de mere populære pesticider. Lamdex er det 5. mest anvendte sprøjtemiddel i dansk landbrug med 13.556 indberetninger i planperioden 2021-2022, mens Kaiso Sorbie optræder på en 45. plads med 1719 indberetninger. De to sprøjtemidler var blandt 10 PFAS-sprøjtegifte, som blev revurderet af Miljøstyrelsen i slutningen af 2024, hvoraf de otte uden videre fik godkendelsen fornyet med tre år. Den lovlige anvendelse af Axiendo 2,5 WG, Kaiso Sorbie og Lamdex er nu blevet udvidet i stedet for indskrænket.

Mistænkes for hormonforstyrrelser

Men Lambda-cyhalotrin er ikke kun en PFAS. Insekticidet er ganske vist godkendt i alle 27 EU-medlemsstater, men giver anledning til alvorlig bekymring for menneskers sundhed. I den videnskabelige litteratur er det konsekvent rapporteret at have hormonforstyrrende og neurotoksiske egenskaber. Det er kandidat til substitution dvs. udfasning på grund af giftighed og en del af Toxic 12 pesticiderne i EU, der altså bør forbydes snarest.

Lambda-cyhalothrin er opført som PFAS i det europæiske forslag til en universel begrænsning af PFAS-kemikalier sammen med Cyflufenamid, Fluazinam, Fluopyram og Flutolanil. Ifølge deres ansøgningsdossier er disse stoffer særligt skadelige for miljøet. De er langlivede, giftige for vandlevende organismer, og nogle viser hormonforstyrrelser i dyrelivet. Den fortsatte godkendelse tillader, at de bevidst og direkte udsendes til fødevarer og til miljøet. Se seneste PAN-rapport om PFAS-pesticider.

Slå dog de vejgrøfter, når det virkelig batter21.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

År efter år tøver kommuner og vejvæsen med at slå kanterne langs vejene indtil en gang i juni, men så er det ofte for sent at redde en smule biodiversitet for blomster og bier. Det er, som om man venter på, at vegetationen skal vokse sig høj nok, til at det ser ud af noget, når den bliver slået. Også selvom slagleklipperne så må køre med nedsat effekt på grund af faren for forstoppelse i den meterhøje vegetation. En tidligere slåning vil gavne flora og fauna, glæde mange borgere og spare vejvæsenet for både diesel og mandetimer

Er forsigtighedsprincippet en by i Rusland i dansk forvaltningspraksis?20.6.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

I den seneste tid har der været en række urovækkende eksempler på, at miljøskadelige praksisser får lov at fortsætte, længe efter at skadevirkningerne er påvist og omfattet af lovbestemmelser: Udledning af giftigt spildevand fra den tidligere Cheminova-fabrik i Vestjylland, importen af norsk olieslam til dumpning i Agersø Sund ved Skælskør og den udstrakte anvendelse af PFAS-baserede sprøjtegifte overalt i dansk landbrug

Kræver stop for Miljøstyrelsens ulovlige dispensationer til brug af forbudte sprøjtegifte17.6.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Miljøstyrelsen indstævnes nu for retten i Roskilde, hvis styrelsen fastholder sin dispensation til at sprøjte med det stærkt giftige Asulox-produkt. Miljøstyrelsen har modtaget udkast til stævning i fredags (14.6) og har nu 14 dage til at ændre praksis. Ønsker styrelsen at undgå retslige skridt, bør Asulox-dispensationen annulleres, og den generelle praksis med dispensationer til EU-forbudte sprøjtegifte bringes til ophør.