Million til 11 projekter om demokrati og uddannelse i Nordjylland

11 organisationer har fået del i 1 mio. kr. til deres projekt om demokrati og uddannelse i Region Nordjylland. Pengene kommer fra LB Foreningen, som hvert år uddeler 1 mio. kr. til lokale og regionale projekter. Der blev i gennemsnit uddelt over 90.000 kr. per projekt. Det største beløb var på 195.000 kr. og det mindste på 30.000 kr.

PR Foto

Skoleskak som matematik, dialogmøder om demokrati, børnedemokrater og grundlovsfester var nogle af de 11 projekter, der blev tilgodeset, da LB Foreningens lokale uddelingsråd i Region Nordjylland valgte de konkrete aktiviteter, der skulle støttes i årets uddeling.

”Det har været en fornøjelse at se hvordan civilsamfund, skoler og uddannelsesinstitutioner har budt ind med projekter, der kan være med til at løfte dialogen om demokratiet og give nogle flere og spændende perspektiver på udviklingen af undervisningen rundt om i Nordjylland. Vi glæder os meget til at se det hele blive foldet ud, ” siger Brian Fjeldraad Johansen, delegeret i LB Foreningen og del af uddelingsrådet i Region Nordjylland.

Den største donation var på 195.00 kr. til ALABU Bolig i Aalborg og deres arbejde med at skabe børnevenlig bydel i Aalborg Øst med frivillige børne- og ungedemokrater og den mindste var til et grundlovsarrangement på Sortebakkeskolen i Nørager som får 30.000 kr. til en dag med taler, musik, fællessang, skuespil og boder.

Der blev bl.a. også midler til Aalborg Slots Teater, som fik 50.000 kr. til stykket VALGET og 4 dialogmøder på ungdomsuddannelser i det nordjyske, samt til Ungdommens Naturvidenskabelige Forening, som fik 67.317 kr. kr. til en naturfagsweekend for udskolingselever i Nordjylland 2025.

De valgte projekter i Region Nordjylland er:

Modtager

Beløb

ALABU BOLIG

Børnevenlig Bydel - Frivillige børne- og ungedemokrater i Aalborg Øst. Børnevenlig Bydel er overskriften på et ambitiøst bydelsprojekt, hvor der er ønske om at inddrage områdets børn og unge i beslutningsprocesser.

Foreningen Dansk Skoleskak

Skak+mat®- social læring og matematik på nye måder for børn og unge i Nordjylland. Der skal afholdes en række lokale læringsforløb med SKAK+MAT® i Nordjylland med 30 klasser, 700 elever og 60 lærere på skoler i områder, hvor der er lidt eller ingen Skoleskak i Region Nordjylland.

Lær for Livet (fond) S/I

Lær for Livets lokale børnefællesskaber i Aalborg. Børn og unge i udsatte positioner står i højere grad end deres jævnaldrende udenfor det etablerede fritids- og foreningsliv. I LFLs Learning Clubs deltager børn, som har brug for en ekstraordinær indsats for at blive en del af disse fællesskaber, som igen støtter deres selvværd og giver dem mere lyst på læring i skolesammenhæng.

Velkommen Hjem

Uddannelse i skiftet fra en militær til en civil karriere. Velkommen Hjem arbejder for at hjælpe dem, der har været udsendt for at forsvare demokratiet. Målgruppen er tidligere udsendte, der har besluttet sig for at forlade forsvaret.

Fonden Lille Vildmosecentret

Økologi, biodiversitet og billige fødevarer - kan man det hele? Der gives midler til undervisning for særligt landbrugsskoleelever og elever på gartner-/naturplejeuddannelsen. Eleverne skal gøres mere oplyste ift. landbrugets effekt på dansk natur gennem en række besøg på Lille Vildmosecenteret.

Ungdommens Naturvidenskabelige Forening, Aalborg

Naturfagsweekend for udskolingselever i Nordjylland 2025. Der afholdes en weekend i Nordjylland, hvor frivillige underviser børn i udvalgte fag, fx matematik, biologi, datalogi og fysik.

Matematikcenter

Matematikcenter: Gratis lektiehjælp i matematik lokalt og digitalt. Alle børn og unge skal have muligheden for at få succes med matematik og blive støttet af frivillige rollemodeller gennem deres skole- og uddannelsesliv.

Aalborg Kommune

Grundlovsfest og Ungekongres 2024. Med projektet ønsker man at styrke unges demokratiske selvtillid ved at styrke ungebyrådets forankring blandt børn og unge i Aalborg Kommune og på den måde øge unge i Aalborg Kommunes demokratiske dannelse og demokratiske selvtillid.

Aalborg Slots Teater

4 dialogmøder om demokrati på nordjyske gymnasier, samt 4 musikteaterforestillinger:  VALGET. I et samarbejde med Aalborg Kloster og nordjyske gymnasier, inviteres elever og nordjyske politikere til 4 samtaler om demokratiets fremtid.

Vestbjergskolen

Fejring af Grundlovens 175 år og dermed sikringen af vores demokratiske stemme

Sortebakkeskolen

Grundlovsarrangement for demokrati og fællesskab på tværs af alder.

For yderligere oplysninger og kontakt til modtagerne kontakt Mikkel Klausen.

Brian Fjeldraad Johansen, delegeret i LB Foreningen og medlem af uddelingsrådet i Region Nordjylland

Om LB Forsikring