1 mio. kr. til 13 grønne projekter i Region Hovedstaden

Der var store smil i en række organisationer fra Halsnæs til Øster Marie, da de modtog beskeden om, at de havde fået del i 1 mio. kr. til 13 forskellige projekter, der har fokus på bæredygtighed og biodiversitet. Pengene kommer fra LB Foreningen i Region Hovedstaden, som hvert år uddeler en mio. kr. til lokale og regionale projekter.

PR Foto LB Foreningen

Blomsterfrø og altankasser på Østerbro, artsoptælling med skoleelever i Hundested og en klimafestival i København er bare nogle af de mange forskellige projekter, der fik penge til at leve deres drømme og ambitioner ud i livet, da LB Foreningens lokale uddelingsråd i Region Hovedstaden valgte de konkrete aktiviteter, der skulle støttes.

”Det har været fantastisk at se det store engagement, der er for den grønne dagsorden i Region Hovedstaden. Vi har fået virkelig mange kompetente ansøgninger, og det har været svært at vælge, men vi synes vi har fået et godt mix af store og små projekter med masser af dedikerede og engagerede hovedstadsborgere involveret. Vi glæder os til at se det hele bliver foldet ud, ” siger Chanette Damgaard, delegeret i LB Foreningen og del af uddelingsrådet.

Den største donation var på 155.000 kr. til Mellemfolkeligt Samvirkes festival: Climate Justice Days og den mindste var til lokalafdelingen af Danmarks Naturfredningsforening på Østerbro, der får 4.778 kr. til et projekt, hvor lokale beboere på en række plantedage kan få hjælp til at lave mere biodiverse altankasser.

Der blev også midler til at støtte udviklingen af flere Grønne Nabofællesskaber i både København og Rødovre, hvor der i alt blev doneret 244.000 kr. til to projekter.

I alt modtog LB Foreningen 51 ansøgninger til en samlet ansøgningssum på knap 6 mio. kr.

De valgte projekter i Region Hovedstaden er:

Modtager

Beløb

Mellemfolkeligt Samvirke

Climate Justice Days: En klimafestival, der fremmer viden og engagement for borgerne i Hovedstaden.

CARITAS DANMARK

Bæredygtigt suppekøkken for udsatte flygtninge og migranter, maden tilberedes af frivillige og udgangspunktet er donerede råvarer fra Fødevarebanken og lokale supermarkeder.

Gregorios

Biodivers Lommeskov med Vild Eng og Natur i Kastrup

Grønne Nabofællesskaber Brøndby

Opstart af Rødovre Grønne Nabofællesskaber som skal været et stærkt lokalt netværk for deltagelse i klima- og biodiversitetsaktiviteter. Borgernes deltagelse er afgørende for at skabe ejerskab og motivation til handling.

Grønne Nabofællesskaber i København

Kickstart Grønne Nabofællesskaber i København, hvor man vil igangsætte en snebold af små lokale fællesskaber, som arbejder med grøn omstilling og bidrager til de danske klimamål om reduktion af co2.

Red Barnet Vestegnen

Forankring af klima og bæredygtighed i Red Barnet Lokalforening Vestegnens projekter. Bl.a. gennem foreningens familieoplevelsesklubber.

Halsnæs kommune

Naturplejepatruljen - biodiversitet i børnehøjde. Eleverne skal forbedre et naturområde, så der bliver større og nye levemuligheder for primært insekter og planter. Herigennem skal de opnå viden og konkrete erfaringer med biodiversitet, bæredygtighed, klimaforandringer, eutrofiering, biotoper og naturpleje mm.

Grønne Lys

Grønne Spor - en guide til events om klima, biodiversitet og grøn omstilling. Grønne Spor er et oplysningsprojekt, hvor målet er at udbrede kendskabet til den underskov af grønne arrangementer og fællesskaber, der er i Danmark.

the Syndicate of Creatures

Degrowth Festival på Kulturhuset Islands Brygge. I løbet af to dage kan man deltage i teoretiske oplæg, fællessamtaler og workshops om økologisk økonomi og regenerativ omtænkning.

Kontra - Brøndbys kulturklub

Havets Folkemøde i Brøndby Strand 2024. Ved at engagere lokale foreninger og frivillige aktivt i programmet samt målrette aktiviteter til forskellige grupper i lokalbefolkningen, vil man styrke bæredygtigheden og lokalbefolkningens deltagelse, viden om havmiljøet og forholdet til stranden og havet

Gladsaxe almennyttige Boligselskab

Mere natur i gårdhaven Med praktisk arbejde med beplantning og dyrkning af blomster og grøntsager, vil man gøre komplekse begreber som klimaforandringer mere håndgribelige og nærværende. Fællesskabet bliver ikke blot en platform for socialt samvær, men også en vej til øget viden om miljømæssige udfordringer.

Den erhvervsdrivende Fond Det Levende Køkken

Klima og biodiversitet i børnehøjde på Bornholm. Klima og biodiversitet i børnehøjde er et undervisningsforløb for udviklingshæmmede elever på Bornholm set i et fødevareperspektiv.

Danmarks Naturfredningsforening

Plantedage med biodiversitetsfremmende planter i altankasser. Projektet skaber små oaser for smådyrene rundt omkring i København og et rum hvor lokale kan snakke omkring biodiversitet - både voksne såvel som for børn.

For yderligere oplysninger og kontakt til modtagere kontakt Mikkel Klausen.

Chanette Damgaard, delegeret i LB og del af uddelingsrådet i Region Hovedstaden

LB Foreningen er ejer af LB Forsikring, som er Danmarks største medlemsejede privatforsikringsselskab, med over 440.000 medlemmer. De mange tusinde medlemmer repræsenteres af 70 delegerede valgt af medlemmerne over hele landet. De står bl.a. for velgørende uddelinger i deres regioner. LB Forsikring består af Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring og Bauta Forsikring. Som forsikringstager i LB Forsikring er man også medlem af LB Foreningen og dermed medejer af LB Forsikring.

OM LB FORENINGEN I REGION HOVEDSTADEN

LB Foreningen i Region Hovedstaden repræsenteres af 26 delegerede, der er valgt blandt de ca. 170.000 medlemmer i regionen. De repræsenterer medlemmer i Runa Forsikring, Bauta Forsikring og Lærerstandens Brandforsikring. Se mere om delegerede i Region Hovedstaden på lbforeningen.dk.