”En redningsvest virker kun, hvis der er andre mennesker”: Syv unge udvikler teknologi, der skal redde liv

Tirsdag blev syv studerende Danmarksmestre i entreprenørskab. Et tværfagligt team fra Aarhus og Svendborg vil redde liv med en højteknologisk løsning.

Holdet Oculare løb med førstepræmien til Danmarksmesterskabet i entreprenørskab.

Hvis Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, skulle besøge alle startups, der er en del af organisationen, skulle han besøge fem virksomheder om dagen i ti år.

”Og jeg begyndte med de første fem i går,” sagde han med et grin, da han åbnede festen til Danmarksmesterskabet i Start Up Programme.

Den store finale i entreprenørskab for videregående uddannelser blev afholdt tirsdag på Nationalmuseet i København og var arrangeret af Fonden for Entreprenørskab.

Her fremhævede Brian Mikkelsen, hvor vigtigt det er, at de studerende mødte op for at pitche deres innovative idéer – og dermed kæmpe om at hive præmier med hjem til at fortsætte udviklingen af deres de spirende forretninger. For selvom han skulle bruge en årrække bare på at besøge dem, der er med i Dansk Erhverv, ser vi i Danmark det laveste antal start ups i ni år.

Desværre kunne alle 19 hold ikke løbe med sejren og en pengepræmie i anledning af Danmarksmesterskabet, men dem, der gjorde, imponerede både dommerne med deres pitch og en forretningsidé, der gik lige i hjertet – og hjernen.

Årets Danmarksmestre arbejder ud fra idéen om at redde liv med en højteknologisk løsning. De vil sende en havnerobot på opgave, når folk falder i havnen. For som de selv sagde til pitchet:

”En redningsvest virker kun, hvis der er andre mennesker. Men vi mener, at alle mennesker fortjener at blive reddet.”

Bag idéen står hele syv studerende, der kommer fra Erhvervsakademi Aarhus og SIMAC i Svendborg. De drager fordel af holdets tværfaglige kompetencer – ja, faktisk forklarer Therese Ludvigsen, at de arbejder i ”afdelinger”.

Det har tilsyneladende givet pote, for efter tirsdagens arrangement er de gået hjem med i alt 50.000 kr. til videreudvikling af projektet. Desuden skal de med til Europamesterskabet i entreprenørskab i Sicilien til sommer.

”Det er helt vildt, for det er godt nok et stærkt felt, vi har været oppe imod,” sagde Therese Ludvigsen.

Der blev også kåret en vinder af den lidt mindre Grow Up-kategori. De fleste kender udfordringen: at tage turen på arbejde på cykel eller i offentlig transport og være gennemblødt af sved, når man når frem. Derfor har Maria Skovsgaard og Karoline Bekker udviklet en temperaturregulerende jakke med teknologi fra NASA.

”Næste skridt bliver, at vi skal have en større produktion hjem og gang i vores webshop,” sagde Maria Skovsgaard.

Udover de to vindere blev en række kategorivindere og modtageren af et mikrolegat fundet. Ligesom Fonden for Entreprenørskab kårede Årets Entreprenante Underviser og Uddannelsesinstitution.

I alt deltog 19 knivskarpe idéer – og selvom der kun kunne kåres én vinder, lød det fra Brian Mikkelsen til finalefesten:

”Det her er ikke afslutningen, men begyndelsen på jeres karriere. Vi har sjældent haft mere brug for jer, og jeg håber, der kommer meget mere fokus på entreprenørskab i undervisningen, når regeringen kommer med sin iværksætterstrategi.”

Arrangementets samarbejdspartnere og sponsorer: Dansk Erhverv, Tønder Energi- og Miljøfond, Bristol Myers Squibb, Finans Danmark, Lunar Bank, Chr. Augustinus Fabrikker, EY.

Kategorivindere:

Life Tech – Oculare, EAAA & SIMAC

Service Innovation – SmartGraze, EAAA

Green Tech – Green Tiles, EAAA

Social Entrepreneurship – Mindes med Farver, UCN

Vindere af Grow Up-kategorien:

Celzios, EAAA

Vindere af Mikrolegat:

Mewi, KEA

Årets Entreprenante Underviser:

Thomas Nordfeldt Rasmussen fra SIMAC

Årets Entreprenante Uddannelsesinstitution:

Erhvervsakademi Aarhus, EAAA

Om Start Up Programme:

Start Up Programme er et unikt entreprenørskabsprogram, der er målrettet studerende på alle korte og mellemlange videregående uddannelser i hele Danmark og deres undervisere.

Etableret i 2010 arbejder Fonden for Entreprenørskab med at fremme entreprenørskab for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Fonden for Entreprenørskab hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Fra blåt til grønt - innovationskraften skal løftes7.6.2024 11:34:40 CEST | Pressemeddelelse

Der er dansk udstyr på stort set alle oceangående skibe i verden, og maritime løsninger udviklet i Danmark har således stor betydning for at kunne nå i mål med klimamålene. Men for at Danmark også fremtidigt kan sikre sig pladsen i front for den grønne omstilling i den maritime industri, er der brug for medarbejdere med entreprenant tankegang fra alle fagligheder for at sikre fremtidig innovation.