Lastbiler overhaler personbiler i at komme først på el
Nye beregninger spår, at en stor andel af lastbilflåden i Danmark vil køre på el indenfor de næste ti år. Det skyldes nye afgifter og teknologisk udvikling, men er branchen klar til omstillingen?
Omstillingen til elbiler er godt i gang. Ved årsskiftet rundede Danmark 200.000 registrerede elbiler, og sidste år udgjorde elbilerne 36 pct. af alle nyregistrerede biler. Tallet er dog et helt andet, når det gælder ellastbiler. Ellastbiler udgør nemlig kun omkring 1 pct. af den samlede lastbilflåde i Danmark. Men ifølge nye beregninger vil tallet snart ændre sig markant. Faktisk spår beregninger, at omstillingen fra fossile til elektriske lastbiler kommer til at gå endnu hurtigere end omstillingen blandt personbiler i Danmark.
”I alle de scenarier, vi har beregnet på, ser det ud til, at overgangen fra diesel- til ellastbiler vil gå meget hurtigere end overgangen fra fossilt brændsel til el blandt personbiler. Vi har testet forskellige scenarier, og de siger alle, at procentdelen af lastbiler, der kører på el, vil være meget større end blandt personbiler indenfor de næste ti år,” siger Jeppe Rich, der er professor på DTU Management, og som sammen med adjunkt Ahmed Karam står bag beregningerne.
På vejene i EU-landende står tunge køretøjer, der vejer over 12 ton for over 25 pct. af udledningen af drivhusgasser. Derfor har Europa Kommissionen introduceret strengere CO2-emissionsstandarder for tunge køretøjer, der sigter mod en reduktion på 45 pct. inden 2030 og 90 pct. inden 2040 i forhold til 2019 niveauet.
Det er netop de tunge køretøjer, som DTU Managements beregninger bygger på. Mere specifikt drejer det sig om semi-trailer trucks – lastbiler over 12 ton med én tilkoblet vogn – der transporterer varer indenfor Danmarks grænser. Semi-trailer trucks udgør omkring 33% af lastbilerne i Danmark, men står for ca 67% af de kørte kilometer.
”Konkret har vi kigget på et line haul-netværk, hvor lastbiler transporterer varer fra et lager til et andet, inden mindre køretøjer henter varerne og bringer dem ud i byerne. Det er de lastbiler, som beregningerne spår, alle vil køre på el inden 2035,” siger Jeppe Rich
Blandt andre organisationer spår Rådet for Grøn Omstilling også en stor omstilling og vurderer, at omkring halvdelen af lastbilerne i Danmark vil køre på el i 2035, mens Energistyrelsen kun forventer, at omkring en femtedel af lastbilerne vil køre på el til den tid.
Et kompliceret regnestykke
Beregningerne bygger på mange forskellige forhold, der kan få indflydelse på, hvor hurtigt omstillingen vil gå.
”Hastigheden på omstillingen kommer bl.a. an på, om der kommer nok hurtigladere og bedre batterier, priser på lastbilerne og de politiske aspekter i form af afgifter. Hvis vi forestiller os, at udviklingen går som planlagt med de kommende afgifter og hurtigladere, kan vi se, at det er muligt at gå fuldt elektrisk indenfor de næste ti år. Men det vil selvfølgelig kræve investeringer i branchen,” siger Ahmed Karam.
Ét af de politiske aspekter, der kan få betydning, er de nye vejafgifter, der træder i kraft i 2025. Lasbiler på over 12 ton vil fra 2025 skulle betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning, og derfor vil grønne lastbiler skulle betale mindst.
Ud over besparelserne ved at køre grønt på vejene skal nye ladeparker også motivere branchen til at køre på strøm. I Danmark investeres der næsten 700 millioner kroner til en udrulningsplan, der bl.a. inkluderer oprettelse af 25 ladeparker med 175 hurtigladestandere. Ifølge planen vil de første fem ladeparker åbne i 2025, mens de resterende 20 etableres løbende frem mod 2030.
Er branchen klar?
På trods af de mange inticitimanter til omstillingen kræver det først og fremmest, at virksomhederne selv prioriterer de elektriske lastbiler frem for de forssile.
”Vi har haft samtaler med flere aktører i branchen, der bekræfter os i, at udviklingen peger i retning af ellastbiler. Men vi har også snakket med andre, der er mere konservative, og lige skal se tiden an og se, om de nye lastbiler vil kunne fungere i praksis. Hvad der er helt sikkert, er dog, at de mærker et pres fra deres forretningspartnere, der ønsker CO2-fri fragt. Så det er selvfølgelig et spørgsmål om pris og konkurrencedygtighed. Når vi kigger på tallene, ser det ud til, at priserne vil falde på batterierne i lastbilerne, hvilket vil gøre lastbilerne mere økonomisk attraktive,” siger Jeppe Rich.
Et andet sted på DTU arbejdes der med løsninger på organisering af elproduktionen, så den kan opfylde det stigende behov for opladning. Det sker gennem EU-innovationsprojektet Begonia, der i fællesskab med virksomheder i branchen kigger på nye løsninger.
”Som jeg hører det fra nogle af virksomhederne med store pakkecentraler, bliver det de mindre lastbiler, der skal køre de sidste kilometer med varerne i byerne, som hurtigst kommer til at køre på el. Jeg er ikke så sikker på, at det kommer til at gå lige så stærkt blandt de større lastbiler, hvor jeg fornæmmer en vis skepsis fra vognmændende. Men i takt med at batterierne bliver bedre, kommer de større lastbiler også til at køre på el på et tidspunkt,” siger Henrik Madsen, der er professor på DTU Compute, og arbejder på Begonia-projektet.
Kontakter
Jeppe RichProfessorDTU
Tlf:45251536rich@dtu.dkHenrik MadsenProfessor, sektionslederDTU
Tlf:45253408Tlf:20834304hmad@dtu.dkDTU - Danmarks tekniske universitet
DTU er et teknisk eliteuniversitet med international rækkevidde og standard. Vores mission er at udvikle og nyttiggøre naturvidenskab og teknisk videnskab til gavn for samfundet.
Følg pressemeddelelser fra DTU - Danmarks Tekniske Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DTU - Danmarks Tekniske Universitet
Biofiltre fra DTU kan mindske udledning af metan fra gylle – og spare penge i landbruget2.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
DTU’s test af et biofilter ved en grisefarm viser en markant reduktion af den potente drivhusgas metan. Samtidig viser beregninger, at biofiltret kan være en god forretning, der er langt billigere end de kommende CO2-afgifter.
DTU om kandidatrapport: Vi kommer til at uddanne endnu færre ingeniører20.11.2024 10:12:48 CET | Pressemeddelelse
Kandidatudvalgets arbejde er slut, men DTU er ikke tilfreds med resultatet. Ifølge rektor Anders Bjarklev vil Kandidatudvalgets anbefalinger medføre et betydeligt fald i DTU’s optag af kandidatstuderende.
DTU åbner laboratorie på 10.000 m2 til nye gennembrud i den grønne omstilling18.11.2024 09:54:48 CET | Pressemeddelelse
En ny forskningsbygning på DTU samler energi- og materialeforskere fra danske og internationale miljøer, som skal sætte fart på udviklingen af klimaløsninger i form af nye materialer, der kan omdanne og lagre grøn energi.
Prisen for oversvømmelser fra skybrud og stormfloder kan løbe op i 406 milliarder14.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye beregninger fra DTU viser, at de samlede oversvømmelsesskader på boliger, sommerhuse, erhvervsbygninger mv. efter alt at dømme vil løbe op i omkring 406 milliarder kroner over de næste 100 år. Beregningerne viser samtidig, at der er milliarder at spare, hvis Danmark sætter ind med ambitiøse klimasikringstiltag.
Prestigiøse EU-bevillinger til tre DTU-forskere6.11.2024 13:48:57 CET | Pressemeddelelse
Det Europæiske Forskningsråd (ERC), som støtter banebrydende forskningsprojekter, har netop uddelt de årlige Synergy Grants. Tre topforskere fra DTU er blandt modtagerne.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum