Dagbladet Børsen A/S

Planter og dyr er kravlet op på virksomhedernes dagsorden

Danske virksomheder har øget deres fokus på biodiversitet. Men til trods for den positive udvikling har flere stadig svært ved at finde ud af, hvordan de skal komme i gang. Netop det kan de og andre få inspiration til på Børsen Bæredygtig Summit 18. juni.

Børsen Bæredygtig Summit 2023.
Børsen Bæredygtig Summit 2023. Foto: Simon Fals/Børsen

Plante- og dyrearternes overlevelse er kommet på agendaen i flere danske virksomheder. Denne tendens fremgik tydeligt af Børsens årlige indstilling – Børsen Bæredygtig Cases – hvor virksomheder kan indsende deres grønne projekter til inspiration for resten af erhvervslivet. I år handlede ti af de udvalgte cases om biodiversitet, hvor der i tidligere år ikke var et eneste projekt i denne kategori.

Den stigende interesse oplever advokat og partner i advokathuset Kromann Reumert Line Berg Madsen i sit daglige arbejde, hvor hun rådgiver virksomheder omkring juridiske ESG-forhold.

”Interessen er drevet frem af de kommende rapporteringskrav fra EU i form af CSRD-direktivet og ESRS-standarderne, som pålægger store børsnoterede virksomheder at rapportere på deres påvirkning på bl.a. biodiversitet. Samtidig har en øget mediedækning bragt biodiversitet ned på jorden på en måde, så virksomhederne forstår, at det er noget, de skal forholde sig til.”

Men selvom flere virksomheder har skærpet deres fokus på biodiversitet i arbejdet med grøn omstilling, oplever Line Berg Madsen, at mange har svært ved at komme i gang. Og netop det kan de få inspiration til på dette års Børsen Bæredygtig Summit 18. juni i Øksnehallen i København, hvor bl.a. Line Berg Madsen vil give indsigt i lovgivningen på området, mens biolog og vært på podcasten ”Den dyriske time” Alexander Holm vil give indblik i naturens betydning for erhvervslivet.

”Arbejdet med biodiversitet i relation til grøn omstilling og kommercielt er ikke så modent endnu, og metoderne til at måle og dokumentere er nye. Noget af det, der udfordrer virksomhederne, er, at de mangler erfaring med at indtænke det i deres værdikæder. Det kan være komplekst at måle på, hvad ens indvirkning i virkeligheden er,” siger Line Berg Madsen.

På Børsen Bæredygtig Summit vil der ud over biodiversitet blive stillet skarpt på bl.a. adfærden blandt de grønne forbrugere, dilemmaer i forsyningskæden og EU-direktivet om greenwashing. Blandt talerne er iværksætter Tommy Ahlers, tidligere adm. direktør for FN's Global Compact og i dag internationalt bestyrelsesmedlem Lise Kingo, tidligere generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden og i dag partner i EY Bo Øksnebjerg samt kulturkritiker og forfatter Emma Holten.

Der er fri entré til eventet, som har til formål at give viden og konkrete værktøjer til alle, der arbejder med eller er nysgerrige på den grønne omstilling.

Det er tredje gang, Børsen afholder Børsen Bæredygtig Summit. Danske Bank og PwC er partnere på eventet.

Info:
Sted: Øksnehallen, Halmtorvet 11, 1700 København V
Dato: 18. juni 2024
Tidspunkt: Kl. 10-16 (dørene åbner kl. 9.00)
Entré: Fri entré for alle
Læs mere her: borsen.dk/summit

Pressehenvendelser: 31743719 / japa@borsen.dk

Billeder

Gastronomisk iværksætter Claus Meyer var blandt talerne til Børsen Bæredygtig Summit 2023.
Foto: Simon Fals/Børsen
Download
Advokat og partner i Kromann Reumert Line Berg Madsen rådgiver virksomheder om juridiske ESG-forhold. På Børsen Bæredygtig Summit 2024 giver hun indsigt i lovgivningen inden for biodiversitet.
Foto: Simon Fals/Børsen
Download