Brug nu cyklen i skolen

Det er nemt at integrere cyklen i undervisningen, men for mange skoler glemmer det.

Skoleleder Kennet Hallgren og lærer Charlotte Ingemann Espersen fra Taastrup Realskole.  Den har i årevis arbejdet bevidst på at få eleverne til at cykle mere. Cykling indgår i undervisningen, der er løbende konkurrencer, som involverer cykling, og hvert år deltager så godt som alle klasser i Alle Børn Cykler.
Skoleleder Kennet Hallgren og lærer Charlotte Ingemann Espersen fra Taastrup Realskole. Den har i årevis arbejdet bevidst på at få eleverne til at cykle mere. Cykling indgår i undervisningen, der er løbende konkurrencer, som involverer cykling, og hvert år deltager så godt som alle klasser i Alle Børn Cykler. Cyklistforbundet

”Det er svært at forestille sig en skole, hvor bøger ikke indgår i undervisningen, men det er desværre nemt at finde en skole, hvor cykler ikke er en del af skolelivet. Det er ærgerligt, for cyklen bidrager med rigtig meget godt til børnene og skolen.” Det siger Mai-Britt Aagaard Kristensen, der er projektleder i Cyklistforbundet på skolekampagnen Alle Børn Cykler (ABC). Den kan alle skoleklasser i Danmark nu gratis melde sig til.

I kampagnen skal eleverne cykle til skole, men lærerne får også redskaber til, hvordan de kan bruge cyklen i undervisningen.

”Klassen kan fx lave grammatik på cyklen, hvor man cykler ud til poster med forskellige klasser af ord. Den kan debattere egne cykelvaner, cykle i skoven sammen, til svømning eller til stranden. Der er mange muligheder for at integrere cyklen i undervisningen, som vi gerne vil vise skolerne med Alle Børn Cykler," siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

En rollemodel kunne være Taastrup Realskole. Den har i årevis arbejdet bevidst på at få eleverne til at cykle mere. Cykling indgår i undervisningen, der er løbende konkurrencer, som involverer cykling, og hvert år deltager så godt som alle klasser i Alle Børn Cykler. Alt sammen har været med til at fremme en regulær cykelkultur på skolen.

”Der er bare så mange fordele ved, at eleverne cykler,” siger skoleleder Kennet Hallgren og remser op:
”For det første lærer de at tage ansvar for sig selv og være opmærksomme i trafikken. Og når de cykler til skole, får de klaret hovedet, så de er mere undervisningsparate, når de møder. Det kan vi faktisk mærke. De er også sammen som klasse på en anden måde, når de har været på en cykeltur. De bliver mere opmærksomme på hinanden, for de er jo nødt til at tale sammen og kommunikere i trafikken. Og så er der oplevelsen af frihed, når man selv kan transportere sig.”

Men alt for mange børn nyder ikke den frihed, som børnene i Taastrup har. Børnecyklingen i Danmark er i frit fald. Det er også en del af baggrunden for Cyklistforbundets skolekampagne, der arrangeres med støtte fra Novo Nordisk Danmark.

”Cyklen er en frihedsåbner for børn, og vi ønsker, at alle børn oplever de mange fordele, som cyklen giver. Desværre er der færre og færre børn, der cykler, og derfor er der stort behov for, at lærerne og skolerne sammen med forældrene hjælper med til at vende den kedelige udvikling,” siger Mai-Britt Aagaard Kristensen.

Sidste år cyklede næsten 100.000 børn med i ABC-kampagnen. Med kampagnen leverer Cyklistforbundet redskaberne, så lærere på alle klassetrin nemt kan arbejde med cykling. ABC indeholder en landsdækkende cykeldyst med flotte præmier, masser af bevægelse og sjove undervisningsmaterialer med cyklen i centrum samt en forældreindsats. ABC afsluttes med kåringen af årets vinderklasser og overrækkelsen af Alle Børn Cykler Prisen, der går til en lærer, der har gjort en helt særlig indsats for at få sine elever i cykelsadlen.

Kampagnen finder sted to uger i september, og har netop åbnet for tilmeldingen.

Hovedpræmien er mountainbikes til alle elever i klassen fra den danske cykelproducent HF Christiansen. Det er gratis at deltage i kampagnen, og tilmelding sker på alleboerncykler.dk,