Kompas Kommunikation

9 ud af 10 danske kvinder lider af menstruationssmerter

Del

9 ud af 10 danske kvinder oplever smerter i forbindelse med deres menstruation. Men selvom menstruationssmerter er noget, majoriteten af kvinder kan nikke genkendende til, er det sjældent noget, de taler højt om. Tværtimod bider de smerterne i sig og holder dem hemmeligt. Måske fordi menstruationssmerter ikke betragtes som ’rigtige’ smerter?

De færreste ville undre sig, hvis en ven eller kollega blev hjemme i sengen med tandrodsbetændelse, en forstuvet fod eller migræne. Men hvad med menstruationssmerter?

Langt de fleste kvinder (92%) oplever smerter i forbindelse med deres menstruation.[1] For 81% af kvinderne er smerterne moderate til svære. Udover at man som kvinde i forbindelse med sin menstruation har smerter i lænd og underliv, er det ikke unormalt, at man også er oppustet, føler sig mere træt end normalt og/eller oplever humørsvingninger.[2]

De fleste ville nok blive hjemme, hvis disse symptomer opstod. Det er bare ikke tilfældet, når symptomerne er forsaget af menstruation. Mere end halvdelen af danske kvinder (58%) trodser nemlig smerterne og tager på arbejde og i skole, selvom de har ondt.[3]

Er menstruationssmerter et tabu?
Ligesom afbud på grund af menstruationssmerter er noget kvinder kun gør sjældent, er det heller ikke unormalt, at danske kvinder undgår at tale højt om deres smerter. Årsagen til tavsheden skyldes blandt andet en følelse af, at man i samfundet ikke anerkender menstruationssmerter i tilstrækkelig grad.[4] Derfor undlader knap halvdelen (46%) af kvinder at være ærlige om årsagen til deres afbud, fx over for deres chef eller kolleger, hvis det skyldes menstruationssmerter.

Menstruationssmerter er noget, vi skal tale åbent om!
Selvom kun få kvinder taler åbent om menstruationssmerter til andre end deres allernærmeste, mener 65% kvinder med menstruationssmerter, at det bør vi.

Det er særligt de yngre kvinder (18-34 år), som mener, at vi bør åbne op om menstruationssmerter[5] – og det til trods for, at næsten hver fjerde kvinde i den aldersgruppe (24%) aldrig selv er ærlige om årsagen til afbud er på grund af menstruationssmerter.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udført af Kompas Kommunikation og YouGov på vegne af Haleon Danmark i januar 2024. Spørgeskemaundersøgelsen blev udført online blandt 1.012 kvinder mellem 18-55 år, som ved, at de menstruerer/har en cyklus. Kvinderne blev rekrutteret via e-mail fra YouGovs paneler.

_____________________________________________________________________________________

[1] 39% danske kvinder oplever menstruationssmerter hver gang, de har menstruation, 19% næste hver gang, 13% ofte, og 21% oplever det sjældent. 6% har aldrig menstruationssmerter - 2% har svaret ”ved ikke”.

[2] Danske kvinder oplever typisk før, under og/eller evt. efter din menstruation følgende gener som følge af deres menstruation/cyklus: smerter i underlivet/lænden 63%, oppustethed 54%, træthed 51%, krampeagtige sammentrækninger i underlivet 49%, humørsvingninger 48% mfl. (Se undersøgelse1).

[3] 58% har ikke meldt afbud pga. menstruationssmerter. Af dem som har meldt afbud, har flest ”inden for det seneste år oplevet, ikke at kunne deltage i (…)”: arbejde eller studie (15%), træningssession (14%), tur på stranden (13%), middagsselskab (12%) (Se undersøgelse1).

[4] 51% af danske kvinder (18-55år) angiver, at de er enige i udsagnet: ”Samfundet anerkender generelt ikke menstruationssmerter i tilstrækkelig grad.1

[5] 69% kvinder mellem 18-43år mener, at ”Menstruationssmerter bør være noget, vi kan tale åbent om”. 41% af kvinder i samme aldersgrupper udtrykker også ”Jeg beundrer kvinder, der tør tale åbent om menstruation og menstruationssmerter” (Se undersøgelse1).

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Foto: Haleon
Foto: Haleon
Download

Vedhæftede filer

Om Haleon

Haleon er en global consumer healthcare virksomhed. Haleons formål er at levere bedre sundhed i hverdagen, der bidrager til øget velvære. Det gør Haleon blandt andet ved at investere i undersøgelser, der kan skabe et mere tydeligt billede af, hvad der forhindrer folk i at opnå inkluderende og bedre sundhed i hverdagen. Desuden arbejder Haleon med at informere om og inspirere til handlinger, vi og andre kan tage for at fjerne disse barrierer. Brandporteføljen i Danmark består af produkter, der omfatter Panodil, Sensodyne, Voltaren, Parodontax, Nicotinell, Otrivin og Multitabs – produkter som både forbrugere og sundhedseksperter har tillid til. Globalt har Haleon cirka 22.000 ansatte på cirka 170 markeder.

Læs mere om Haleon her: www.haleon.com

Følg pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Kompas Kommunikation

Danske gør-det-selv-entusiaster tvivler på deres partnere: ”Jeg gør det bedst selv”9.12.2024 16:01:32 CET | Pressemeddelelse

Danskere har stor selvtillid, når det kommer til at udføre forskellige gør-det-selv-projekter i hjemmet – men er betydeligt mere skeptiske over for deres partners evner. Syv ud af ti mener, at de kan samle et møbel på egen hånd, mens kun fire ud af ti tror, at deres partner kan klare det. Tilsvarende mener seks ud af ti, at de selv kan male eller tapetsere, mens kun fire ud af ti har tillid til, at deres partner kan gøre det. Det fremgår af en ny YouGov-undersøgelse udført på vegne af gulvproducenten Pergo.

Adyen udvider partnerskabet med Zalando Payments for at forbedre betalingsoplevelsen i hele Europa14.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Adyen, den foretrukne finansielle teknologiplatform for førende virksomheder, annoncerer udvidelsen af sit mangeårige strategiske partnerskab med Zalando, Europas førende online modeplatform med flere brands. Det styrkede samarbejde bekræfter Adyens rolle som en af Zalandos betalingspartnere på 15 europæiske markeder, samtidig med, at Adyen bliver den eksklusive betalingspartner for udvalgte lokale betalingsmetoder som Cartes Bancaires i Frankrig og Bancontact i Belgien. Som partner hjælper Adyen Zalando med at sikre, at deres kunder ubesværet kan betale med deres foretrukne betalingsmetoder, og opnå en problemfri betalingsoplevelse på shopping-platformen. Samarbejdet omfatter et fælles fokus på at forbedre sikkerheden og bekvemmeligheden ved online betalinger, med løbende forbedringer af 3D Secure-transaktioner som en del af rammerne for Payment Services Directive 2 (PSD2). Disse forbedringer understøtter både kundernes bekvemmelighed og øger Zalandos konverterings succes. Network Tok

Ny rapport undersøger effekter af vaccination mod rotavirus til børn i Danmark1.11.2024 07:03:02 CET | Pressemeddelelse

En ny sundhedsøkonomisk rapport fra Copenhagen Economics, udarbejdet for GSK, undersøger fordele og ulemper ved at indføre vaccination mod rotavirus i det danske børnevaccinationsprogram. Rotavirus er en af de mest udbredte mave-tarminfektioner hos små børn, og på trods af de alvorlige konsekvenser for både børn, forældre og samfund er vaccinen stadig ikke en del af vaccinationsprogrammet i Danmark.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye