Nyt grønt råd skal identificere muligheder på tværs af den grønne omstilling

Rådet for Grøn Omstilling lancerer nyt grønt Advisory Board, der samler klimaambitiøse frontløbervirksomheder, organisationer og eksperter i et forum for dialog, videndeling og erfaringsudveksling for at identificere og realisere muligheder på tværs af den grønne omstilling.

Som del af ny strategi lancerer Rådet for Grøn Omstilling et grønt Advisory Board for nogle af Danmarks mest ambitiøse virksomheder og organisationer. Formålet med det rådgivende organ er at skabe et forum for levende og inspirerende dialog, hvor dyb faglig viden og erfaringer bringes i spil. Et forum, hvor der arbejdes med de vigtigste grønne dagsordener, udforskes muligheder for udvikling på tværs af værdikæder i den grønne omstilling – og for Rådet for Grøn Omstillings videre arbejde.

Christian Sparrevohn, bestyrelsesforperson i Rådet for Grøn Omstilling siger: ”Vi oplever at en række danske virksomheder har ambitiøse målsætninger på klimaområdet og gerne vil spille en aktiv rolle i at sikre, at den grønne omstilling lykkes, også udover deres eget, snævre forretningsmæssige fokus. Dem kan vi i RGO lære af – og de kan lære af hinanden, og af de forskere og myndigheder, som angriber klimaproblemstillingerne fra andre vinkler. De mest visionære blandt vores medlemmer inviterer vi derfor til dialog som medlemmer af vores Advisory Board.”

Deltagerne i Advisory Boardet tæller blandt andet Velux, Coop, Better Energy, European Energy, Innargi, Hjørring Kommune, Lederne og Center for Bæredygtige Hospitaler, der er medlemmer af Rådet for Grøn Omstilling, og det forventes at vokse i løbet af 2024.

Erfaren kapacitet skal lede arbejdet
Forperson for det grønne Advisory Board bliver den erfarne Marianna Lubanski som bl.a. har arbejdet med etablering af Copenhagen Cleantech Cluster, skalering af grønne startups i Silicon Valley og matchmaking mellem forskningsverdenen og grønne frontløbervirksomheder.

Christian Sparrevohn siger: ”Vi er stolte og glade for at kunne tiltrække så stor en kapacitet som Marianna Lubanski til at stå i spidsen for det. Hendes erfaring og passion rummer krydsfeltet mellem teknologi, erhvervsliv og grøn omstilling, og med hende som forperson vil Advisory Boardet være garant for såvel flyvehøjde som handlingsorientering.”

Hele vejen fra Silicon Valley til DTU i Lyngby har Marianna Lubanskis karriere haft en klar grøn tråd – med fokus på grøn vækst, innovation og forretningsudvikling: “For mig er den grønne omstilling den absolut vigtigste opgave, vi som mennesker står over for. Derfor er det også det område, som for mig er meningsfyldt at arbejde med, og der hvor jeg har forsøgt at skabe forandring.”

En klar tråd i Marianna Lubanskis mangeårige karriere både i Danmark og internationalt er fokus på samarbejde og partnerskaber på tværs af forskning, erhvervsliv, politikere – og derfor er koblingen mellem den grønne dagsorden og det tværgående dialogforum er også grunden til, at hun har sagt ja til at sidde for bordenden.

Marianna Lubanski tilføjer: “Jeg håber virkelig, at Advisory Boardet kan blive et vigtigt mødested for aktører på tværs af erhverv, politik, forskning og civilsamfund. Et sted, hvor vi kan mødes og lære af hinanden, blive udfordret, se nye muligheder og komme med indspil, anbefalinger og viden, som kan være med til at fremme omstillingen. Det er der i den grad brug for.”

“Det er kun gennem samarbejde og dialog, at vi forandrer og løser noget. Derfor er det så vigtigt, at vi får samlet folk omkring bordet og får skabt et nysgerrigt og inkluderende rum, hvor vi kan få ny viden, nye erkendelser, åbner op og derfra kan komme videre.”

Advisory Boardet vil mødes to gange årligt, og første møde er planlagt i august 2024.

Marianna LubanskiForperson, advisory board RGO

Tlf:30463640