Tørkeindekset er på vej op: Populært haveredskab bag skader for millionbeløb

Mens danskerne nyder godt af de høje temperaturer og det gode vejr, så er tørkeindekset på vej op. Og det kan skabe farlige situationer i sommerlandet, når boligejere bruger ukrudtsbrændere i nærheden af tørre græsplæner, plankeværk og boliger.

Den seneste tids høje temperaturer har både sendt mange danskere i haven og været årsag til, at der er ved at indfinde sig tørke flere steder i landet. Og derfor skal man være ekstra påpasselig nu, hvis man bruger en ukrudtsbrænder til at slippe af med uønskede planter omkring hjemmet.

Den seneste tids høje temperatur er ikke kun med til at give en øget risiko for solbrændte næser og hurtigt smeltede is.

Det betyder samtidig, at tørkeindekset er hastigt stigende mange steder i landet, og dermed stiger risikoen for ulykker og voldsomme skader betragteligt, når danskere går i haven med ukrudtsbrændere, der for mange er blevet et uundværligt redskab i kampen mod ukrudt.

Ifølge tal fra Beredskabsstyrelsen er ukrudtsbrændere skyld i omkring 350 ulykker hvert år, og det sker særligt, når årets første varme sender mange danskere i haven.

Det fortæller Lene Rasmussen, der er skadedirektør i Gjensidige.

“Hvert år på denne tid oplever vi en stigning i antallet af uheld, der er forårsaget af ukrudtsbrændere. Og selvom de fleste bliver stoppet, inden de udvikler sig, så fører de også hvert år til omfattende skader, der løber op i millionbeløb, når ilden får fat i bolig og bebyggelse,” siger hun.

Ukrudtsbrænderes popularitet kan aflæses i en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige.

Her svarer godt hver anden dansker, der bor i ejerbolig, at de ejer en ukrudtsbrænder og ifølge Lene Rasmussen kan en årsag til en del af ulykkerne være, at mange ikke er klar over, hvordan man bruger ukrudtsbrænderen korrekt.

“Uopmærksomhed er klart den største årsag til at vi ser de her ulykker, og så skal man være klar over, at ukrudtet ikke skal brændes væk, det skal kun svitses. Og samtidig skal det foregå med pæn afstand til bolig og bebyggelse som skure og plankeværk.”

Gode råd ved brug af ukrudtsbrænder:

1. Hold øje med tørkeindexet på dmi.dk.

2. Hold kun ukrudtsbrænderen over ukrudtet i kort tid.

3. Hold afstand til bygninger, plankeværk og tør bevoksning.

4. Efterlad aldrig en tændt eller varm ukrudtsbrænder.

5. Hav altid vand eller udstyr til brandslukning i nærheden.

6. Sørg for, der ikke er efterladte gløder i forbindelse med arbejdet.

7. Afmonter gasflasken efter brug.

(Kilder: Sikkerhedsstyrelsen, Beredskabsstyrelsen)

Undersøgelsen er foretaget blandt 544 repræsentativt udvalgte boligejere over 18 år af © YouGov for Gjensidige i april 2024.

Ejer du en ukrudtsbrænder?

Nej

Ønsker ikke at svare

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskab, som er noteret på Oslo Børs. Vi har ca. 4.200 medarbejdere og tilbyder skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbydes også pension og opsparing. Driftsindtægterne var 34 mia. NOK i 2022, mens forvaltningskapitalen udgjorde 135 mia. NOK.