H2 Energy Europe

Giengen an der Brenz i Tyskland får sin første brintpåfyldningsstation

Hamborg / Giengen an der Brenz, 16. maj 2024: Mint Hydrogen, udvikler og operatør af påfyldningsstationer med grøn brint, har indviet sin første brintpåfyldningsstation ved JET Mobility Hub ud til motorvej A7 i det sydlige Tyskland. Åbningen markerer en milepæl for Mint Hydrogen, som er et datterselskab til H2 Energy Europe, der planlægger at etablere en af Europas største brintfabrikker i Esbjerg. Mint Hydrogens ambition er at udrulle et netværk af brintpåfyldningsstationer langs Tysklands større transportveje.

Dieter Henle, borgmester for den store distriktsby, Giengen an der Brenz, udtaler: ”Åbningen af brintpåfyldningsstationen i Giengen an der Brenz giver adgang til en emissionsfri energikilde, der giver muligheder på flere niveauer. Økonomisk vil vores lokale transport- og logistikvirksomheder kunne drage fordel af anlægget, derudover understøtter løsningen regionale klimabeskyttelsesmål og fremmer bæredygtig mobilitet.”

Integration i JET Mobility Hub på A7
Brintpåfyldningsstationen, der er placeret på grunden hos JET Mobility Hub på Frostelstraße 2, ligger ved indkørslen til motorvej A7. Virksomheder i Giengen Industripark og det omkringliggende område har nem og hurtig adgang til en emissionsfri energikilde.

Oliver Reichert, Retail Manager Germany hos JET Tankstellen Deutschland GmbH, udtaler:

“JET Mobility hub i Giengen er et referenceprojekt for os. Med de tjenester, der tilbydes på denne nye JET-station, er mennesker på farten simpelthen bedre stillet – her kan de lade bilen op med JET Strom, tanke, spise i bistroen, handle og vaske deres køretøjer i en moderne bilvask. Brintpåfyldningsstationer fra vores partner Mint Hydrogen fuldender udbuddet af tjenester, og sammen med JET Strom har kunderne nu endnu en emissionsfri energikilde til rådighed. Sammen sætter vi et bæredygtigt og innovativt eksempel i regionen.”

Gennem tæt samarbejde med virksomheder i mobilitetssektoren planlægger Mint Hydrogen at spille en central rolle i at fremme brintøkonomien i Tyskland. Clifford zur Nieden, CEO for Mint Hydrogen Germany GmbH, siger: “En pålidelig påfyldningsinfrastruktur er afgørende for at opbygge et regionalt økosystem for grøn brint og er særligt afgørende for dekarboniseringen af tung transport.”

Mint Hydrogen har implementeret teknologien til påfyldningsstationer fra Maximator Hydrogen GmbH sammen et betalingssystem fra Hectronic GmbH. På området for brintkøretøjer samarbejder Mint Hydrogen med Hyundai Hydrogen Mobility, Hylane, Keyou, Stellantis og Arthur Bus.

Mint Hydrogen planlægger desuden at drifte brintpåfyldningsstationer, der er udviklet til at betjene offentlig- og lokal transport samt distribution i tyske storbyområder og transport langs større transportruter. Netværket vil efter planerne også omfatte påfyldningsstationer til flåder, der vil være strategisk placeret i industrielle og kommercielle zoner. Flere lokaliteter forventes at blive operationelle snart.

Elena Hof, Mint Hydrogen Germany GmbH, eh@mint-h2.com

H2 Energy Press Office: media@h2eeurope.com

Om Mint Hydrogen

Mint Hydrogen er dedikeret til at opbygge et stærkt netværk af brintpåfyldningsstationer i Tyskland, Østrig og Danmark for at imødekomme efterspørgslen efter emissionsfri mobilitet og etablere brint som en bæredygtig energiløsning. Med base i Hamburg samarbejder virksomheden med firmaer fra mobilitetssektoren og er en del af et omfattende brintøkosystem. Det inkluderer opførelsen af brintpåfyldningsstationer samt forsyning af grøn brint.

Mint Hydrogen er et datterselskab til H2 Energy Europe, som er majoritetsejet af Trafigura. H2 Energy Europes projekter dækker forskellige dele af værdikæden for grøn brint – fra produktion til distribution og forbrug. Disse inkluderer arbejdet hen imod endelige investeringsbeslutninger for et 1 GW-brintanlæg i Esbjerg, Danmark, der konverterer havvindkraft, og et 20 MW-brintanlæg i Milford Haven, Syd Wales.

Yderligere informationer på www.mint-h2.com og www.h2eeurope.com