Erhvervsskoler tager kampen op mod mistrivsel: Sociale kompetencer bliver en del af tømreruddannelsen

Erhvervsskolerne vil bekæmpe ensomhed og styrke sociale kompetencer ved at gøre trivselsarbejdet til en fast del af grundforløbet gennem indsatsen Me&We.

Elever på landets efterskoler og 10. klasser arbejder allerede med temaer som fællesskab, omsorg og mod gennem programmet Me&We

På tværs af alle uddannelser er der udfordringer med elevernes trivsel. Flere og flere unge oplever stress, pres, nedtrykthed og ensomhed. På erhvervsuddannelserne tager man nu ansvar for at løse den udfordring. På en række erhvervsskoler skal eleverne i fremtiden undervises i mere end blot faglige kompetencer – de skal også lære at drage omsorg for sig selv og hinanden og opbygge stærke fællesskaber. For trivsel på uddannelsen er en forudsætning for al anden succes på uddannelsen.

Specifikke trivselsudfordringer på erhvervsskolerne

De sociale udfordringer varierer fra uddannelse til uddannelse, ligesom forudsætningerne for at arbejde med dem er forskellige. På erhvervsuddannelserne er der en mangel på ungdomsfællesskaber, og én af udfordringerne er, at unge typisk ikke er knyttet til én klasse gennem hele deres uddannelse, som det fx er tilfældet på gymnasier. Samtidig har mange erhvervsuddannelser mindre tradition for at arbejde fokuseret med elevernes trivsel og relationelle kompetencer.

Mange elever på erhvervsuddannelserne føler sig ensomme og stressede, og der er en høj frafaldsrate. En rapport fra Børne- og Undervisningsministeriet fra 2023 viser, at ca. 40% af eleverne på erhvervsuddannelserne dropper ud.

Dét skal der laves om på, hvis det står til flere danske erhvervsskoler. De har et klart ønske om at rette fokus mod elevernes fællesskaber og mentale sundhed, og vil derfor gøre trivselsprogrammet Me&We til en del af elevernes grundforløb.

Me&We har siden 2018 været en del af trivselsarbejdet på efterskoler landet over, i 2022 kom landets 10. klassecentre til. Nu skal indsatsen også omfatte erhvervsuddannelserne. Det sker med støtte fra Tuborgfondet.

Fokus på elevernes trivsel skaber positive resultater

Formålet med Me&We er at styrke unges sociale kompetencer, relationer og fællesskaber som et værn mod mistrivsel. Programmet integreres på den enkelte skole, hvor lærere uddannes til at arbejde med indsatsen og afvikle en række aktiviteter gennem skoleåret. Fælles for alle aktiviteter er, at de træner elevernes sociale kompetencer og styrker fællesskabet. Samtidig klæder det også elevernes på til det arbejdsliv, der venter forude, da de lærer at indgå som en holdspiller i et team på en arbejdsplads.

Me&We er et samarbejde mellem Mary Fonden og Just Human, og begge parter er begejstrede for at kunne koble endnu en central uddannelsesaktør til listen og dermed nu nå ud til mange flere unge. For både Mary Fonden og Just Human er målet, at flest mulige unge bliver mødt af voksne, der har fokus på, hvordan eleverne har det, og som har kompetencer til at hjælpe dem, hvis behovet er der.

"Vi er virkelig glade for at kunne udvide Me&We til erhvervsskolerne. Alle unge har brug for, at deres uddannelse rækker ud over det faglige og bliver et sted, hvor de trives og opbygger nære relationer. Vi har stor respekt for erhvervsskolernes engagement i at styrke dette fokus, og jeg tror, at samarbejdet vil gøre en forskel for mange unge,” fortæller direktør i Mary Fonden, Helle Østergaard.

Chris McDonald, stifter af Just Human, udtrykker det således: "Alt for mange unge mistrives, og vi ved, at unge på erhvervsuddannelser har specifikke udfordringer. Jeg tror på, at vi kan gøre en forskel for unge ved at sætte fokus på deres trivsel og gøre arbejdet med trivslen til en lige så vigtig del af uddannelsen som de faglige kompetencer."

En vision om at alle erhvervsskoler får trivsel på skoleskemaet

I efteråret 2023 indledtes et samarbejde med fire erhvervsskoler om udviklingen af Me&We Erhvervsskole. Samarbejdet, som strækker sig over tre år, har til formål at tilpasse og teste Me&Wetil erhvervsskolernes unikke behov og udfordringer.

Lærere, elever og ledelse inddrages under hele udviklingsprocessen. Målet er at skabe en bæredygtig model, der kan implementeres på erhvervsskoler over hele landet.

Faktaboks

Me&We er et trivselsprogram målrettet unge på efterskoler, almene 10. klasser og nu også erhvervsskoler. Programmet arbejder for at styrke unges sociale kompetencer, relationer og fællesskaber gennem konkrete aktiviteter. Me&We er udviklet i samarbejde med Mary Fonden, Just Human, Efterskoleforeningen og LA10 og støttet af Tuborgfondet.

Sundhedsplejersker lykkes med at screene for vold blandt nybagte forældre7.6.2024 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Siden marts sidste år har sundhedsplejersker i fem kommuner screenet for partnervold hos nybagte forældre. Og metoden ser ud til at virke. I dag finder sundhedsplejerskerne flere par, der lever med vold eller voldsomme konflikter end tidligere. Screeningen er en del af projekt Sammen uden vold – Småbørnsforældre, som Mary Fonden, Dialog mod vold og Ole Kirk’s Fond står bag.