Vores sundhed er vores eget ansvar

Flere og flere bliver ramt af livsstilsygdomme, der kunne være undgået, hvis bare der var blevet taget hånd om ens sundhed noget tidligere. Der er brug for en sundhedsrevolution, hvor den enkelte selv tager ansvar for sin egen sundhed. Bogen Pulskuren af den norske læge Torkil Færø er et godt sted at begynde, mener Louise Pil, speciallæge i almen medicin.

Pulskuren – stress rigtigt, sov bedre, yd mere og lev længere. Torkil Færø lærer os at tage vare på vores egen sundhed.

I sin lægepraksis har Louise Pil set mennesker, der har fået større kropslig bevidsthed, sundere levevis og mere velvære efter de har læst Pulskuren og implementeret bogens budskaber i deres hverdag. Pulskuren handler ganske enkelt om at kende sine pulsvariationer – også kaldet HRV (Heart Rate Variability) – og lytte til de signaler, kroppen sender via det autonome nervesystem.

Den gode nyhed er, at rigtig mange af os faktisk allerede kan måle kroppens signaler og dermed hurtigt kan begynde at tage ansvaret for vores egen sundhed og dermed forebygge alvorlig sygdom og mistrivsel. Pulsuret, som sidder på håndleddet af rigtig mange danskere, kan måle variationen i pulsen og kan dermed blive en vigtig spiller i en nødvendig og tiltrængt sundhedsrevolution, hvis vi lærer at bruge det rigtigt og forstå de data, som den moderne teknologi kan give os let adgang til.

At forstå og være opmærksom på pulsvariationen er livsvigtig. En krop i balance har råd til at sænke pulsen på udåndingerne, mens et stresset system ikke har pulsvariationer på indåndingen og udåndingen. Og stress skyldes mere end bare travlhed og mental uro. Skjult stress forekommer på grund af søvnmangel, sene måltider, træning og alkohol. Der skal være en god balance mellem tid i stressmodus og hvilemodus, for det ikke al stress, der er dårlig eller al hvile, der er god. En ubalance mellem stressmodus og hvilemodus vil give fysisk og psykisk ubehag, mens et nervesystem i balance giver overskud og viljestyrke. Pulsvariationen er en biomarkør for både fysisk og psykisk sygdom og for sandsynligheden for at blive ramt af dem, og derfor indeholder den yderst relevant information om vores sundhedstilstand.

Norske Torkil Færø er almenpraktiserende læge og lægevagtslæge. Han er optaget af den forebyggende behandling, så langt flere lever længere med et godt helbred. Pulskuren er blevet en bestseller i Norge, og den lettilgængelige bog er funderet på videnskabelige undersøgelser og forskning.

Den danske læge Louise Pil har ofte anbefalet folk at læse den norske udgave af bogen, men nu udkommer den også på dansk med forord af Susanna Søberg, ph.d. i metabolisme fra Københavns Universitet og forfatter til bøgerne Hop i havet og Thermalist. Sundhedsrevolutionen breder sig, værktøjet til at måle stressniveauet findes og Pulskuren lærer os at bruge værktøjet til glæde for vores helbred.

Titel: Pulskuren – Stress rigtigt, sov bedre, yd mere og lev længere
Forfatter: Torkil Færø