Brolæggerlegater til tre dygtige medaljesvende

Foråret 2024 bringer stor hæder, medaljer og legater til nyuddannede brolæggersvende i øst og vest

Lykønskninger fra borgmester Jesper Frost Rasmussen til Jan Bargsteen Oxland og Martin Andersen. Foto: Brolæggerlauget

Usædvanlig stor medaljehøst

Med en nærmest uhørt men meget velfortjent medaljehøst kan brolæggeruddannelsen på skolerne i Horsens og København bryste sig med at have udlært tre usædvanligt dygtige brolæggersvende. Tilsammen hentede de to bronze- og én meget sjælden sølvmedalje som afslutning på uddannelsen i brolægning i foråret 2024.

Anlægsbranchen mangler brolæggersvende

Oldermand i Brolæggerlauget i DI Byggeri kunne i starten af maj måned overrække legater på 5.000 kroner til tre dygtige brolæggersvende, som alle er udlært i laugsfirmaer. I det jyske var det Martin Andersen fra laugsfirmaet Ribe Brolægning ved Flemming Hansen, som blev hædret med en bronzemedalje, mens Jan Bargsteen Oxland fra laugsfirmaet Ankersø Brolægning ApS i Esbjerg opnåede en helt usædvanlig flot medalje af sølv, som er fagets absolut højeste udmærkelse.

- Det er en fornøjelse at ønske de dygtige brolæggere tillykke med de fornemme resultater. Erhvervsuddannelserne mangler unge mennesker, som gerne vil fordybe og dygtiggøre sig inden for håndværk, og det har vi brug for som samfund, forklarer borgmester Jesper Frost Rasmussen, og fortsætter: - Derfor er Esbjerg Kommune også aktivt involveret i at få flere unge til at gennemføre en erhvervsuddannelse.

Royal bronze i København

På Next Uddannelser i København modtog sidste års Danmarksmester i Skills, Micke Graversgaard fra laugsfirmaet Dybdal Brolægning ApS, en flot bronzemedalje for sin svendeprøve, som desuden blev ledsaget af et kongeligt håndtryk på Københavns Rådhus den 7. maj 2024.

Fakta

Man kan blive brolægger på fire skoler i Danmark, nemlig NEXT Uddannelser København, Learnmark Horsens, Aarhus Tech og Roskilde Tekniske Skole. Uddannelsen tager godt 3 år, hvor man veksler mellem skoleophold og læreplads i en brolægningsvirksomhed. Bagefter er det muligt at læse videre til fx bygningskonstruktør.

Oldermand Claus Johnsen på tlf. 4011 0808
Mediekonsulent Mikael Mortensen på tlf. 3016 3799

Oldermand Claus Johnsen ønsker Micke Graversgaard tillykke med det flotte resultat.