Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Studerende kæmper fortsat imod SU-reform!

I morgen vedtager Regeringen sammen med Konservative, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance at fjerne det fleksible SU-år. I protest mod det vil der på en række uddannelsesinstitutioner (se listen nederst) på tværs af ungdomsuddannelser og videregående uddannelser i morgen tidlig være protester.

Eleverne og de studerende vil ligesom Regeringen skærer i SU’en. Men modsat Regeringen som skærer i grundlæggende kernevelfærd, så vil de studerende nøjes med at skære i kage. Men det fleksible SU-år er ikke krymlen på toppen. Det er muligt som medie at tage forbi disse protester og tale med de protesterende og unge og andre studerende.

Eleverne og de studerende protesterer fordi, at denne her nedskæring på tværs af uddannelsessektoren til at ramme de studerende som ikke går den lige vej i uddannelsessystemet.

”Det er de studerende som har en funktionsnedsættelse. Dem der vælger om undervejs eller dumper en eksamen. Og dem som ikke har den økonomiske opbakning hjemmefra der bliver hårdest ramt. Det bliver en social pilskæv reform som gør adgang til uddannelse mere ulige” udtaler Esben Bjørn Salmonsen, forperson for Danske Studerendes Fællesråd.

Det her bliver kun startskuddet til kampen for det fleksible SU-år. For reformen kan først træde i kraft efter et valg, og den rød-grønne opposition har i dag netop bedyret, at de vil gøre det til et valgkampstema. Det vil elever og studerende på tværs af landet også.

”Det her er et meget vigtigt valgkampstema. Det handler grundlæggende om vores lige adgang til uddannelse. Om ikke at øge presset for at vælge rigtigt første gang. Det fylder meget hos gymnasieeleverne. Derfor er regeringens SU-nedskæringer også noget der betyder rigtig meget hos os elever.” udtaler Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

For flere udtalelser kontakt da:
- Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning, 50774801
- Esben Bjørn Salmonsen, forperson for Danske Studerendes Fællesråd, 28194500
- Anneline Larsen, forperson for Lærerstuderendes Landskreds, 30925515
- Trine Løvenskjold, forperson for Sygeplejestuderendes Landsammenslutning 20777699

For kontakt med de aktive på uddannelsesinstitutioner, kontakt:

Skive Gymnasium, Peter Møller Mink 23208981
Århus Statsgymnasium, Amalie Breitenstein Jørgensen, 61728145
Ørestad Gymnasium, Shabnam Alimardani Sharfigh, 93909192
Campus Bornholm, Emilie Norden, 51880993
Aalborg Universitet, Rosanna, 28959190
Roskilde Universitet, Gustav Gaardbo, 22930509
Københavns Universitet, Kevin Hanggaard Olesen, 29701505
Absalon Holbæk, Karen Jonasson, 52685688
Københavns Proffesionshøjskole, Caroline, 42166436

Om Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS) er en national, uafhængig elevpolitisk organisation. DGS repræsenterer landets 89.000 STX- HF- IB- og EB-elever og deres holdninger og understøtter elever og elevråd i deres elevdemokratiske arbejde.

Følg pressemeddelelser fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Flere pressemeddelelser fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

Elever fortsætter kampen: Gymnasierne skal rustes bedre til seksualundervisning5.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Seksualundervisning har været obligatorisk på gymnasierne siden august, men gymnasierne er ikke klædt ordentligt på til opgaven. Der mangler efteruddannelse og faste rammer, hvis seksualundervisningen skal lykkes på alle landets gymnasier. Sådan lyder det fra eleverne på to-året for strejken for seksualundervisning, hvor tusindvis af elever nedlagde undervisningen for at få seksualundervisning på skemaet.