DGS: Gymnasieelever skal klædes på til klimahandling

Projektet "Årgang Klimakamp!" vil styrke unges demokratiske selvtillid og give dem redskaber til at omdanne klimabekymringer til meningsfuld klimahandling. Danske Gymnasieelevers Sammenslutning driver det nye projekt, som er støttet af Tuborgfondet. Målet er, at der skal være klimaudvalg på gymnasier over hele landet.

Klimaforandringer er det altoverskyggende bekymringspunkt blandt unge i aldersgruppen 12 til 30 år. Det er kommet frem i tidligere undersøgelser, f.eks. Gen Z and Millennial Survey, 2022. Projektet "Årgang Klimakamp!" er for de unge, som har lyst til at engagere sig i klimakampen på deres eget gymnasium, men savner værktøjer til, hvordan de bedst sikrer klimahandling.

"Vi er rigtig mange gymnasieelever, der bekymrer os om klimaforandringerne. Mange vil gerne engagere sig i klimakampen, men ved ikke hvor de skal begynde. Med projektet ønsker vi at give eleverne et fællesskab og handlekompetencer, der ruster dem til at skabe forandring.
Den grønne omstilling på vores gymnasier er nødvendig, og med projektet vil vi sikre, at den bliver på elevernes præmisser og initiativ”, siger Asger Kjær Sørensen, forperson for Danske Gymnasieelevers Sammenslutning.

Ét af målene med projektet er, at gymnasier over hele Danmark skal have klimaudvalg. Det vil sikre forankring af klimadagsordenen også på længere sigt – og det skal blandt andet ske gennem mobilisering og kapacitetsopbygning. Over de næste 2,5 år, vil "Årgang Klimakamp!" afholde 10 klimakurser, etablere 25 nye klimaudvalg og afholde to klimatopmøder. Projektet vil desuden understøtte lokale klimaaktiviteter og forventes at nå ud til over 600 gymnasieelever. Målet er at sætte mindre bevægelser i gang, som kan vokse sig større over tid.

Ursula Mygind Meibom, der er sekretariatsfrivillig hos DGS fortæller, at Årgang Klimakamp!-projektet er udtryk for en vigtig del af organisationens DNA:

“DGS’ formål er at varetage unges interesser, og vi kan mærke, hvor vigtig klimakampen er for unge. Derfor vil vi give unge magten i kampen mod klimaforandringer,” fortæller hun.

Tuborgfondet støtter unges fællesskaber, organisering og samarbejde om den grønne dagsorden:

”For unge er klimakrisen det absolut største samfundsproblem. "Årgang Klimakamp!" skaber strukturer for unges engagement i klimakrisen, så de kan handle og skabe forandring, derfor er vi rigtig stolte af at støtte projektet,” siger Mikkel Sander, programansvarlig for entreprenørskab i Tuborgfondet.

"Årgang Klimakamp!" har allerede holdt deres første klimaudvalgskursus for unge, der ønsker at mobilisere til klimakamp lokalt:

Elke Olaf Goll og Arua Al-Shereef fra Ørestad Gymnasium gik fra klimaudvalgskurset, afholdt hos Dansk Ungdoms Fællesråd, med en følelse af, at de kan gøre en forskel, selv med små tiltag og få involverede personer – forandringer i hverdagen på skolen, som kan vokse sig større, hvis flere kommer med. Man skal starte et sted:

“Kurset har fået mig til at føle, at der er noget man kan gøre, selvom man ikke er så mange,” fortæller Elke og Arua fortsætter: “Der skal ikke en hel hær til. Vi er to i vores klimaudvalg til stede, og vi kan godt gøre en forskel.”

Elever fortsætter kampen: Gymnasierne skal rustes bedre til seksualundervisning5.2.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse

Seksualundervisning har været obligatorisk på gymnasierne siden august, men gymnasierne er ikke klædt ordentligt på til opgaven. Der mangler efteruddannelse og faste rammer, hvis seksualundervisningen skal lykkes på alle landets gymnasier. Sådan lyder det fra eleverne på to-året for strejken for seksualundervisning, hvor tusindvis af elever nedlagde undervisningen for at få seksualundervisning på skemaet.