Finans Danmark

Høring over bekendtgørelse om investorbeskyttelse om værdipapirhandel

Finanstilsynet har sendt ændringer til bekendtgørelsen om investorbeskyttelse om værdipapirhandel i høring. Finans Danmark takker for muligheden for at afgive høringssvar til Finanstilsynets høring.

Finans Danmark hilser Finanstilsynets hensigt om at imødekomme ændringer fra tidligere høringer samt også muligheden for at lempe reglerne vedrørende salg af nedskrivningsegnede passiver til detailinvestorer velkommen. Dog finder Finans Danmark ikke, at lempelsen i det foreslåede udkast er tilstrækkelig. Med høringsversionen indføres der en overimplementering af reglerne i Danmark, som ikke eksisterer i resten af Norden. Finans Danmark foreslår derfor justeringer til Finanstilsynets forslag.

Læs høringssvar (finansdanmark.dk)

Finans Danmark

Finans Danmark er interesse- og arbejdsgiverorganisation for penge- og realkreditinstitutter, kapitalforvaltere, børsmæglere, investeringsfonde, samt datacentraler, it- og fintechvirksomheder i den finansielle sektor.

www.finansdanmark.dk

Følg pressemeddelelser fra Finans Danmark

Flere pressemeddelelser fra Finans Danmark

Der er fuld fart på de digitale svindlere – alle gode ideer til at stoppe dem er i spil21.5.2024 09:05:00 CEST | Pressemeddelelse

I 2023 udgjorde den samlede digitale svindel i Danmark 627 mio. kroner. Det viser de nyeste tal fra Danmarks Nationalbank. Og netop nu ser vi mange sager om svindel i internethandlen. De kriminelle holder aldrig fri, og derfor arbejder Finans Danmarks Svindel Task Force på højtryk for at samle alle de ideer, der er til at stoppe svindlen. Task Forcen hører også gerne fra dig.

Antallet af sager om kærlighedssvindel falder drastisk – men mørketallet er stort18.5.2024 08:05:00 CEST | Pressemeddelelse

Kriminelle bruger falske profiler, og udgiver sig for at søge venskab eller kærlighed. I virkeligheden er de blot ude efter penge. Mens landets banker i 2022 kunne registrere, at kriminelle havde forsøgt at svindle sig til næsten 50 mio. kroner på denne måde, så faldt det beløb i 2023 til knap det halve. Det viser nye tal fra Finans Danmark. Der ligger dog et mørketal bag, da ofre for kærlighedssvindel ofte holder deres tab hemmeligt. Også for banken.

Danskerne er i tvivl om etikken i private forsvarsinvesteringer17.5.2024 07:08:45 CEST | Pressemeddelelse

Krigen i Ukraine har fået de europæiske lande til at opruste i et omfang, der kræver store investeringer fra både staterne og private aktører. Den finansielle sektor er klar til at understøtte dette. Når det kommer til danskernes investeringer, er mange dog i tvivl om, hvorvidt investeringer i forsvarsindustrien er etisk forsvarlige eller ej. Det viser nye tal fra Finans Danmark. Krigen i Ukraine har dog gjort, at et flertal af danskerne er blevet mere positive.