Presseinvitation: DIF’s årsmøde 2024 lørdag den 4. maj

Dagen byder blandt andet på OL-tema med deltagelse af atleter og trænere, tale fra kulturminister Jakob Engel-Schmidt, valg af Årets Specialforbund og valg til tre bestyrelsesposter.

Årsmødet afholdes i Idrættens Hus i Brøndby.

Der har været drøn på i DIF-idrætten det seneste år. Rekordhøje medlemstal, en stor børnesatsning i Fremtidens Idræt for Børn og Unge med støtte fra A.P. Møller Fonden og fokus på at reducere idrættens aftryk med et nyt ESG-regnskab. Samtidig står vi foran en stor sportssommer for både bredden og eliten med blandt andet OL i Paris, DM-ugen i Herning og Royal Run.

Der kigges både tilbage og fremad på DIF’s årsmøde lørdag 4. maj - blandt andet med taler af kulturminister Jakob Engel-Schmidt og DIF’s formand, Hans Natorp. Derudover skal et nyt forslag om en mere dynamisk DIF-idræt behandles. Ligeledes præsenteres der på årsmødet idrætter, der arbejder for at mindske aftrykket på klima og miljø.

Pressen inviteres til at deltage i DIF’s årsmøde 2024. Årsmødet afholdes lørdag 4. maj i Idrættens Hus, Brøndby Stadion 20, 2605 Brøndby kl. 9.00.

Tilsagn om deltagelse skal ske senest fredag den 3. maj kl. 10.00 til kommunikationskonsulent Jonas Hjortdal, johj@dif.dk eller mobil 60 55 98 49.

Udvalgte programpunkter

Kl. ca. 9.10-9.45: Formand Hans Natorps mundtlige beretning.
Hans Natorp er løbende til rådighed for pressen under årsmødet. Dog mest optimalt umiddelbart før kl. cirka 8.30 og efter årsmødet kl. cirka 15.00.

Kl. ca. 9.45-10.05: Tale ved kulturminister Jakob Engel-Schmidt
Ministeren står som udgangspunkt til rådighed for pressen i 10-15 minutter efter sin tale for DIF’s repræsentantskab. Cirka kl. 10.05.

Kl. ca. 10.30-12: Temasession om OL med deltagelse af elitetræner Lars Jørgensen og flere OL-atleter.
Både Lars Jørgensen og atleter står til rådighed for pressen.

Kl. ca. 13.00: Behandling af forslag vedr. mere dynamisk DIF-idræt.
Læs mere i DIF’s årsmateriale fra side 103.

Kl. ca. 13.55: Grøn idræt
Der offentliggøres de seneste forbund, der har fokus på at mindske deres aftryk på klima og miljø.

Kl. ca. 14.15: Kåring af Årets Specialforbund 2024.
En elektronisk afstemning blandt de stemmeberettigede 62 specialforbund afgør, hvilket specialforbund der vinder prisen og de tilhørende 100.000 kroner. De tre kandidater til Årets Specialforbund 2024 er Danmarks Bokse-Union, DanskHåndbold og Dansk Kano og Kajak Forbund.
Læs mere om Årets Specialforbund og kandidaterne her og fra side 132 i DIF’s årsmateriale.

Kl. ca. 14.35: Valg til diverse tillidsposter i DIF.

Der skal vælges to næstformænd samt tre bestyrelsesmedlemmer. Alle poster besættes for to år.

Thomas Bach og Frans Hammer genopstiller som næstformænd uden modkandidater.

Følgende har meddelt deres kandidatur til DIF’s bestyrelse:

• Jette Albinus (genopstiller).
  • Thomas Christensen (genopstiller).
  • Mads Freund.
  • Camilla Lyngsø.
  • Karsten Madsen.
  • Mads Olsen.

Læs mere om valget til DIF’s bestyrelse i DIF’s årsmateriale fra side 135.

Årsmødet ventes at slutte cirka 15.00.

Find årsmødemateriale og komplet dagsorden vedhæftet.

Læs DIF’s årsberetning 2023.

Vedhæftede filer

DIF blev stiftet tilbage i 1896 og er interesseorganisation for foreningsidrætten i Danmark. Gennem årene er der kommet flere og flere specialforbund til, så DIF-familien i dag består af 62 forbund, ca. 8.500 idrætsforeninger og knap 2,1 millioner medlemmer. DIF er samtidig national olympisk komité i Danmark.

Foreninger på tværs af Aalborg og Jammerbugt skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til klynger, og hen over kommunegrænsen mellem Aalborg og Jammerbugt skal Vestbjerg IF, Biersted IF og IF Fremad Nørhalne samarbejde om at udvikle deres idrætsmiljøer på tværs af deres flerstrengede afdelinger

Nyt foreningssamarbejde: Lokale foreninger i Rudersdal og Furesø skal bidrage til at løfte børne- og ungeidrætten i Danmark15.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

DIF fortsætter med at finde spydspidsforeninger, der skal tegne ’Fremtidens Idræt for Børn og Unge’ i det historiske partnerskab med A.P. Møller Fonden. Foreningerne er sat sammen til lokale klynger, og i Rudersdal og Furesø skal FC Holte, Farum-Holte Volleyball og Holte IF Håndbold samarbejde om at udvikle deres idrætsmiljøer.