e-conomic A/S

Ny direktør for Visma-selskab: “Her tror også toppen på glade medarbejdere”

Fra 1. maj hedder den administrerende direktør i e-conomic Karina Wellendorph. Dermed bliver hun snart direktør for sit andet store IT-selskab i karrieren. Selskabet, der netop har haft et rekordår med vækst i både kundetilgang, omsætning og medarbejderstab, henter den nye direktør i DataLøn og ProLøn

Billede af Karina Wellendorph
Foto: Cecile Desaint (Visma e-conomic)

Efter mere end fire år for bordenden i DataLøn og ProLøn pakker Karina Wellendorph sit skrivebord sammen og pakker ud på en ny arbejdsplads. Turen bliver dog ikke særligt lang, for e-conomic har til huse på samme matrikel i Carlsberg-byen.

“Det er kun anden gang, jeg skifter CVR-nummer, selvom jeg er 50. Jeg er meget loyal, og så er jeg samtidig blevet forfremmet hele mit liv, så der har hele tiden været nye muligheder for udvikling og for at udvikle andre, og det er afgørende for mig,” afslører Karina Wellendorph, der desuden har en baggrund som leder i telebranchen.

Posten overtager hun fra Lars Engbork, der siger farvel til e-conomic efter at have været med til at vækste virksomheden med næsten 100.000 kunder.

“Det har været en vild rejse siden jeg startede i 2019, men jeg efterlader en forretning i absolut topform,” udtaler den fratrædende direktør og tilføjer: “Jeg er glad for, at det er lige netop Karina, man har valgt som min efterfølger. For jobbet kræver, at man har en forståelse for både markedet, SMV’ernes og de regnskabsansvarliges hverdag, og det har hun allerede fra sin tidligere rolle. Med hendes erfaring, kendskab til markedet og fokus på imponerende kunde- og medarbejdertilfredshed er jeg meget tryg ved at overlade ansvaret til hende.”

Lars Engbork har opsagt sin stilling, da han skal være Group CEO i en international virksomhed. Det er endnu ikke meldt ud offentligt, hvor han rykker hen.

Vil gøre det lettere for SMV’erne

Med udpegelsen af Karina Wellendorph som ny direktør, er det således et kendt ansigt i koncernen med en solid erfaring i branchen, som fremover skal lede de 445 medarbejdere, der har deres daglige gang hos landets førende regnskabssystem.

“e-conomic er en fantastisk virksomhed med ekstremt imponerende resultater både historisk og nu. Og så er det jo skønt, at jeg fortsat kan arbejde i Visma-regi,” indrømmer Karina Wellendorph og uddyber: “Her tror også toppen af koncernen på, at resultater skabes af glade kunder og medarbejdere. Og netop medarbejderne i e-conomic er meget dygtige, så dem glæder jeg mig til at arbejde sammen med. Jeg er især optaget af at gøre dem endnu dygtigere til at arbejde sammen på tværs af kontoret og så naturligvis at motivere både ledere og medarbejdere til at gøre det endnu bedre.”

Karina Wellendorph afslører, at hun blev prikket på skulderen af nogen højere oppe i organisationen, der ønskede, at hun overtog posten. Hun vurderer selv, at det skyldes hendes konkrete resultater. Det gælder både en decideret turnaround i DataLøn og ProLøn, at hun desuden har sikret en vellykket fusion mellem de to fra sit kælderkontor under corona-nedlukningen, og ikke mindst udviklingen af en ny cloudbaseret lønplatform. Jobbet er nemlig langt fra et, man kommer sovende til:

“Det er vores fornemmeste opgave i IT-branchen at gøre hverdagen lettere for danske virksomheder. Der er meget, de skal forholde sig til og meget administration, der tager tiden væk fra det, de er allerbedst til. Det er en stor udfordring, og jeg ser det som et meget stort og vigtigt ansvar at være med til at hjælpe beslutningstagerne med at forstå udfordringerne og så skabe nogle rammer, der gør det nemmere at manøvrere i for SMV’erne.”

“Det handler om at være på forkant”

Virksomheden, der sidste år kunne byde velkommen til hele 44.000 nye kunder og mere end 750 millioner DKK i omsætning, har i strategien lagt op til, at de vil fortsætte med at vækste, men også at det kræver nye løsninger, der skaber merværdi for kunderne. Den strategi har Karina Wellendorph ambitioner om at holde fast i og føre ud i livet, når hun fremover står i spidsen for forretningen:

“Vores fokus er ikke kun at tiltrække flere kunder men også at tilbyde bedre og bredere løsninger,” forklarer den tiltrædende direktør og tilføjer: “Det handler om at være på forkant med udviklingen og sikre, at vores kunder vil klare sig godt.”

Når Karina Wellendorph vinker farvel til kollegerne i DataLøn og ProLøn, overtages direktørstolen af Jesper Lundgreen.

Blå bog

2006-2012: Head of Customer Care, Telia

2012-2015: Director of Customer Care, Bluegarden

2015-2017: Executive Vice President, Bluegarden

2017-2019: Business Unit Director, DataLøn

2019-2024: Managing Director, DataLøn og ProLøn

Tillidshverv:

2022-: Bestyrelsesformand, Intempus

2022-: Bestyrelsesmedlem, Temponizer

2022-: Bestyrelsesmedlem, nmbrs

2023-: Bestyrelsesmedlem, efacto

Om e-conomic

e-conomic leverer cloudbaserede regnskabsløsninger til pt. flere end 200.000 erhvervskunder. Selskabet blev grundlagt i 2001, og i dag har e-conomic 445 medarbejdere. e-conomic er en del af Visma Group med hovedkvarter i Carlsberg Byen i København, og majoriteten ejes af Hg.

Følg pressemeddelelser fra e-conomic A/S

Flere pressemeddelelser fra e-conomic A/S

e-conomic forbereder SMV'erne på den nye bogføringslov8.11.2023 08:30:00 CET | Pressemeddelelse

e-conomic tager et skridt for at sikre, at danske virksomheder er fuldt forberedte på den kommende bogføringslov, der træder i kraft den 1. juli 2024. Efter måneders ihærdigt udviklingsarbejde og nært samarbejde med nøgleeksperter inden for regnskab og økonomi, præsenterer e-conomic nu en række nye funktioner. Funktionerne er skræddersyet til at opfylde de krav, som den nye bogføringslov stiller og mere til, for at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark.

Merc IT bliver en del af Visma-koncernen17.8.2023 10:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Den odenseanske softwarevirksomhed, Merc IT, bliver fremover en del af Visma-koncernen efter et opkøb. Merc IT levererer budgeterings- og rapporteringssoftware, heriblandt report123, budget123 og budget123+, der bruges af over 3000 kunder i Danmark. Opkøbet skal bl.a. styrke Merc ITs produkters positionering i markedet overfor nye kunder, samt styrke Vismas største danske virksomhed, regnskabsprogrammet e-conomic, og give programmets kunder flere muligheder indenfor finansrapportering.

e-conomics administrerende direktør indtræder i Erhvervslivets EU- og Regelforum5.7.2023 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Erhvervsminister Morten Bødskov har anmodet administrerende direktør for e-conomic, Lars Engbork, om at indtræde i Erhvervslivets EU- og Regelforum. Forummet har frem mod 2027 til formål at fungere som et uafhængigt rådgivende organ for regeringens arbejde med at gøre det lettere at drive virksomhed i Danmark. Lars Engbork glæder sig over anmodningen og ser frem til at være med til at gøre livet lettere for danske SMV'er.