Ny udstilling: Mælkeveje - koen i kunst og kultur
Legende kalve, uskyldige malkepiger - og klimasyndige bøffer… Til sommer fejres koen og dens vigtige plads i dansk kunst- og kulturhistorie, når Nivaagaards Malerisamling den 29. juni åbner dørene til udstillingen 'Mælkeveje – koen i kunst og kultur' og familieværkstedet MUUH! i hele sommerferien.

Koens stærke symbolværdi i den danske fortælling er under stærk forandring. Hvad skyldes dens særlige plads i historien, og hvilken rolle kommer den til at spille fremover?
Fra at være urmoder i nordisk mytologi og nationalsymbol i guldalderen til nu at være centrum for debatter om metanudledninger, mejeriproduktion og dyrevelfærd udfoldes koen og dens betydning for fortællingen om Danmark som landbrugsland og dansk identitet i udstillingen Mælkeveje - koen i kunst og kultur.
Særudstillingen viderefører museets interesse for relationen mellem ude og inde, kunst og natur - og lader samtidskunst af bl.a. Allan Otte, Lea Porsager, Torben Ribe, Magnus Andersen, Mie Edelgart, Michala Paludan og Kåre Frang gå i sanselig dialog med 500 års værker fra Malerisamlingen, når koen bliver omdrejningspunkt for temaer som køn, klima, forbrug og identitet.
Hele sommerferien inviterer familieværkstedet MUUH! indenfor til et kreativt univers med skønne materialer og en huskunstner ved bordet, der guider børn og voksne til at skabe egne værker og fortællinger om den højt elskede og omstridte ko.
På marken bag Nivaagaards Park kan gæsterne også opleve frilandskøer udsat til naturpleje i det historiske og naturrige landskab.
Fra skattet til omstridt husdyr
Når det danske landbrug de senere år er blevet centrum for diskussioner om metanudledning og klimaafgifter, er det især koen, der pryder avisernes forsider. Koen har ellers været et af vores højest skattede husdyr og er helt centralt placeret i fortællinger om danskhed.
I den nordiske mytologi er koen Audhumbla en slags urmoder, og Gefionmyten fortæller, at Sjælland blev pløjet ud af Skåne af en gudinde og hendes fire sønner, forvandlet til okser. I den danske guldalder og generationerne efter kom romantiske malerier af køer i høj kurs, og i årtier var koen ophav til Danmarks største eksportvare, smør.
Da Folketingssalen skulle dekoreres i 1949, blev det med Olaf Rudes store malerier med græssende kreaturer under egetræer. Men siden er den danske kvægbestand halveret, og i kommuner stoppes skolemælksordninger og servering af oksekød i offentligt regi af klimahensyn. De senere år har flere danske kunstnere derfor også brugt koen og dens afledte produkter som udgangspunkt for udforskninger af dansk industrilandbrug, dets miljøkonsekvenser og samtidens forbrugs- og madkulturer.
Prøv en ko-vandseng og duft et urteapotek
Samtidskunsten i udstillingen byder på værker af Allan Otte (f. 1978), Helle Hee Degaardt (f. 1967), Peter Stuhr (f. 1951), Maria Thorsen (f. 1943), Søren Aagaard (f. 1980), Magnus Andersen (f. 1987), Theodor Nymark (f. 1997) og Kåre Frang (f. 1992) samt nye værker skabt særligt til udstillingen af Torben Ribe (f. 1978) og tilpasset eller versioneret eksisterende værker af bl.a. Lea Porsager (f. 1981), Michala Paludan (f. 1983) og Mia Edelgart (f. 1984).
Porsager har i flere år arbejdet med de ko-vandsenge, som indendørs malkekøer skal have adgang til, og som simulerer blødheden fra en eng. Porsagers værk Erasure Beds + drooping horns (2023) installeres, så besøgende kan røre og sidde på ko-vandsengene og læse et digt om koens særlige tiltrækningskraft.
Paludan samler i den smukke installation Udvortes/indvortes danske planter, der er blevet brugt i forbindelse med graviditet, fødsler, amning, aborter mm. De samme remedier blev typisk brugt til både mennesker og køer, f.eks. til at stimulere mælkeproduktionen, og danner dermed et tværartsligt fælles urteapotek. Paludan installerer værket i en ny version med friske urter og blomster, der vil bringe duftende dansk natur ind i salene.
Samtidsværkerne sættes i dialog med klassiske værker af bl.a. Claude Lorrain, Lorenz Frølich, J. F. Willumsen, Theodor Philipsen, J. Th. Lundbye, Christen Købke, Oluf Høst m.fl., samt en række historiske og aktuelle materialer. Disse inkluderer bl.a. gamle filmklip, mælkereklamer og genstande fra nutidens industrilandbrug udlånt af Landbohøjskolen.
Sommerferieværksted MUUH!
I skolernes sommerferie lørdag den 29. juni - søndag den 11. august vil der hver dag i museets åbningstid være fri adgang til det kreative værksted MUUH! Her kan børn og voksne skabe deres egne tekstilcollager med ko-skabeloner, saks og lim, nål og tråd. Foruden udstillingens mange værker med koen i centrum, kan man lade sig inspirere af de gamle mejerireklamer, som hænger i værkstedet. Der vil være bogstaver, som kan sys og limes på, så egne budskaber om den følsomme, drøvtyggende og til tider udskældte ko kan komme frem.
Var man blandt sidste års sommergæster, der tilbragte timer i det kreative værksted i Alfons Åberg-udstillingen, så vil man også elske at besøge denne sommers ferieværksted MUUH!
Værkstedet er udviklet i samarbejde med kunstner Sisse Hoffmann og vil hver dag være bemandet med en kreativ vejleder kl. 11-14.
Velkommen til gæster i alle aldre - vi ses på muuuuuhseet!
Mælkeveje - koen i kunst og kultur
29.6.–22.9.2024
Udstillingen er støttet af Aage og Johanne Louis-Hansens Fond og Grosserer L.F. Foghts Fond.


Billeder
Om Nivaagaards Malerisamling:
Nivaagaards Malerisamling er et klassisk kunstmuseum med en unik samling af 500 års verdenskunst - fra italiensk renæssance, nederlandsk barok og dansk guldalder - og skiftende særudstillinger med nyere eller moderne kunst. Museet ligger i en smuk gammel rododendronpark, der også huser det populære 'Reservat for truede ord' med omkring 100 ord, som er ved at forlade vores sprog
Følg pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Nivaagaards Malerisamling
Stilhed og sting: Håndarbejdskreds med Line Sander12.9.2025 12:11:53 CEST | Pressemeddelelse
Inspireret af udstillingsaktuelle Janus la Cours evne til at indfange fordybelse og tilbagevendende fokus i sine stille landskabsmalerier, retter efterårets håndarbejdskreds opmærksomhed på at reparere og bevare det nære – gennem nål, tråd og minder.
Nivaaagaards Malerisamling erhverver nyt hovedværk og præsenterer som det første danske museum Artemisia Gentileschi i sin samling5.9.2025 08:02:48 CEST | Pressemeddelelse
Nivaagaards Malerisamling har takket være en generøs donation fra Ny Carlsbergfondet og Aage og Johanne Louis-Hansens Fond erhvervet værket Susanna og de ældste (1644-48), af den betydningsfulde kvindelige italienske barokmaler, Artemisia Gentileschi. Værket er den vigtigste tilføjelse siden 1908 til samlingen, der bl.a. også tæller et hovedværk af 1500-tallets kvindelige pioner i kunsthistorien, Sofonisba Anguissola.
'Reservat for truede ord' samler generationerne og markeres med 10-års jubilæum4.9.2025 15:10:46 CEST | Pressemeddelelse
I anledning af 10-års jubilæet for museets Reservat for truede ord, hvor døende ord fra en anden tid står side om side med de spirende ord anno 2025, inviterer Nivaagaards Malerisamling til en TALK med forfatter Kim Fupz Aakeson og sprogforsker Marianne Rathje om generationssprog.
Invitation til pressemøde: 'Janus la Cour. Stilhed'13.8.2025 08:00:00 CEST | Presseinvitation
Pressemøde fredag 22. august kl. 11 Direktør ved Nivaagaards Malerisamling, Andrea Rygg Karberg, byder velkommen. Medkurator, forfatter og kunsthistoriker Florian Illies introducerer Janus la Cours malerier Kurator og inspektør Søren K. K. Lund-Hansen præsenterer udstillingen Mulighed for interviews og fotografering Presse, der ønsker at deltage i pressemødet, bedes tilmelde sig på forhånd inden 21. august til kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr: kbk@nivaagaard.dk Særudstillingen kaster et nyt blik på den danske maler Janus la Cour (1837-1909). En maler, der konsekvent skildrede naturens landskaber helt tyste, uden mennesker og uden spor af modernitet. Med en næsten geologisk fascination zoomer han ind på udvalgte detaljer som en sten eller en klippe, mens han retter blikket ned imod jorden. La Cour skabte gerne hele serier af samme motiv med den rene natur i forskellige udsnit og belysninger, til tider malet med års mellemrum. Igen og igen vendte han tilbage til de samme kyst
Sommerjazz med Nivaagards Park som bagtæppe23.7.2025 14:17:35 CEST | Pressemeddelelse
Sommerjazzen er tilbage på Nivaagaards Malerisamlings terasse under ledelse af saxofonist Peter Poulsen, der har inviteret sanger Rose Marie Kroner, guitarist Christian Frank, trommeslager Karsten Bagge samt bassist og sanger Kristin Korb til at levere musikken de tre fredage: 1., 8. og og 15. august.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum