PwC

Antallet af whistleblower-indberetninger i C25-virksomheder fortsætter med at stige

Antallet af whistleblower-indberetninger blandt C25-virksomheder er steget med 34 % fra 2022 til 2023 og med 52 % over en to-årig periode fra 2021 til 2023. Det viser en ny opgørelse fra PwC.

Trine Vestengen Hopkins, leder af PwC's Risk Assurance.

Whistleblower-ordningerne i de danske C25-selskaber bliver anvendt i stadig stigende grad. Antallet af indberetninger er således steget markant de seneste tre år fra henholdsvis 2.238 indberetninger i 2021 og 2.549 indberetninger i 2022 til 3.410 indberetninger i 2023, viser PwC’s opgørelse over andelen af whistleblower-indberetninger blandt C25-selskaberne.

Det er forventeligt, at vi ser et højere antal indberetninger. Virksomhederne gør meget for at skabe synlighed omkring whistleblowerordningerne, så medarbejderne og andre stakeholders ved, hvordan de fungerer, og hvor de findes, ligesom det er vigtigt for virksomhederne, at medarbejderne føler sig komfortable med at bruge ordningen," fortæller Trine Vestengen Hopkins, leder af PwC's Risk Assurance.

Medarbejdere og eksterne stakeholders kan bruge en whistleblower-ordning til at rapportere om fx svig, økonomisk misligholdelse, interessekonflikter, diskrimination, miljøovertrædelser, magtmisbrug, lovovertrædelser, krænkelser og andre relevante forhold.

Der er et stigende fokus på virksomhedskultur og etiske standarder i erhvervslivet i disse år. Virksomheder har et stærkt ønske om at skabe en åben og tryg arbejdskultur, hvor medarbejderne føler sig støttede i at rapportere potentielle uregelmæssigheder eller bekymringer,” siger Trine Vestengen Hopkins og fortsætter:

“I PwC har vi igen i år generelt fået flere henvendelser fra virksomheder, der har identificeret eller har mistanke om besvigelser i deres forretning hos kunder eller samarbejdspartnere. Generelt ser vi en stigning i besvigelsesundersøgelser og baggrundstjek, hvilket går hånd-i-hånd med en sund kultur, styrket compliance samt mere integritet og ansvarlighed.

Balance mellem antal indberetninger
Flere virksomheder rapporterer i 2023, at de aktivt gør en indsats for at skabe synlighed om deres whistleblower-ordning, bl.a. gennem kommunikationskampagner og e-learnings-initiativer. Derudover tolker flere virksomheder et øget antal indberetninger som et tegn på en sund speak-up-kultur med medarbejdere, der føler sig trygge ved at dele bekymringer uden frygt for negative konsekvenser.

En passende balance mellem en vis mængde indberetninger og ingen indberetninger er vigtig for en virksomheds sundhed og integritet. Mens en konstant strøm af indberetninger kan indikere en årvågenhed omkring potentielle uregelmæssigheder, kan fraværet af indberetninger signalere enten en sund og velfungerende arbejdskultur eller i værste fald en undertrykkelse af bekymringer og en manglende åbenhed,” siger Trine Vestengen Hopkins og fortsætter:

Det er vigtigt for virksomheder at finde den rette balance, hvor medarbejdere føler sig trygge ved at rapportere, men hvor indberetninger ikke dominerer arbejdsmiljøet eller underminerer tilliden og samarbejdet mellem ansatte og ledelse.”

Antal indberetninger pr. 100 ansatte
Opgørelsen over indberetninger målt pr. 100 ansatte, som tager højde for udviklingen i antallet af ansatte i de danske C25-virksomheder, viser også en relativ stigning i whistleblower-indberetninger over de seneste tre år. Der var således en stigning fra en median på 0,37 indberetninger i 2021 til en median på 0,41 indberetninger i 2023, svarende til en stigning på 10,8 %.

"C25-selskaberne har oplevet vækst i deres medarbejderantal i løbet af de sidste tre år, og det er helt naturligt, at denne vækst også påvirker antallet af whistleblower-indberetninger, men vi ser også en stigning i den relative andel af whistleblower-indberetninger. På sigt forventer vi, at antallet af sager vil dale, fordi virksomhederne vil blive bedre til at forudsige potentielle hændelser og proaktivt imødekomme dem, før de overhovedet opstår. Det bliver derfor nødvendigt med et fortsat fokus på at uddanne ledere og at sikre en sund og transparent arbejdskultur med tillid og tryghed,” afslutter Trine Vestengen Hopkins.

Om opgørelsen
PwC har gennemgået C25-selskabernes årsrapporter for 2021, 2022 og 2023. I alt indgår 23 selskaber i opgørelsen, hvoraf det alene er 19 selskaber, som indgår med indberettede tal for alle årene. Tallene er baseret på de virksomheder, der var noteret på C25 primo marts 2024. Enkelte virksomheder deler ikke deres whistleblower-data eller antallet af konkrete indberetninger, ligesom der ikke findes en ensartet standard for, hvad er defineret som en whistleblower-indberetning.

Oversigt over whistleblower-indberetninger i C25

Gennemsnit

0.38

0.45

* Danske Bank, Genmab og Jyske Bank deler ikke antallet af whistleblower-indberetninger.
** Zealand Pharma rapporterede ikke på whistleblower-indberetninger i 2021 og 2022.
*** Novo Nordisk og Ørsted har kun rapporteret om 'substantiated cases' (bekræftede tilfælde af uregelmæssigheder eller brud på politikker og retningslinjer).

Om PwC

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Succes skaber vi sammen …

Følg pressemeddelelser fra PwC

Flere pressemeddelelser fra PwC

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.

Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon25.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.