Ny afgørelse fra Skatterådet: Smartwatches er omfattet af reglerne om beskatning af fri telefon

PwC har i en sag for Skatterådet d. 19. marts 2024 spurgt ind til, om man som medarbejder skal beskattes af et smartwatch, som ens arbejdsgiver stiller til rådighed. På baggrund af den teknologiske udvikling og smartwatches funktionalitet har Skatterådet fastslået, at smartwatches er underlagt de samme regler for beskatning som telefoner, når de stilles til rådighed af arbejdsgivere til deres medarbejdere.

Claus Høegh-Jensen, partner og skatteekspert i PwC.

I takt med den konstante udvikling af teknologi rejser nye enheder som smartwatches spørgsmålet om deres kategorisering inden for skattepraksis. Mens smartphones blev klassificeret som telefoner tilbage i 2009, har smartwatches med deres omfattende funktionalitet, herunder telefoni, SMS/MMS-beskeder, kalender, internetadgang og mere, udfordret den eksisterende praksis. Skatterådet har ikke taget stilling til begrebet telefon og den teknologiske udvikling siden 2014, hvorfor afgørelsen var ventet med spænding.

"Skatterådets afgørelse anerkender den hastige udvikling af teknologi og den stigende kompleksitet af enheder som Smartwatches. Det er et positivt skridt i retning af at modernisere vores skattepraksis," fortæller, Claus Høegh-Jensen, partner og skatteekspert i PwC, og fortsætter:

Det er vigtigt at bemærke, at der skal være en reel arbejdsmæssig begrundelse for at stille et smartwatch til rådighed, selv når det tilbydes gennem en bruttolønsordning. Derudover må et smartwatch ikke stilles til rådighed for den øvrige del af medarbejdernes husstand for at undgå yderligere beskatning af medarbejderen.

Afgørelsen fra Skatterådet

Skattestyrelsen havde i sin indstilling til Skatterådet indstillet negativt og mente altså, at et smartwatch ikke kan sidestilles med en telefon. Dog valgte Skatterådet at afvise denne synsvinkel og fastholde, at et smartwatch, uanset om det er udstyret med eSim og adgang til telefoni eller ej, kan sammenlignes med en smartphone på grund af den teknologiske udvikling. Som følge heraf konkluderede Skatterådet, at et smartwatch bør klassificeres som en telefon.

Hvis en medarbejder får både en smartphone og et smartwatch stillet til rådighed, skal der være en reel arbejdsmæssig begrundelse herfor. Derudover bemærker Skatterådet, at i udgangspunktet vil en bruttolønsordning tale imod, at der er tale om en reel arbejdsmæssig begrundelse,” afslutter Claus Høegh-Jensen.

Får medarbejderne stillet en smartwatch til rådighed, skal de således beskattes med et grundbeløb op til 3.200 kr. i 2024. Det medfører dog ikke yderligere beskatning, at medarbejderen får stillet flere telefoner mv. og pc'ere til rådighed, når det er arbejdsmæssigt begrundet.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.

Unge i Vejle- og Kolding-området får privatøkonomi på skoleskemaet5.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Undersøgelser viser, at alt for mange unge kommer i økonomiske vanskeligheder tidligt i livet, og tidlige gældsproblemer kan få konsekvenser langt ind i voksenlivet. Med undervisningsforløbet ’Ung privatøkonomi’ klæder PwC folkeskoleelever i 7. og 8. klasse på med forståelse for økonomi, ansvarligt forbrug og personligt lederskab. I starten af april starter tiltaget op på skoler i Vejle- og Kolding-området.